[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 334-329 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر مداخله آموزشی بر استفاده از منابع کتابخانه‌ای در دانشجویان تازه وارد
آرام تیرگر1 ، موسی یمین‌فیروز 2
1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
2- گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، yaminfirooz@gmail.com
واژه‌های کلیدی: دانشجویان، مطالعات مداخله‌ای، کتابخانه‌های پزشکی
متن کامل [PDF 416 kb]   (1548 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (5745 مشاهده)
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1394/7/12 | پذیرش: 1394/9/15 | انتشار: 1394/9/16
متن کامل:   (1216 مشاهده)

مقدمه

گرچه اطلاعات و به‌کارگیری آن از آغاز تمدن بشری دارای جایگاه ویژه‌ای بوده، اما در این سال‌ها حایز جایگاهی به‌مراتب برجسته‌تر شده و برخورداری از اطلاعات، مدیریت و به‌کارگیری درست آن، نه‌تنها قدرت بلکه رمز موفقیت افراد و سازمان‌ها به‌شمار می‌آید [۳-۱]. زندگی در عصر انفجار اطلاعات، کتابخانه‌ها و سیستم‌های اطلاع‌رسانی توانمندی را طلب می‌کند که همگام با تولید اطلاعات، به‌طور فعال قادر به دسترس‌پذیری باشند [۶-۴]. بررسی‌های انجام‌شده در خصوص وضعیت استفاده از کتابخانه و منابع موجود در آنها گویای آن بوده که بخشی از مشکلات موجود بر سر راه استفاده از منابع، ضعف دانشجویان در آشنایی با منابع علمی اعم از دیجیتال و غیردیجیتال، همچنین نقصان مهارت‌های لازم به‌منظور بهره‌مندی از منابع بوده است [۷‏، ۸].

به‌عنوان نمونه پژوهشی در خصوص آشنایی با منابع کتابخانه‌ها، منابع مرجع پزشکی از جمله نمایه‌ها و چکیده‌نامه‌ها موید این موضوع بوده که بخش قابل توجه دانشجویان با منابع مرجع ناآشنا یا از آشنایی ضعیفی برخوردار بوده‌اند [۹]، یا در پژوهشی که در دانشگاه علوم پزشکی تگزاس انجام شد، ارزیابی میزان مهارت دانشجویان سال آخر پزشکی نشان داد که آنها از توانایی لازم در استفاده از منابع اطلاعاتی برخوردار نیستند [۱۰]. این در حالی است که با توجه به نتایج برخی دیگر از تحقیقات، اجرای برنامه‌های آموزشی در ارتباط با منابع و ابزارهای موجود در کتابخانه‌ها با اثرات قابل ملاحظه‌ای بر سطح آشنایی دانشجویان همراه بوده و به‌طور موثری موجب بهبود توانایی آنان در استفاده از منابع شده است [۱۴-۱۱].

در پژوهشی بین دانشجویان تازه‌وارد یک دانشگاه علوم پزشکی مشخص شد که دانشجویان از سطح پایینی از سواد اطلاعاتی برخوردار بودند [۱۵]. این وضعیت با توجه به اینکه برنامه مشخصی به‌منظور کسب مهارت‌های لازم در فرآیندهای آموزشی دانشجویان برنامه‌ریزی نشده، احتمالاً در سال‌های بعد نیز ادامه یافته و مانع از رشد علمی شایسته در آنان خواهد شد. در نمونه‌ای دیگر نیز که در خصوص میزان آشنایی و بهره‌گیری دانشجویان یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی از کتابخانه انجام پذیرفت، مشخص شد ۴۹% دانشجویان خود را فاقد توانایی لازم برای استفاده صحیح از منابع دانسته و ۷۵% آنان برای استفاده از منابع خود را نیازمند آموزش تشخیص داده‌اند [۱۶]. البته گفتنی است با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده روی آگاهی و مهارت دانشجویان به‌دنبال یک کارگاه آموزشی مشخص شد که سواد اطلاعاتی دانشجویان جدیدالورود پس از گذشت حداقل پنج هفته از زمان آموزش، به‌شکل معنی‌داری بهبود یافت [۱۵].

گرچه تاکنون اثر آموزش بر آگاهی و عملکرد افراد در حوزه‌های مختلف به اثبات رسیده است [۹، ۱۰]، اما مطالعه‌ای که اختصاصاً به رابطه اثربخشی کارگاه‌های آموزشی بر وضعیت استفاده از منابع علمی از سوی دانشجویان تازه‌وارد بپردازد یافت نشد، یا از منظری دیگر، تاکنون اثر طولانی‌مدت آموزش بر وضعیت استفاده از منابع علمی کتابخانه‌های دانشگاهی به‌صورت کمی مورد ارزیابی قرار نگرفته است.

از این رو هدف از این مطالعه، بررسی اثر مداخله آموزشی بر استفاده از منابع کتابخانه‌ای در دانشجویان تازه‌وارد و به‌نوعی عملکرد آنان در استفاده از منابع موجود در کتابخانه بود.

مواد و روش‌ها

این مطالعه به‌صورت مقطعی در میان کلیه دانشجویان رشته‌های پزشکی، مامایی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل ورودی سال ۱۳۹۲ (مجموعاً ۲۰۰ نفر) در نیم‌سال اول سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ به اجرا در آمد. دانشجویان مورد بررسی براساس سابقه شرکت در کارگاه آموزشی آشنایی با کتابخانه در آغاز ورود به دانشگاه (اقدامی که حداقل یک سال پیش به اجرا گذارده شد)، به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. دانشجویان گروه مورد (۱۳۶ نفر) شامل کسانی بودند که با تمایل خود در کارگاه آموزشی تئوری- عملی آشنایی با کتابخانه و پایگاه‌های اطلاعاتی شرکت کرده و در قالب چندین برنامه آموزشی کوتاه (برای هر گروه از دانشجویان به‌میزان ۲ ساعت)، در رابطه با موضوعاتی مانند شیوه بهره‌برداری از منابع کتابخانه‌ای، روش‌های جستجوی اطلاعات، معرفی پایگاه‌های اطلاعاتی معتبر پزشکی و معرفی نرم‌افزار کتابخانه‌ای مورد آموزش قرار گرفتند. گروه شاهد (۶۴ نفر) نیز مشتمل بر دانشجویانی بودند که به دلایل مختلف علی‌رغم دعوت عمومی برای شرکت در کارگاه آموزشی مذکور، موفق به شرکت در آن نشدند.

به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از فرمی محقق‌ساخته مبتنی بر اهداف پژوهش و مشتمل بر دو بخش استفاده شد؛ بخش اول مرتبط با اطلاعات فردی دانشجویان و سابقه عضویت در کتابخانه پیش از دانشگاه، و بخش دوم در رابطه با وضعیت استفاده از کتابخانه دانشگاه طی دو نیم‌سال گذشته بود. در بخش دوم تعداد امانت کتاب و همچنین تعداد روزهای تاخیر در استرداد کتاب (با توجه به آموزش مقررات کتابخانه در خصوص استفاده از منابع) ثبت شد. دو مقدار اخیر به‌عنوان شاخصی برای بررسی عملکرد دانشجویان در استفاده از منابع و به‌نوعی ابزاری برای ارزیابی اثربخشی آموزش بر وضعیت استفاده از کتابخانه در نظر گرفته شد.

به‌منظور تکمیل اطلاعات بخش دوم از نرم‌افزار اختصاصی و کتابخانه‌ای پارس آذرخش استفاده شد. داده‌ها در مورد هر دانشجو در سیاهه‌ای ثبت شد و سپس با ورود به کامپیوتر به‌کمک نرم‌افزار آماری SPSS ۱۸ و با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌های آماری مجذور کای (برای مقایسه توزیع جنسی گروه‌های مورد و شاهد) و T مستقل (به‌منظور مقایسه عملکرد دانشجویان در دو گروه مورد و شاهد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها

۶۶ نفر از دانشجویان تازه‌وارد دانشگاه پسر و ۱۳۴ نفر دختر بودند که طی دو نیم‌سال تحصیلی در سه رشته تحصیلی پزشکی به‌تعداد ۹۳ نفر، پرستاری به‌تعداد ۷۲ نفر و مامایی به‌تعداد ۳۵ نفر مشغول به تحصیل بودند.

