1- گروه میکروبشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران ، mojganmehr20@yahoo.com 2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 3- گروه میکروبشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آجا، تهران، ایران
چکیده: (11529 مشاهده)
اهداف: پرورش دانشآموختگان واجد شایستگیهای یادگیری مادامالعمر، یکی از اهداف مهم فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است. متخصصان حوزه برنامه درسی معتقدند که در میان تمام عناصر برنامه درسی، روش تدریس از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی ابعاد تدریس موثر در تقویت شایستگیهای مورد نیاز برای تداوم یادگیری و پرورش یادگیرندگان مادامالعمر بود.
روشها: این پژوهش بهصورت کیفی با جمعآوری دادهها و توصیف تحلیلی، ادراکی و طبقهبندی آنها طراحی و بین اساتید و صاحبنظران مراکز توسعه مطالعات آموزش پزشکی و اساتید حوزه برنامهریزی درسی و آموزش بزرگسالان شهر تهران اجرا شد. برای وسعتبخشیدن به منابع گردآوری دادهها از روشهای تحلیل محتوای کیفی، مرور نظاممند و مطالعه کتابخانهای استفاده شد. نمونهگیری مطالعه به صورت هدفمند تا زمان اشباع دادهها ادامه پیدا کرد و با 21 مصاحبه اشباع دادهها حاصل شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد .
یافتهها: 11 شیوه بهعنوان شیوههای موثر در تقویت و پرورش شایستگیهای مورد نیاز برای دانشجویان پزشکی عمومی بهمنظور یادگیری مادامالعمر بهدست آمد. در تکمیل دادههای حاصل از مصاحبه با مرور نظامند منابع، 16 شیوه تدریس بهعنوان راهبردهای موثر در تقویت انگیزه و پرورش هر یک از توانایی یادگیری مادامالعمر در دانشجویان پزشکی شناسایی شد.
نتیجهگیری: روشهای یاددهی- یادگیری مناسب برای پرورش و تقویت شایستگیهای یادگیری مادامالعمر در برنامه درسی دوره پزشکی عمومی، باید مبتنی بر رویکرد یادگیرندهمحور، مبتنی بر نظریههای سازندهگرایی و یادگیری بزرگسالان باشند.
Mohammadi Mehr M., Maleki H., Nojoumi F.. Determining Teaching-Learning Process in Curriculum of General Medical Course with Life-Long Learning Approach. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :181-189 URL: http://edcbmj.ir/article-1-437-fa.html
محمدیمهر مژگان، ملکی حسن، نجومی فرشاد. تببین فرآیندهای یاددهی- یادگیری در برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد یادگیری مادامالعمر. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :181-189