[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1393 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 50-41 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر تعامل دانشجو و استاد در محیط آموزشی مبتنی بر وب
مریم پورجمشیدی 1، هاشم فردانش2 ، داریوش نوروزی3
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران ، maryamporjamshidi@gmail.com
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (15222 مشاهده)

اهداف: ایجاد تعامل به عنوان عنصر کلیدی فرآیند آموزش و یادگیری یکی از چالش‌های مربیان و طراحان دوره‌های آموزش از راه دور به‌ویژه آموزش مبتنی بر وب است. یکی از پیش‌شرط‌های طراحی موثر آموزش مبتنی وب، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر تعامل است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تعامل یادگیرنده با استاد در آموزش مبتنی بر وب به‌منظور ارایه راهکارهای مناسب برای افزایش تعامل بود.

روش‌ها: در این پژوهش کیفی با روش تحلیل محتوای کیفی، 15 دانشجوی مجازی مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دانشکده علوم پزشکی و نیز 10 نفر از اساتید آموزش مجازی دانشکده‌های پزشکی دو دانشگاه تربیت مدرس و تهران به­شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌های حاصل از هر مصاحبه کدگذاری و سپس مصاحبه بعدی انجام شد. برای تحلیل محتوای استقرایی از نرم‌افزار Maxqdata 10 استفاده شد. تشخیص زیر‌طبقات و در نهایت، طبقات براساس داده‌های به‌دست‌آمده از تحلیل محتوای کیفی توسط خود پژوهشگر انجام شد.

یافته‌ها: از تجزیه و تحلیل داده‌ها، 110 کد اولیه استخراج شد و پس از ادغام و همپوشانی کدها، 8 طبقه اصلی و 56 زیرطبقه به‌عنوان عوامل موثر بر تعامل یادگیرنده با استاد به‌دست آمد.

نتیجه‌گیری: عوامل موثر بر تعامل یادگیرنده با استاد در محیط آموزشی مبتنی بر وب شامل مهارت­های فنی و ابزاری، مهارت‌های ارتباطی، تعهد و نظم، تسلط علمی، ارتباط صوتی و تصویری زنده، کمیت و کیفیت امکانات ارتباطی، انگیزه و نگرش نسبت به آموزش مجازی و تعداد دانشجویان است.

واژه‌های کلیدی: تعامل، استاد، آموزش، دانشجوی پزشکی، آموزش مبتنی بر وب
متن کامل [PDF 460 kb]   (3411 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1392/5/6 | پذیرش: 1392/8/12 | انتشار: 1392/12/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Purjamshidi M., Fardanesh H., Norouzi D.. Effective Factors on Student-Teacher Interaction in Web-Based Learning Environment. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (1) :41-50
URL: http://edcbmj.ir/article-1-491-fa.html

پورجمشیدی مریم، فردانش هاشم، نوروزی داریوش. عوامل موثر بر تعامل دانشجو و استاد در محیط آموزشی مبتنی بر وب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (1) :41-50

URL: http://edcbmj.ir/article-1-491-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645