:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 175-171 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش بر سواد اطلاعاتی دانشجویان تازه‌وارد
آرام تیرگر ، موسی یمین‌فیروز 1
1- گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، yaminfirooz@yahoo.com
چکیده:   (13233 مشاهده)

اهداف: سواد اطلاعاتی مجموعه‌ای از مهارت‌ها و توانایی‌ها برای جست‌وجو، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات است. امروزه حجم عظیمی از اطلاعات در محیط دیجیتال منتشر می‌شود که ضرورت استفاده از اطلاعات الکترونیک را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. هدف این پژوهش، ارزیابی سواد اطلاعاتی و مطالعه اثربخشی یک اقدام مداخله‌ای به‌صورت کارگاه نظری- عملی در دانشجویان تازه‌وارد دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.

روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی در کلیه دانشجویان تازه‌وارد دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال تحصیلی 91-1390 که برای شرکت در کارگاه آموزشی کتابخانه مرکزی دانشگاه ابراز علاقه کرده بودند انجام شد و 50 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌های موردنظر پرسش‌نامه محقق‌ساخته‌ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات فردی، آگاهی‌های مرتبط با فعالیت کتابخانه‌ها و سطح سواد اطلاعاتی طراحی شد. برای پردازش داده‌ها از نرم‌افزار آماری SPSS 16 و آزمون‌های آماری T زوجی و ویلکاکسون استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان قبل از آموزش 98/0±82/0 بود که بعد از آموزش به 60/2±76/4 افزایش یافت (008/0=p). تنها 9 دانشجو (18%) پیش از آموزش با خدمات کتابخانه‌های دانشگاهی آشنا بودند که این تعداد بعد از آموزش به 38 نفر (76%) رسید (001/0=p).

نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی از طریق آموزش کتابخانه‌ای در سواد اطلاعاتی دانشجویان تازه‌وارد به دانشگاه موثر و موجب افزایش آن است.

واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، تحصیل، پزشکی، مطالعات مداخله‌ای
متن کامل [PDF 464 kb]   (3626 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/11/24 | پذیرش: 1392/6/17 | انتشار: 1392/6/17


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها