:: دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 173-167 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر سیاست‌های آموزشی و فنّاوری دانشگاهی
محمدحسین رونقی 1، کامران فیضی2
1- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، mh_ronaghi@yahoo.com
2- گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (8117 مشاهده)

اهداف: شناخت عوامل موثر در تدوین سیاست‌ها در فرآیندهای سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌ها موثر است، لذا این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر تدوین سیاست‌های آموزشی و فنّاوری دانشگاهی انجام شد.

روش‌ها: پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر در سال 1391 در دانشگاه تهران به‌عنوان بزرگترین دانشگاه ایران و دانشگاه مرجع و مادر انجام شد. 112 نفر از افرادی که طی 10 سال منتهی به زمان پژوهش دارای پست ریاست دانشکده‌ها یا معاونت آموزشی دانشکده‌ها و پردیس‌ها بودند به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. طراحی پرسش‌نامه محقق‌ساخته پژوهش طی سه مرحله انجام شد. داده‌های حاصل از پرسش‌نامه‌ها با روش تحلیل عاملی با استفاده از نرم‌افزار LISERL 8.8 و آزمون T تک‌نمونه‌ای مورد بررسی قرار گرفتند. از شاخص‌های RMR ، CFI ، NFI ، NNFI ، IFI ، RMSEA ، GFI ، RFI و مجذور کای برای سنجش برازش الگوی مورد مطالعه استفاده شد.

یافته‌ها: براساس نتایج تحلیل عاملی همه مولفه‌ها مورد تایید قرار گرفتند. 6 حوزه معرفی‌شده در مدل این مطالعه و همگی مولفه‌های آنها برازش مناسب و قابل قبول داشتند. براساس برازش مناسب الگوی مفهومی پژوهش، همخوانی الگوی پژوهش با داده‌های گردآوری‌شده مورد تایید واقع شد.

نتیجه‌گیری: مولفه‌های موثر بر سیاست‌های آموزشی و فنّاوری دانشگاهی در 6 حوزه اقتصادی، سیاسی، ساختاری، آموزشی، فنّاوری و قانونی قابل طبقه‌بندی هستند.

واژه‌های کلیدی: سیاست، فنّاوری، دانشگاه‌ها، اقتصاد
متن کامل [PDF 241 kb]   (2629 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/4/19 | پذیرش: 1392/7/3 | انتشار: 1393/5/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها