[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 149-145 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر عدم رضایت از رشته تحصیلی بر رفتار سکوت کلاسی
رضا بهنام‌فر1 ، فرشیده ضامنی 2، ترانه عنایتی1
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، f_zameni@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: سکوت، عدم رضایت، رشته تحصیلی
متن کامل [PDF 455 kb]   (2062 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (7455 مشاهده)
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1394/5/3 | پذیرش: 1394/5/19 | انتشار: 1394/5/22
متن کامل:   (3168 مشاهده)

مقدمه

انسان در زندگی خود بارها دست به انتخاب می‌زند و یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین این انتخاب‌ها، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی است [1] که با توجه به تاثیرات زیاد آن در زندگی، باید با دقت و تفکر بالایی صورت پذیرد [2]. جست‌وجوی آگاهانه اطلاعات در مورد رشته‌های دانشگاهی قبل از انتخاب رشته می‌تواند در رضایت از تحصیل و موفقیت دانشجویان تاثیر بگذارد [3]. پژوهش‌ها نشان داده­اند که درصد زیادی از دانشجویان در زمان انتخاب رشته دانشگاهی، شناخت کافی از رشته­های تحصیلی ندارند [4].

با توجه به اینکه رشته‌های علوم پزشکی با سلامت انسان‌ها مرتبط هستند، باید انتخاب رشته تحصیلی در آنها با تمرکز و دقت بالاتری انجام شود [2]. به‌طور کلی‏، هنگام انتخاب رشته باید به مواردی همچون علاقه، توانایی علمی، شناخت و توان اقتصادی خانواده توجه ویژه داشت [5]. مطالعات مختلف در رشته‌های علوم پزشکی نشان می‌دهند که دانشجویان رشته پزشکی، عوامل شخصیتی مثل موقعیت و احترام اجتماعی را به‌عنوان مهم‌ترین عوامل انگیزشی خود در انتخاب رشته معرفی می‌کنند. دانشجویان دندان‌پزشکی بیشتر به جنبه‌های اقتصادی توجه دارند و دانشجویان داروسازی نیز فرصت‌های شغلی زیاد و علاقه به ساخت دارو و کسب موقعیت اجتماعی را مهم قلمداد می‌کنند [6].

نقش علاقه به رشته تحصیلی در عملکرد تحصیلی فراگیران، غیرقابل انکار [7] و یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در امر آموزش و موفقیت دانشجویان است [8]. داوطلبان ورود به دانشگاه در زمان انتخاب رشته، بسیار تحت تاثیر و دایماً در معرض فشارهای روانی عوامل مختلف قرار دارند. ناهماهنگی این عوامل با علایق و ویژگی‌های فردی و روانی آنها، می‌تواند بعدها بر رضایت تحصیلی‌شان تاثیرگذار باشد [9]. بی‌علاقگی به رشته تحصیلی با اضطراب دانشجویان مرتبط است [10]. همچنین میزان مشروط‌شدن دانشجویانی که رضایت کمتری از رشته تحصیلی خود دارند بیشتر است [8]. در مقابل، داشتن نگرش مثبت به رشته تحصیلی باعث پیشرفت و ارتقای علمی دانشجویان، دلگرمی و افزایش توان سازگاری با مشکلات حرفه‌ای خواهد شد [11]. دانشجویانی که رضایت بیشتری نسبت به تحصیل خود دارند، برای دریافت نمره، بیشتر تلاش می‌کنند [12].

عوامل متعددی در احساس رضایت دانشجویان از رشته تحصیلی‌شان نقش دارند. از جمله می‌توان به سطح و محیط آموزشی دانشگاه [13]، منش و رفتار مدرس با فراگیر، میزان علاقه‌مندی و تسلط مدرس بر موضوع درسی و شیوه تدریس [9] و عوامل دموگرافیک دانشجویان [3] اشاره کرد. دانشجویان یکی از ارکان اصلی دانشگاه هستند؛ نگرش و رضایت آنها از رشته تحصیلی، عامل مهمی برای ایجاد انگیزه و ارتقای کیفیت آموزش است [14].

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در کیفیت آموزش تاثیرگذار باشد، میزان مشارکت فراگیران در امر آموزش است [15]. در فرآیند یاددهی و یادگیری، گفتگو و مشارکت نقش اساسی دارد [16]. تعامل کلاسی کلید دست‌یابی به هدف یادگیری است. تعامل کلاسی فرآیند تبادل افکار، احساسات یا ایده‌ها میان دو یا چند نفر است [17]. فقدان گفتگو، جوی آکنده از سکوت را ایجاد می‌کند و عدم مشارکت فراگیران در بحث‌های کلاسی سبب شکل‌گیری پدیده سکوت در کلاس درس می‌شود [18]. سکوت در کلاس درس را می‌توان عدم مشارکت فراگیر در فرآیند آموزش یعنی عدم اظهار نظر، عدم شرکت در بحث‌های کلاسی، نپرسیدن سئوال و پاسخ‌ندادن به سئوالات مدرس و هم‌کلاسی‌ها تعریف کرد [19]. مطالعات چندانی در زمینه سکوت کلاسی به‌ویژه در نظام آموزشی ایران صورت نپذیرفته است. بین مطالعات انجام‌شده نیز موردی که به بررسی نقش عدم رضایت از رشته تحصیلی در شکل‌گیری این پدیده انجام شده باشد، یافت نشد.

لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر نارضایتی از رشته تحصیلی دانشگاهی بر بروز رفتار سکوت در کلاس درس انجام شد.

ابزار و روش‌ها

پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که در سال تحصیلی 94-1393 در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد صورت پذیرفت. با استفاده از جدول کرجسی- مورگان و بر مبنای حجم جامعه به‌تعداد تقریبی 5700 نفر، 361 نفر به‌عنوان حداقل حجم نمونه انتخابی محاسبه شد. به‌منظور جمع‌آوری پرسش‌نامه کافی، تعداد بیشتری پرسش‌نامه توزیع شد که در نهایت، داده‌های مندرج در 382 پرسش‌نامه وارد فرآیند تجزیه و تحلیل شدند. نمونه‌گیری به‌شیوه تصادفی طبقه‌ای براساس دانشکده بود.

برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه پژوهشگرساخته سه‌بخشی استفاده شد. بخش اول این پرسش‌نامه مربوط به مشخصات جمعیت‌شناختی نمونه، بخش دوم آن مرتبط با سکوت کلاسی با 14 پرسش در طیف پنج‌گزینه‌ای لیکرت (از کاملاً موافق با نمره یک تا کاملاً مخالف با نمره 5، پس از کدگذاری مجدد) و بخش سوم نیز مرتبط با سنجش رضایت از رشته تحصیلی با 10 پرسش در طیف پنج‌گزینه‌ای لیکرت (از کاملاً موافق با نمره 5 تا کاملاً مخالف با نمره یک) بود. قابل ذکر است از آنجا که سئوالات پرسش‌نامه سکوت کلاسی به‌صورت مثبت طراحی شده بود، پیش از ورود به فرآیند تجزیه و تحلیل مجدداً کدگذاری شدند. روایی محتوایی این ابزارها پس از فرآیند روان‌سنجی به تایید رسیده بود. همچنین پایایی ابزارهای مورد استفاده، با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0 و 92/0 برای پرسش‌نامه سکوت کلاسی و سنجش رضایت از رشته تحصیلی محاسبه شد که حاکی از ثبات بالای نتایج ابزارهای مورد استفاده است.

تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم­افزار SPSS 16 و شاخص‌های آمار توصیفی و روش‌های آمار استنباطی انجام گرفت؛ به این ترتیب که به‌منظور بررسی وضعیت رضایت دانشجویان از رشته‌های تحصیلی خود و بروز رفتار سکوت در کلاس از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف تک‌نمونه‌ای، برای بررسی تاثیر جنسیت بر رضایت از رشته تحصیلی و سکوت کلاسی از آزمون من- ویتنی، برای بررسی تاثیر مقطع تحصیلی بر رضایت از رشته تحصیلی و سکوت کلاسی از آزمون کروسکال- والیس و برای بررسی تاثیر عدم رضایت از رشته تحصیلی بر بروز رفتار سکوت در کلاس درس از رگرسیون خطی ساده استفاده شد.

یافته‌ها

از افراد شرکت‌کننده در پژوهش، 260 نفر (1/68%) را زنان و 122 نفر (9/31%) را مردان تشکیل می‌دادند. توزیع نمونه در مقاطع تحصیلی مختلف به این ترتیب بود که در مقطع کارشناسی 161 نفر (2/42%)، کارشناسی‌ارشد 42 نفر (0/11%)، دکترای تخصصی 23 نفر (0/6%)، دکترای عمومی 149 نفر (0/39%) و دستیاری تخصصی 7 نفر (8/1%) از دانشجویان مشغول به تحصیل بودند.

میانگین کلی نمره عدم رضایت از رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ؟؟/؟±29/2 و میانگین کلی نمره بروز رفتار سکوت کلاسی ایشان (نمره‌گذاری معکوس) ؟؟/؟±56/2 بود. بین میانگین‌های عدم رضایت از رشته تحصیلی و سکوت کلاسی براساس جنسیت، تفاوت معنی‌داری وجود نداشت، ولی بین این میانگین‌ها براساس مقطع تحصیلی تفاوت معنی‌دار وجود داشت (0001/0=p)، به‌نحوی که مقاطع تحصیلی بالاتر، رضایت بیشتری از رشته تحصیلی خود داشته و در کلاس درس نیز مشارکت بیشتری داشتند (جدول 1).

عدم رضایت از رشته تحصیلی بر شکل‌گیری رفتار سکوت در کلاس درس تاثیر داشت (0001/0=p) و 227/0 از تغییرپذیری آن را تبیین می‌کرد. به‌عبارتی، با هر واحد افزایش در عدم رضایت به رشته تحصیلی، سکوت کلاسی به‌اندازه 227/0 واحد افزایش می‌یافت.

بحث

این پژوهش به‌منظور بررسی تاثیر رضایت از رشته تحصیلی بر بروز پدیده سکوت کلاسی بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد انجام شد. یافته‌های این پژوهش در بُعد رضایت از رشته تحصیلی با یافته‌های علی‌زاده و سیگارچیان در مورد دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد رشت [6]‏، صادقی و باقریان در ارتباط با دانشجویان دندان‌پزشکی علوم پزشکی رفسنجان [20]،‏ شهریاری و همکاران در ارتباط با دانشجویان پیراپزشکی ارتش [5]، ربانی و ربیعی در ارتباط با دانشجویان دانشگاه اصفهان [9]، بهنام‌پور و همکاران در ارتباط با دانشجویان دانشکده‌های پیراپزشکی و بهداشت علوم پزشکی گلستان [8]، سنایی‌نسب و همکاران در مورد دانشجویان رشته مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی [21] و برجیان و همکاران در مورد فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری دانشکده بروجن [22] مشابهت دارد. در تمام پژوهش‌های یادشده، دانشجویان از انتخاب رشته خود راضی و به آن علاقه‌مند هستند.

براساس یافته دیگر پژوهش حاضر، میزان رضایت دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و همچنین دانشجویان دوره دکترای عمومی نسبت به دانشجویان مقاطع کارشناسی بیشتر بود. تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی و همچنین دوره‌های دکترای عمومی، علاوه بر اینکه دارای جذابیت و پذیرش اجتماعی بیشتری است، احتمال دست‌یابی به فرصت‌های شغلی در آنها نیز بیشتر است. از طرفی در ارتباط با دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، ورود به این مقاطع می‌تواند به‌معنای موفقیت این افراد نسبت به سایرین در مقاطع پایین‌تر باشد که توانسته‌اند در رقابتی سخت وارد مرحله‌ای جدید و تکمیلی شوند. به هر حال موفقیت تحصیلی، خود یکی از نتایج رضایت از رشته تحصیلی است [12، 23]. همچنین می‌توان به افزایش سن اشاره نمود که می‌تواند به‌همراه بلوغ فکری و در نتیجه درک بهتر واقعیات و در صورت لزوم پذیرش آنها باشد. از طرفی به‌واسطه تجربیات بیشتر، دانشجویان مقاطع تکمیلی می‌توانند برنامه‌ریزی بهتری نسبت به سایرین داشته باشند که تمام این موارد می‌توانند در شکل‌گیری رضایت از رشته تحصیلی ایفای نقش نمایند.

در بخشی از یافته‌های این پژوهش که مربوط به رفتار سکوت در کلاس درس بود، دانشجویان رفتار سکوت را رد کرده و معتقد به مشارکت در کلاس درس بودند. در ارتباط با رفتار سکوت در کلاس، پژوهش‌هایی صورت پذیرفته است، اما بیشتر این پژوهش‌ها در ارتباط با کلاس‌های زبان دوم و به‌ویژه در شرق آسیا انجام شده است. در ایران نیز صرفاً تعداد معدودی پژوهش با عنوان سکوت کلاسی، در سال‌های اخیر و در کلاس‌های آموزش زبان دوم صورت پذیرفته است [29-24]. همچنین پژوهشی که به بررسی نقش و تاثیر علاقه به رشته دانشگاهی در شکل‌گیری پدیده سکوت یا مشارکت کلاسی پرداخته باشد، مشاهده نشد.

عدم علاقه به رشته تحصیلی می‌تواند باعث فقدان انگیزه در ارتباط با مسایل مرتبط با تحصیل از جمله مشارکت در کلاس درس شود. دانشجویی که به هر دلیلی احساس می‌کند به رشته خود علاقه‌مند نیست، از انگیزه کافی برای مطالعه مناسب در زمینه رشته خود برخوردار نخواهد بود و این امر می‌تواند منجر به ضعف ساختارشناختی او در زمینه رشته تحصیلی شده و در نتیجه منجر به بروز سکوت شود [26، 30، 31]. به‌طور منطقی، زمانی که انگیزه فراگیری مطالب مرتبط با رشته وجود نداشته باشد، ارتباط فراگیر با کلاس درس را نمی‌توان ارتباط کامل و کارآیی دانست و این امر خود به عدم مشارکت در کلاس درس و نشان‌دادن رفتار سکوت منجر خواهد شد.

فقدان پژوهش در این زمینه از محدودیت‌های پژوهش حاضر بود. همچنین همکاری نامناسب بعضی از دانشجویان در انجام پژوهش از دیگر محدودیت‌های این پژوهش بود. با توجه به اهمیت مقوله عدم رضایت از رشته تحصیلی و تاثیر منفی آن در پیشرفت و موفقیت تحصیلی و آسیب به آینده شغلی دانشجویان، پیشنهاد می‌شود دانشگاه‌ها برنامه‌ای برای ارایه مشاوره به چنین دانشجویانی داشته باشند. دانشگاه‌ها می‌توانند به این دانشجویان در حل مشکلاتشان کمک نمایند. باید ریشه این عدم علاقه شناسایی شده و در رفع آن به دانشجو کمک شود. در عین حال در مواردی که این مشکل قابل حل نیست می‌توان از لحاظ روانی، فرد را تقویت نمود تا اقدام به تغییر رشته و آزمودن شانس خود در رشته دیگری نماید. همچنین با توجه به اهمیت مقوله مشارکت دانشجویان در کلاس‌های درس، پیشنهاد می‌شود تا پژوهش‌هایی به‌منظور شناسایی دلایل بروز رفتار سکوت در کلاس درس صورت پذیرد.

نتیجه‌گیری

عدم رضایت از رشته تحصیلی در عدم مشارکت دانشجویان در فرآیند آموزش و بروز رفتار سکوت کلاسی موثر است.

تشکر و قدردانی: از همه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد که ما را در انجام این پژوهش یاری کردند، سپاسگزاریم.

تاییدیه اخلاقی: این پژوهش در حیطه پژوهش‌های نیازمند دریافت تاییدیه‌های اخلاقی نبود.

تعارض منافع: این پژوهش دارای تعارض منافع نیست.

منابع مالی: این پژوهش با منابع مالی نویسندگان صورت پذیرفته است.

فهرست منابع
1. Neamatollahi H, Mehrabkhani M, Ghafarpour S, Ghasemi A. Evaluation of Mashhad dental school students’ motives and viewpoints on their career choices in 2010. J Mashhad Dent Sch. 2014;38(1):71-84. [Persian] [File]
2. Abedian K, Shahhosseini Z. Factors affecting students\\\\\\\' motivations for choosing nursing as a career: A cross-sectional study. J Health Breeze. 2012;1(3):26-32. [Persian] [Homepage]
3. Abaszadeh A, Borhani F, Mohsenpour M. Factors Affecting Discipline (Major) Choice among Newly Admitted Students of Nursing in Kerman University of Medical Sciences. Iran J Med Educ. 2012;11(6):600-8. [Persian] [Homepage]
4. Kabirzadeh A, Rezaee Gharahtekan M, Tayyeban M, Alizadeh M. Factors Affecting Discipline Choice in Students of Medical Records and Health Information Technology in Mazandaran University of Medical Sciences in Year 2010. Iran J Med Educ. 2012;12(4):258-64. [Persian] [Homepage]
5. Shahriary AR, Sadeghi M, Hosseini M, Jamili M. A survey of Army paramedical student’s satisfaction about their field-year 2007. J Army Uni. 2008,3(1):44-6. [Persian] [Homepage]
6. Alizadeh S, Sigarchian M. The motivation of choosing midwifery field of study and related factors among the midwifery students of Islamic Azad University, Rasht Branch, Iran. Strides Dev Med Educ. 2013;10(1):78-86. [Homepage]
7. Zargar Y, Tahmasbi N, Davoodi I. Construction and validation of a scale for the academic field interest of university students. Educ Sci J Chamran Uni. 2011;6(2):221-38. [Persian] [Homepage]
8. Behnampour N, Heshmati H, Rahimi S. A survey on Paramedical and health students\\\\\\\' satisfaction with their discipline and some of the related factors. Iran J Med Educ. 2012;12(8):616-18. [Persian] [Homepage]
9. Rabani R, Rabiei K. Evaluation of Major Selection and its Impact on Educational Satisfaction among Isfahan University Students. J Res Plan Higher Educ. 2011;17(2):99-120. [Persian] [Homepage]
10. Behdani F. Comparison of anxiety levels in rural and urban high school students in Mashhad-Northeastern part of Iran. J Fundam Mental Health. 2013;14(56):194-301. [Persian] [Homepage]
11. Shayegh S, Mirkhani H, Bazrafcan L. Students\\\\\\\' point of view about the effect of university open day (UOD) on selecting field of study, Shiraz university of medical sciences. Strides Dev Med Educ. 2009;6(1):40-9.[Persian] [Homepage]
12. Edraki M, Rambod M, Abdoli R. The relationship between nursing students’ educational satisfaction and their academic success. Iran J Med Educ. 2011;11(1):32-9. [Persian] [Homepage]
13. Hakim A. Factors affecting satisfaction of nursing students of nursing major. J Nurs Educ. 2013;2(2):10-20. [Persian] [Homepage]
14. Hadavi M, Esmaeili S. The satisfaction rate of the anesthesia students about their educational field and their attitude towards future job perspectives in 2012. J Rafsanjan Uni Med Sci. 2014;13(7):609-18. [Persian] [Homepage]
