[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 97-91 برگشت به فهرست نسخه ها
روش‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی ایلام
علیرضا میرزایی1 ، فروزان کاوری زاده1 ، وحید لهرابیان 2، زیبا یگانه1
1- مرکز مطالعات و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
2- گروه فیزیک پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، vahidlohrabian@yahoo.
چکیده:   (10305 مشاهده)

 

اهداف: آزمون‌های پیشرفت تحصیلی از دیرباز نقش مهمی در آموزش داشته و به‌دلیل همین نقش همواره مورد نقد، بررسی و مطالعه بوده است. هدف این مطالعه، بررسی وضعیت کاربرد انواع آزمون‌های (روش‌های ارزش‌یابی) پیشرفت تحصیلی در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایلام بود.

 

ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 93-1392 (90 نفر) به‌روش کل‌شماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق‌ساخته 29سئوالی بود که میزان کاربرد آزمون توسط استاد را ارزیابی می‌نمود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون T استیودنت و آنووای یک‌راهه انجام شد.

 

یافته‌ها: 76 نفر (8/93%) از شرکت‌کنندگان، بیشترین تاکید را بر استفاده از آزمون پایان ترم داشتند. پرکاربردترین روش ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی، استفاده از سئوالات چندگزینه‌ای با فراوانی 76 نفر (8/93%) و کم‌کاربردترین روش ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی روش ارزش‌یابی 360درجه با فراوانی 4 نفر (9/4%) بود. مقایسه میانگین نمرات دیدگاه شرکت‌کنندگان بر حسب جنسیت و رتبه علمی تفاوت معنی‌داری را نشان نداد، اما مقایسه میانگین نمرات بر حسب دانشکده، در بیشتر مولفه‌ها تفاوت معنی‌دار نشان داد (05/0p<).

 

نتیجه‌گیری: با توجه به تاکید اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بر استفاده و به‌کارگیری نتایج ارزش‌یابی پایانی، روش‌های ترجیحاً کم‌زحمت و متداول و همچنین تنوع اندک روش‌های ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان، توجه به روش‌های نوین ارزش‌یابی پیشرفت تحصیلی و برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب برای اساتید ضرورت دارد.

 

