توسعه آموزش از دیدگاه اساتید و دانشجویان؛ مطالعه کیفی
|
حسین محمودی 1، اسماعیل حیدرانلو2 ، عباس عبادی2 |
1- مرکز تحقیقات تروما، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران ، h.mahmoudi@bmsu.ac.ir 2- گروه داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران |
|
چکیده: (12294 مشاهده) |
اهداف: آموزش مجموعه فعالیتها و تدابیری است که توسط معلم و فراگیر اجرا میشود و هدف آن کمک به فراگیر برای یادگیری بهتر مطالب است. محور توسعه آموزش، صاحبان فرآیند آموزش هستند و تجربیات آنان میتواند در تببین مفهوم توسعه آموزش نقش اساسی داشته باشد. هدف این مطالعه، تبیین توسعه آموزش از دیدگاه اساتید و دانشجویان به روش کیفی بود. روشها: این مطالعه کیفی در یکی از دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران انجام شد و 11 نفر از اساتید و دانشجویان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه انفرادی نیمهساختاریافته استفاده شد. بهمنظور تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد قراردادی استفاده شد. از نرمافزار MAXQDA 2007 برای دستهبندی، کدگذاری و طبقهبندی متون حاصل از مصاحبهها استفاده شد. یافتهها: ابتدا حدود 650 کد اولیه استخراج شد. این کدهای اولیه در 9 طبقه آموزش کارآمد، استفاده از تکنولوژیهای روز، تحقق اهداف، تعامل و تعادل عناصر آموزشی، تغییر در نگرش و عملکرد دانشجو، تلفیق شیوههای مختلف آموزشی، رشد کمی و کیفی، توسعه یادگیری، یاددهی فرآیند آموختن ، دستهبندی شدند. نتیجهگیری: توسعه آموزش، رشد و پویایی متعادل، همه جانبه و پایدار است. |
|
واژههای کلیدی: توسعه آموزش، اساتید، دانشجویان، تحلیل محتوی |
|
متن کامل [PDF 414 kb]
(2880 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1392/3/19 | پذیرش: 1392/7/29 | انتشار: 1392/12/27
|
|
|
|