[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 189-181 برگشت به فهرست نسخه ها
تببین فرآیندهای یاددهی- یادگیری در برنامه‌ درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد یادگیری مادام‌العمر
مژگان محمدی‌مهر 1، حسن ملکی2 ، فرشاد نجومی3
1- گروه میکروب‌شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران ، mojganmehr20@yahoo.com
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- گروه میکروب‌شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده:   (11529 مشاهده)

اهداف: پرورش دانش‌آموختگان واجد شایستگی‌های یادگیری مادام‌العمر، یکی از اهداف مهم فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است. متخصصان حوزه برنامه درسی معتقدند که در میان تمام عناصر برنامه درسی، روش تدریس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی ابعاد تدریس موثر در تقویت شایستگی‌های مورد نیاز برای تداوم یادگیری و پرورش یادگیرندگان مادام‌العمر بود.

روش‌ها: این پژوهش به‌صورت کیفی با جمع‌آوری داده‌ها و توصیف‌ تحلیلی، ادراکی و طبقه‌بندی آنها طراحی و بین اساتید و صاحب‌نظران مراکز توسعه‌ مطالعات آموزش پزشکی و اساتید حوزه برنامه‌ریزی درسی و آموزش بزرگسالان شهر تهران اجرا شد. برای وسعت‌بخشیدن به منابع گردآوری داده‌ها از روش‌های تحلیل محتوای کیفی، مرور نظام‌مند و مطالعه کتابخانه‌ای استفاده شد. نمونه‌گیری مطالعه به صورت هدفمند تا زمان اشباع داده‌ها ادامه پیدا کرد و با 21 مصاحبه اشباع داده‌ها حاصل شد. تحلیل داده‌ها به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد .

یافته‌ها: 11 شیوه به‌عنوان شیوه‌های موثر در تقویت و پرورش شایستگی‌های مورد نیاز برای دانشجویان پزشکی عمومی به‌منظور یادگیری مادام‌العمر به‌دست آمد. در تکمیل داده‌های حاصل از مصاحبه با مرور نظامند منابع، 16 شیوه تدریس به‌عنوان راهبردهای موثر در تقویت انگیزه و پرورش هر یک از توانایی یادگیری مادام‌العمر در دانشجویان پزشکی شناسایی شد.

نتیجه‌گیری: روش‌های یاددهی- یادگیری مناسب برای پرورش و تقویت شایستگی‌های یادگیری مادام‌العمر در برنامه درسی دوره پزشکی عمومی، باید مبتنی بر رویکرد یادگیرنده‌محور، مبتنی بر نظریه‌های سازنده‌گرایی و یادگیری بزرگسالان باشند.

واژه‌های کلیدی: یادگیری، یاددهی، برنامه درسی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 235 kb]   (2331 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/2/21 | پذیرش: 1392/7/1 | انتشار: 1393/5/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi Mehr M., Maleki H., Nojoumi F.. Determining Teaching-Learning Process in Curriculum of General Medical Course with Life-Long Learning Approach. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :181-189
URL: http://edcbmj.ir/article-1-437-fa.html

محمدی‌مهر مژگان، ملکی حسن، نجومی فرشاد. تببین فرآیندهای یاددهی- یادگیری در برنامه‌ درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد یادگیری مادام‌العمر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :181-189

URL: http://edcbmj.ir/article-1-437-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645