1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، nejati@sbu.ac.ir 2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (8510 مشاهده)
اهداف: وجوه متفاوت اطلاعات بینایی بهوسلیه فرکانسهای متفاوتی به سیستم بینایی ارسال می گردد. بدین نحو که جزئیات تصویر به وسیله فرکانس بالا و کلیات آن به وسیله فرکانس پایین انتقال مییابد. هدف از این مطالعه بررسی تفاوت توجه به تصاویر فیلترشده و بدون فیلتر اطلاعات در دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی بود.
روشها: این پژوهش مقطعی مقایسهای در دانشآموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی 2 منطقه شهر تهران در سال 1391 انجام شد. نمونهها به روش در دسترس انتخاب شدند و مجموعاً 132 دانشآموز از 3 مدرسه ابتدایی و راهنمایی در این مطالعه شرکت نمودند. برای جمعآوری دادهها از آزمون اصلاحشده داتپروب تصویری استفاده شد. دادهها به نرمافزار SPSS 18 وارد شدند و با توجه به اینکه یک گروه و 3 نوع فیلتر فرکانسی مختلف وجود داشت، برای بررسی تفاوت توجه به این 3 نوع فیلتر از آزمون آماری اندازهگیریهای مکرر استفاده شد.
یافتهها: میانگین درستی پاسخ آزمودنیها در حالت نمایش همخوان در فرکانس پایین (10/2±96/18) و در حالت ناهمخوان بدون فیلتر (81/1±04/17) بیشتر بود. میانگین زمان واکنش آزمودنیها در حالت نمایش همخوان در فرکانس بالا (36/0±65/0) و در حالت ناهمخوان بدون فیلتر (33/0±59/0) بیشتر بود. بین آزمودنیها در درستی پاسخ و زمان واکنش به انواع محرکهای ارایهشده با توجه به همخوان یا ناهمخوانبودن نمایش تفاوت معنیدار وجود داشت.
نتیجهگیری: تصاویر با فیلتر فرکانسی پایین بهصورت دقیقتر و سریعتر از تصاویر با فیلتر فرکانسی بالا و بدون فیلتر در کودکان و نوجوانان عادی پردازش میشوند و مانند بزرگسالان گرایش به استفاده از فیلتر فرکانسی پایین بیشتر از بالاست.
Nejati V., Shahidi Sh., Barzegar B.. Effect of Visual Information Frequency Filtering on Attention Attraction Application of Cognitive Neuroscience Findings in e-Learning. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :161-166 URL: http://edcbmj.ir/article-1-413-fa.html
نجاتی وحید، شهیدی شهریار، برزگر بهاره. تاثیر فیلتر فرکانسی اطلاعات دیداری بر جلب توجه؛ کاربست یافتههای علوم اعصاب شناختی در آموزش الکترونیکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :161-166