در مجموع، ۱۷۵ نفر با مراجعه به کتابخانه، ۴۶۸۵ جلد کتاب امانت گرفتند که از این تعداد ۳۵۳۸ جلد توسط دانشجویان آموزش‌دیده (گروه مورد) و ۱۱۴۷ جلد توسط دانشجویان گروه شاهد امانت گرفته شد. به بیانی دیگر، هر یک از افراد گروه مورد و شاهد طی یک سال گذشته به ترتیب و به‌طور متوسط ۲/۲۲±۰/۲۶ و ۸/۱۸±۹/۱۷ جلد کتاب امانت گرفتند که این مقدار برای گروه مورد ۴۵% بیش از گروه شاهد بود (جدول ۱).AWT IMAGE

از نظر توزیع جنسی، سهم کتاب‌های امانت گرفته‌شده از کتابخانه توسط دختران به‌مراتب بیش از پسران (۳۵۷۸ جلد در مقایسه با ۱۱۰۷ جلد) بود. به بیانی دیگر، دختران با برخورداری از میانگین ۷/۲۲±۷/۲۶ جلد امانت کتاب در برابر ۰/۱۷±۸/۱۶ جلد در پسران طی یک دوره یک‌ساله، معادل ۵۹% بیش از پسران منابع علمی موجود در کتابخانه را امانت گرفتند. این وضعیت به‌تفکیک دختران و پسران در گروه‌های مورد و شاهد نیز از الگوی مشابهی برخوردار بود و دختران در گروه‌های مورد و شاهد بیش از پسران در گروه‌های متناظر کتاب امانت گرفتند. البته گفتنی است که نمونه‌ها از نظر نسبت جنسی در گروه‌های مورد و شاهد همسان بودند.

مقایسه وضعیت برگشت کتاب‌ها (تاخیر در استرداد کتاب به کتابخانه) در دو گروه مورد و شاهد نیز نشان داد که عملکرد دانشجویان آموزش‌دیده با میانگین تاخیر ۷/۱۷۱±۲/۱۵۱ روز در مقایسه با میانگین ۵/۱۳۶±۰/۱۲۲ روز در گروه شاهد، با وضعیت نامطلوب‌تری در برگرداندن کتاب همراه بود. با توجه به توزیع جنسی‏، ‏تاخیر در برگرداندن کتاب در گروه شاهد برای پسران و دختران مشابه (به‌طور متوسط ۱۲۲ روز)، اما در گروه مورد در پسران بیش از دختران بود (۵/۲۱۴±۱/۱۶۲ در مقابل ۸/۱۴۹±۳/۱۴۶). لازم به ذکر است که ۲۵ تن از دانشجویان هرگز کتابی امانت نگرفته و طبیعتاً تاخیری نداشتند. در مقابل تمام دانشجویانی که از کتابخانه کتاب گرفتند، استردادشان با تاخیرهای کم یا زیاد همراه بود.

وضعیت مراجعه به کتابخانه برای امانت کتاب نشان داد که نسبت مراجعه در دانشجویان آموزش‌دیده (۱۲۴ نفر) بیش از گروه شاهد (۵۱ نفر) بود، به‌گونه‌ای که ۹۱% دانشجویان آموزش‌دیده با مراجعه به کتابخانه طی یک سال گذشته، کتاب امانت گرفته بودند، حال آنکه این نسبت (مراجعه به کتابخانه برای امانت کتاب) در دانشجویان گروه شاهد معادل۸۰% بود و ۲۰% آنان طی سال گذشته هرگز مراجعه‌ای برای دریافت کتاب نداشتند.

همچنین بررسی سابقه عضویت در کتابخانه عمومی نشان داد که از دانشجویان گروه مورد، ۱۱۱ تن (۸۲%) دارای سابقه عضویت در کتابخانه طی دوران دانش‌آموزی بودند. این یافته در دانشجویان گروه شاهد به‌دلیل عدم شرکت در کارگاه‌های آموزشی قابل ثبت و گزارش نبود.

بحث

بررسی وضعیت مراجعه به کتابخانه و امانت کتاب طی یک دوره یک‌ساله در میان گروهی از دانشجویان علوم پزشکی نشان داد که مراجعه به کتابخانه و تعداد امانت کتاب در دانشجویانی که در بدو ورود به دانشگاه دوره آموزشی آشنایی با کتابخانه و مهارت‌های اطلاع‌یابی را گذرانده بودند (گروه مورد)، به‌طور معنی‌داری بیش از گروه شاهد بود.

