مقدمه: ارزشیابی برنامه درسی دارای قدمتی به اندازه فرآیند تعلیم و تربیت است. مفهوم ارزشیابی آنقدر گسترده است که انواع مختلفی از فعالیتهای ارزشیابی را که هدف مشترک همه آنها بررسی وضعیت برنامه درسی در موقعیت اجرایی خاص است، دربر میگیرد؛ بنابراین، روشها و راهبردهای ارزشیابی نیز متفاوت خواهند بود. هدف از این مقاله بررسی تفاوت روندهای ارزشیابی براساس شش مقوله مرحله تدوین برنامه، موضوع مورد ارزشیابی، معیار، نوع دادهها، روش خلاصهکردن دادهها و نقش بود. در مورد هر مقوله، گروه تدوین بر وظیفه خاصی تمرکز دارد. از این رو در هر مرحله، انواع خاصی از ارزشیابی مورد نیاز است تا اجرای موفقیتآمیز و استفاده از برنامه جدید را حمایت کند.
نتیجهگیری: هیچ مبنای نظری پذیرفتهشدهای برای میزان مورد نیاز تجربیات اندوختهشده بهمنظور تعیین حداقل الزامات ارزشیابی که بایستی در تشخیص کارآیی کاربرد وسیع برنامه جدید در نظام آموزشی بهکار رود، وجود ندارد و هر نظامی میبایست استانداردهای ارزشیابی را براساس شرایط خود تعیین کند.
Momeni Mahmuee H., Zare'ian Gh. R.. Role and function of evaluation in curriculum development stages (First section). Educ Strategy Med Sci 2010; 3 (2) :67-72 URL: http://edcbmj.ir/article-1-75-fa.html
مومنی مهموئی حسین، زارعیان غلامرضا. نقش و کارکرد ارزشیابی در مراحل تدوین برنامه درسی (بخش اول). دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1389; 3 (2) :67-72