15. Sadati L, Pazouki A, Golchin E, Mehdizadehkashi A, Pishgahroudsari M, Tamannaie Z. The effect of cooperative teaching based on students’ active participation on learning level in the paramedical faculty of Alborz university of medical sciences. J Med Educ. 2013;1(2):46-52. [Persian] [Homepage]
16. Mahmoodi F,Fathi Azar E, Esfandiari R. The investigation of the relationship between active participation of students and their academic achievement in the process of teaching. Stud Educ Psychol. 2010;10(3):62-82.[Persian] [Homepage]
17. Tuan LT, Nhu NTK. Theoretical review on oral interaction in EFL Classrooms. Studies literature language. 2010;1(4):29-48. [Homepage]
18. Copenhaver JF. Silence in the classroom: Learning to talk about issues of race. Dragon Lode. 2000;18(2):8-16. [File]
19. Behnamfar R. Modern Reticence. Iran J Med Educ. 2014;14(9):829-30. [Persian] [Homepage]
20. Sadeghi M, Bahgerian A. Postgraduate aspiration in dental students at Rafsanjan University of medical sciences. J Rafsanjan Uni Med Sci. 2013;12(2):103-14. [Persian] [File]
21. Sanaei Nasab H, Hojat Rashidy Jahan H, Tavakoli R, Abdolreza Delavari RA, Rafati H. Amount of health-treatment services management bachelor students’ satisfaction from their educational field. Educ Strateg Med Sci. 2010;3(1):5-6. [Persian] [Homepage]
22. Borjian Borujeni A, Reisi S, Borjian Borujeni S. The survey of satisfaction of nursing educated about their field of study, Borujen. Sci J Hamadan Nurs Midwif Fac. 2010;18(2):50-60. [Persian] [Homepage]
23. Sanagoo A, Hesam M. Academic under-achievement and some related factors associated with academic satisfaction in Golestan university of medical sciences’ students. J Gorgan Bouyeh Fac Nurs Midwif. 2013;9(2):90-6. [Persian] [Homepage]
24. Aghazadeh S, Abedi H. Student reticence in Iran’s academia: Exploring students’ perceptions of causes and consequences. Procedia-Soc Behav Sci.2014;98:78-82. [Science Direct]
25. Hashemi Z, Hadavi M, Shomossi N, Rezaeian M. Coaxing, begging and pleading for a response: Reticence among Iranian EFL students. Life Sci J. 2013;10(9s):367-72. [File]
26. Riasati MJ. Causes of reticence: Engendering willingness to speak in language classrooms. Int J Res Stud Lang Learn. 2014;3(1):115-22. [Homepage]
27. Zare-ee A, Shirvanizadeh M. Uncovering undergraduate english-as-a-foreign-language learners’ perceptions of reticence. Adv Lang Liter Stud. 2014;5(5):50-63. [Homepage]
28. Mousapour Negari G, Navabizadeh Z. An investigation into reticence and vocabulary knowledge of Iranian EFL learners. Iran J Appl Lang Stud. 2012;4(1):81-106. [Homepage]
29. Shafiee Nahrkhalaji S, Khorasani M, Rashidi Ashjerdi M. Gendered communication in Iranian university classrooms: The relationship between politeness and silence in Persian culture. Iran J Soc Cult Lang. 2013;1(1):118-30. [Homepage]
30. Behnamfar R. General studies, cognitive construction, class reticence. Iran J Med Educ. 2015;15(0):54-6. [Persian] [Homepage]
31. Green D. Class participation in a teacher training college: What is it and what factors influence it?. ELTED. 2008;11:15-26. [File]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behnamfar R, Zameni F, Enayati T. Effect of Dissatisfaction with Academic Field on Class Silence Behavior. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (3) :145-149
URL: http://edcbmj.ir/article-1-844-fa.html

بهنام‌فر رضا، ضامنی فرشیده، عنایتی ترانه. تاثیر عدم رضایت از رشته تحصیلی بر رفتار سکوت کلاسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (3) :145-149

URL: http://edcbmj.ir/article-1-844-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645