بررسی تعداد کتاب‌های امانت‌گرفته‌شده از سوی گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد از تفاوت آماری معنی‌داری حکایت داشت و گویای وضعیت بهتر مراجعه به کتابخانه و به‌احتمال قریب به یقین، استفاده گسترده‌تر از منابع علمی موجود در آن بود. گفتنی است که تاثیر مراجعه به کتابخانه و اثر مثبت استفاده هر چه بیشتر از منابع بر میزان یادگیری و بهبود نتایج آموزشی امری است که از سوی بسیاری از محققان گزارش شده است [۲۰-۱۷].

از نظر وضعیت مراجعه نیز ۱۲۴ تن از دانشجویان آموزش‌دیده (۹۱%) طی یک سال گذشته با مراجعه به کتابخانه و امانت کتاب نسبت به استفاده از منابع علمی اقدام نموده بودند، حال آنکه این نسبت در میان دانشجویان گروه شاهد ۸۰% بود و ۲۰ تن از دانشجویان این گروه طی یک سال گذشته هرگز به کتابخانه مراجعه نکرده بودند. بنابراین می‌توان این گونه استنباط کرد که اجرای برنامه‌های آموزشی در بدو ورود به دانشگاه در خصوص آشنایی با کتابخانه و چگونگی استفاده از منابع می‌تواند به‌طور موثر و معنی‌داری موجب بهبود استفاده از کتاب‌ها و احتمالاً دیگر منابع علمی موجود از سوی دانشجویان شود. البته شایان ذکر است که تفاوت مشاهده‌شده بین دو گروه مورد و شاهد نه‌تنها به‌دلیل اثربخشی آموزش بر عملکرد اطلاع‌یابی دانشجویان [۲۱، ۲۲]، بلکه احتمالاً بخشی به‌دلیل پدیده‌ای روان‌شناختی است. بررسی‌های گذشته نشان داده‌اند که بسیاری از دانشجویان در هنگام استفاده از کتابخانه احساس ناراحتی می‌کنند که به این احساس ناراحتی در پژوهش‌های مربوط به کتابخانه، "کتابخانه‌هراسی" یا "اضطراب کتابخانه‌ای" می‌گویند. آموزش‌های کتابخانه‌ای به‌ویژه در دانشجویان جدیدالورود می‌تواند با کاستن از اثر چنین پدیده‌ای، منجر به بهبود بهره‌گیری از انواع منابع موجود در کتابخانه‌ها شود [۲۳، ۲۴].

از دیگر متغیرهای مورد ارزیابی برای عملکرد دانشجویان و تعیین اثربخشی دوره‌های آموزشی، وضعیت استرداد کتاب به کتابخانه و تعیین روزهای تاخیر بود. گفتنی است علی‌رغم آموزش مقررات مربوط به امانت کتاب به کلیه دانشجویان گروه مورد و همچنین گوشزدنمودن جرایم ناشی از عدم تحویل به‌موقع کتاب‌های امانتی، میانگین روزهای تاخیر در بازگرداندن کتاب‌ها در میان دانشجویان گروه مورد بیش از گروه شاهد بود که این وضعیت به‌گونه‌ای دلالت بر بی‌توجهی دانشجویان به مقررات و شاید عدم اثربخشی آموزش بر این عملکرد آنان دارد. هر چند عدم وجود پشتوانه قانونی برای اجرای خط مشی کتابخانه‌ها را می‌توان از دیگر دلایل مشاهده چنین پدیده‌ای دانست. بنابراین به‌نظر می‌رسد ضمن به‌روزرسانی خط مشی کتابخانه‌ها، تصویب مقررات در مراجعه بالاتر نظیر شورای پژوهشی یا هیات رئیسه دانشگاه، کمک‌کننده باشد.

یکی دیگر از موضوعات مورد نظر در این پژوهش، مقایسه عملکرد دانشجویان با توجه به جنسیت آنان بود. نتایج حاصل نشان داد در مجموع دانشجویان دختر در هر یک از گروه‌های مورد و شاهد از عملکرد بهتری نسبت به پسران برخوردار بودند، به‌گونه‌ای که میانگین تعداد امانت کتاب در دانشجویان دختر بیش از پسران و میانگین روزهای تاخیر در استرداد کتاب‌ها کمتر از همتایان مذکر بود. این تفاوت با توجه به نتیجه آزمون آماری مجذور کای معنی‌دار بوده است. در این خصوص گفتنی است که گرچه افراد مختلف از درجات متفاوتی از سرمایه اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، درک شرایط اجتماعی و معرفت به قوانین برخوردار هستند، اما دلیل مشاهده چنین تفاوتی بین مراجعان پسر و دختر را شاید بتوان به تفاوت در ویژگی‌های این دو جنس از جمله بالاتربودن سرمایه اجتماعی و قانون‌پذیری از سوی دختران در مقایسه با پسران نسبت داد [۲۵].

