:: دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) ::
جلد 7 شماره 6 صفحات 403-399 برگشت به فهرست نسخه ها
مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای تدریس از دیدگاه دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی قم
مهدی سبحانی‌نژاد1 ، حسن نجفی 2، رضا جعفری هرندی3 ، محسن فرمهینی فراهانی1
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران ، hnajafih@yahoo.com
3- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران
چکیده:   (14463 مشاهده)
اهداف: پای‌بندی به اصول و ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای در اعضای هیات علمی دانشگاه که نقش اصلی را در اداره و هدایت امر آموزش بر عهده دارند، بسیار حایز اهمیت است؛ چرا که اساتید با رعایت اخلاق حرفه‌ای، نقش مهمی در بهبود عملکرد دانشجویان دارند. این مطالعه با هدف بررسی مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.
روش‌ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، 155 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم در سال تحصیلی 93-1392 با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به‌عنوان نمونه برای مطالعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه محقق‌ساخته اخلاق حرفه‌ای تدریس استاد مشتمل بر 6 مولفه و 48 گویه بود که روایی صوری و محتوایی آن از نظر متخصصان دانشگاهی و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 92/0 مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 20 و به‌کمک آمار توصیفی و آزمون‌T تک‌نمونه‌ای انجام شد.
یافته‌ها: میانگین کلی نمره اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید از دیدگاه دانشجویان 68/0±54/3 بود. به‌جز مولفه شناخت ابعاد مختلف یادگیرنده (179/0=p)، در مولفه‌های ویژگی‌های شخصیتی، اشراف بر محتوی، تسلط بر روش‌های تدریس، ارزش‌یابی استاندارد و رعایت قوانین آموزشی، اختلاف میانگین نسبت به حد متوسط، معنی‌دار بود (0005/0=p).
نتیجه‌گیری: وضعیت اخلاق حرفه‌ای تدریس و مولفه‌های آن در اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم از دیدگاه دانشجویان نسبتاً مطلوب ارزیابی می‌شود.
واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، اساتید، دانشجویان پزشکی، تدریس
متن کامل [PDF 530 kb]   (4969 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1393/6/3 | پذیرش: 1393/9/29 | انتشار: 1393/11/4


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها