نیازهای آموزشی مربیان کمکهای اولیه جمعیت هلال احمر
|
موسی پیری |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران ، piri_moosa@yahoo.com |
|
چکیده: (14575 مشاهده) |
اهداف: نیازسنجی یکی از بحثانگیزترین مفاهیم حوزه خدمات اجتماعی، تعلیم و تربیت و برنامهریزی آموزشی است. هدف از انجام این پژوهش، نیازسنجی و اولویتبندی آموزشیِ مربیان امداد و کمکهای اولیه جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی از نظر کارشناسان، مسئولان آموزشی و مربیان بود. روشها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی در مربیان امداد و کمکهای اولیه و کارشناسان و مسئولان آموزشی جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی سال 1390 انجام شد . 189 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شامل 30 گویه درباره نیازهای آموزشی مربیان امداد و کمکهای اولیه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای فریدمن و کروسکال- والیس با کمک نرمافزار آماری SPSS 14 استفاده شد. یافتهها: تفاوت معنیداری بین نیازهای اولویتبندیشده از دید مربیان و مسئولان آموزشی مشاهده شد (001/0=p). مهمترین اولویت آموزشی از دید مربیان "برگزاری دورههای غیرحضوری از طریق ارسال کتب و منابع خودآموز" و از دید مسئولان "آشنایی با روشها و فنون تدریس و اداره کلاس" بود. در مجموع اختلاف بین دو گروه در اولیوتبندی نیازهای آموزشی زیاد بود. نتیجهگیری: هرچند مربیان و مسئولان آموزشی جمعیت هلال احمر در اولویتبندی نیازها با هم اختلافات جدی دارند، اما در حیطه آموزش، بیشترین نیاز را "برگزاری دورههای بازآموزی و ارایه جدیدترین مطالب مربوط به تدریس امداد در طول سال" و کمترین نیاز را "آشنایی با آسیبهای مفصلی و استخوانی" میدانند. |
|
واژههای کلیدی: نیازسنجی آموزشی، جمعت هلال احمر، امداد و نجات |
|
متن کامل [PDF 398 kb]
(2694 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1391/10/5 | پذیرش: 1392/5/12 | انتشار: 1392/5/12
|
|
|
|