واژه‌های کلیدی: مراکز پزشکی آکادمیک، ارزش‌یابی تحصیلی، هیات علمی پزشکی
متن کامل [PDF 443 kb]   (3996 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (8835 مشاهده)  
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1393/10/20 | پذیرش: 1394/3/23 | انتشار: 1394/3/26
فهرست منابع
1. Ghafourian Boroujerdnia M, Shakurnia AH, Elhampour H. The opinions of academic members of Ahvaz University of Medical Sciences about the effective factors on their evaluation score variations. Strides Dev Med Educ. 2006;3(1):19-25. [Persian] [File]
2. Hamidzadeh B. Introduction to measurement and evaluation of academic achievement. Morabbian J. 2002;4:146-64. [Persian] [Homepage]
3. Shahrabadi A, Rezaeian M, Haghdoost A. Prediction of academic achievement evaluation in university of medical sciences, based on the students\\\\\\\' course experience. J Stride Dev Med Educ. 2013;10(4):485-93. [Persian] [Homepage]
4. Amaechi CI, Ifeyinwa EO. The role of measurement and evaluation in national development. J Integr Know. 2014;3(1):173-84. [File]
5. Abe TO, Isanbor PO. Philosophical notation of ethics for educational measurement and evaluation. Res J Bus Ethics. 2013;1(1):1-9. [Homepage]
6. Delaram M. A Comparison of student’s performances in multiple- choice and essay questions in mother and child Health examination. J Med Educ Dev. 2014;7(14):31-7. [Persian] [Homepage]
7. Khademi Zare H, Fakhrzad MB. Integration of collaborative management and fuzzy systems for evaluating of students’ educational performance. J Res Plann High Educ. 2013;69:23-40. [Persian] [Homepage]
8. Haghani N. Analysis of the learning progress tests based on electronic tests in Passwort Deutsch. J Res Foreign Lang. 2006;33:37-48. [Persian] [Homepage]
9. Mesrabady J. Introduce and accreditation of concept map evaluation in learning progress and academic performance evaluation. J Educ Innov. 2011;10(38)7-24. [Persian] [Homepage]
10. Komeili G, Rezaei G. Study of student evaluation by basic sciences` instructors in Zahedan University of medical sciences in 2001. Iran J Med Edu. 2002;2(8):36. [Persian] [Homepage]
11. Mousavi M, Maghami H. Comparison of new and old educational evaluation methods\\\\\\\' efficacy on student\\\\\\\'s attitudes to innovation and academic achievement in elementary schools students. Inven Creat Hum J. 2012;2(6):125-46. [Persian] [Homepage]
12. Delaram M. Evaluation of Students by Faculty Members and Educational Staff at Shahr-e-Kord University of Medical Sciences in 2007-2008. J Med Educ Dev. 2008;2(2):9-15. [Persian] [File]
13. Seif A. Educational measurement, assessment, and evaluation. Tehran: Doran Publication; 2008. pp. 125-200. [Persian] [Homepage]
14. Dandis MA. The assessment methods that are used in a secondary mathematics class. J Educ Teach Train. 2013;4(2):133-43. [Homepage]
15. Mozafari M. Evaluation of an educational experience: Nursing student\\\\\\\'s viewpoints about the new course of nursing ethics and professional regulation in Ilam medical university. Iran J Med Hist. 2010;3(8):173-90. [Persian] [Homepage]
16. Abbasi S, Einollahi N, Gharib M, Nabatchian F, Dashti N, Zarebavani M. Evaluation methods of theoretical and practical courses of paramedical faculty laboratory sciences undergraduate students at Tehran University Of Medical Sciences in the academic year 2009-2010. Payavard-e-Salamat. 2012;6(5):342-53. [Persian] [Homepage]
17. Kouhpayezadeh J, Dargahi H, Soltani Arabshahi K. Clinical assessment methods in Medical Sciences Universities of Tehran: Clinical instructors’ viewpoint. J Hormozgan Univ Med Sci. 2011;16(5):395-402. [Persian] [Homepage]
18. Sepasi H, Attari YA. The study of psychometric characteristics of Shahid Chamran University Faculty members final test scores. J Edu Psy Sci .2006;12(4):1-20. [Persian] [Homepage]
19. Ashraf Pour M, Beheshti Z, Molook Zadeh S. Quality of final examination in students of Babol Medical University 1999-2000. J Babol Univ Med Sci. 2003;5(2):42-7. [Persian] [Homepage]
20. Meaiari A, Beiglar Khani M. Improving the quality of multiple-choice questions designed to Upgrade Assistant by giving feedback. Stride Dev Med Educ. 2012;10(1):109-18. [Persian] [Homepage]
21. Resaeian N, Nakhaei S, Sadegh N. Comparison of three exam techniques in medical students: Multi ple- choice, true- false and short answer question. Hakim. 2002;5(4):271-80. [Persian] [Homepage]
22. Dawn Marie W. Classroom assessment techniques: An assessment and student evaluation method. J Creat Educ. 2012;3:903-7. [Homepage]
23. Olde Bekkink M, Donders R, van Muijen GN, Ruiter DJ. Challenging medical students with an interim assessment: A positive effect on formal examination score in a randomized controlled study. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2012;17(1):27-37. [PubMed]
24. Yanying Xu. Principles of constructing multiple-choice in reading comprehension of cet-4 and their enlightening to general college English teaching. Int J Eng Ling. 2011;1(1):219-22. [Homepage]
25. Soleimani Asl H, Mehran Nia K. A survey of student viewpoints about the checking of present and absence of them and reasons for absence from class in Tehran University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2002;2(1):50. [Persian] [Homepage]
26. Simkin MG, Kuechler WL. Multiple-choice test and students understanding: What is the connection?. Decis Sci J Innov Educ. 2005;3(1):73-97. [Homepage]
27. Molahadi M. Evaluating by multichoice tests. Educ Strateg Med Sci. 2010;2(4):177-82. [Persian] [Homepage]
28. Atif Eid A. Types of achievement tests which are preferred by outstanding students at Al-Hussein Bin Talal University. J Educ Prac. 2012;3(13):149-55. [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaei AR, Kawarizadeh F, Lohrabian V, Yegane Z. Evaluation Methods of the Academic Achievement of Students Ilam University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (2) :91-97
URL: http://edcbmj.ir/article-1-759-fa.html

میرزایی علیرضا، کاوری زاده فروزان، لهرابیان وحید، یگانه زیبا. روش‌های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان؛ دانشگاه علوم پزشکی ایلام. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (2) :91-97

URL: http://edcbmj.ir/article-1-759-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660