1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، maryamporjamshidi@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران 3- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده: (15222 مشاهده)
اهداف: ایجاد تعامل به عنوان عنصر کلیدی فرآیند آموزش و یادگیری یکی از چالشهای مربیان و طراحان دورههای آموزش از راه دور بهویژه آموزش مبتنی بر وب است. یکی از پیششرطهای طراحی موثر آموزش مبتنی وب، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تعامل است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تعامل یادگیرنده با استاد در آموزش مبتنی بر وب بهمنظور ارایه راهکارهای مناسب برای افزایش تعامل بود.
روشها: در این پژوهش کیفی با روش تحلیل محتوای کیفی، 15 دانشجوی مجازی مقاطع کارشناسی و کارشناسیارشد دانشکده علوم پزشکی و نیز 10 نفر از اساتید آموزش مجازی دانشکدههای پزشکی دو دانشگاه تربیت مدرس و تهران بهشیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای حاصل از هر مصاحبه کدگذاری و سپس مصاحبه بعدی انجام شد. برای تحلیل محتوای استقرایی از نرمافزار Maxqdata 10 استفاده شد. تشخیص زیرطبقات و در نهایت، طبقات براساس دادههای بهدستآمده از تحلیل محتوای کیفی توسط خود پژوهشگر انجام شد.
یافتهها: از تجزیه و تحلیل دادهها، 110 کد اولیه استخراج شد و پس از ادغام و همپوشانی کدها، 8 طبقه اصلی و 56 زیرطبقه بهعنوان عوامل موثر بر تعامل یادگیرنده با استاد بهدست آمد.
نتیجهگیری: عوامل موثر بر تعامل یادگیرنده با استاد در محیط آموزشی مبتنی بر وب شامل مهارتهای فنی و ابزاری، مهارتهای ارتباطی، تعهد و نظم، تسلط علمی، ارتباط صوتی و تصویری زنده، کمیت و کیفیت امکانات ارتباطی، انگیزه و نگرش نسبت به آموزش مجازی و تعداد دانشجویان است.
Purjamshidi M., Fardanesh H., Norouzi D.. Effective Factors on Student-Teacher Interaction in Web-Based Learning Environment. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (1) :41-50 URL: http://edcbmj.ir/article-1-491-fa.html
پورجمشیدی مریم، فردانش هاشم، نوروزی داریوش. عوامل موثر بر تعامل دانشجو و استاد در محیط آموزشی مبتنی بر وب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (1) :41-50