از نقاط قوت این پژوهش می‌توان به ترسیم نقش اثرگذار کتابخانه‌ها در راستای ارتقای کیفی آموزش در دانشگاه‌ها و همچنین نقش موثر کارکنان کتابخانه در بهبود فرآیند آموزش دانشجویان اشاره کرد. در مورد نقاط ضعف پژوهش حاضر نیز می‌توان از محدودیت تعداد نمونه‌ها و محدودبودن متغیرهای مورد بررسی به‌منظور ارزیابی عملکرد دانشجویان در استفاده از منابع کتابخانه‌ای نام برد.

با توجه به نتایج این پژوهش، احتمالاً معرفی کتابخانه و آموزش‌های مرتبط برای دانشجویان جدیدالورود می‌تواند در استفاده بهتر از منابع علمی، ارتقای کیفیت آموزش و در نهایت تربیت نیروهای کارآمدتر موثر باشد.

نتیجه‌گیری

اجرای دوره آموزشی آشنایی با کتابخانه در زمان ورود دانشجویان به دانشگاه، با اثرات مثبت و معنی‌داری در استفاده از منابع علمی همراه است.

تشکر و قدردانی: نویسندگان مقاله بر خود لازم می‌دانند تا از حمایت مالی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بابل برای انجام پژوهش حاضر، همچنین آقای همت قلی‌نیا آهنگر به پاس مساعدت در پردازش آماری بخشی از داده‌ها قدردانی نمایند.

تاییدیه اخلاقی: این مطالعه از نظر رعایت ملاحظات اخلاقی به تایید کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی بابل رسیده است.

تعارض منافع: مورد قابل گزارشی توسط نویسندگان شناسایی نشده است.

منابع مالی: پژوهش حاضر با حمایت مالی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بابل به‌شماره ۹۲۳۶۷۱۹ انجام پذیرفته است.

فهرست منابع
1. Rezvani MR, Eslami A. A Survey on information needs of the students of Geography College of Tehran University and the role of the library to supply them. Epistemol. 2012;5(17):33-7. [Persian] [Homepage]
2. Pourtaheri N, Hesam S, Fathi A. Studying the Effect of Components of Organizational Culture on Knowledge Management in Afzalipuor Educational Treatment Hospitals of Kerman: 2012. Toloo-e-Behdasht. 2015;14(1):43-53. [Persian] [Homepage]
3. Mortazavi M, Moniriyan F. The effect of knowledge management on organizational creativity (case study: Telecommunication company of Hamedan). Dev Evol Manag. 2015;1394(20):27-38. [Persian] [Homepage]
4. Robiati M, Ziaee N, Ehtesham H. Survey of the knowledge and use of the library\\\'s information section among users of the central library of Birjand University of Medical Sciences. J Birjand Univ Med Sci. 2012;19(1):106-13. [Persian] [Homepage]
5. Ershad Sarabi R, Eslaminejad T, Shafi’an H, Ravangard Z, Ziyaeddini M, Khajouei M. Need of designing medical information technology course in undergraduate medical education; residents’ view. Q Educ Strateg Med Sci. 2014;6(4):189-93. [Persian] [File]
6. Nasirpour Z, Horri A. A Study on the internet information seeking behavior of the postgraduate students of Shahid Beheshti University. J Acad Lib Inf Res. 2005;38(42):1-40. [Persian]
7. Javadinia S. Barriers to scholarship research activities in medical universities. Iran J Med Educ. 2013;13(6):535-7. [Persian] [Homepage]
8. Ghazavi M, Salajgheh M. Medical graduate basic sciences students of kerman university attitudes toward medical librarians services in searching and retrieval information. J Health Biomed Inf. 2015;1(2):104-12. [Homepage]
9. Aslani Malayeri M, Esmaeili M, Farzan A. Awareness rate of graduate medical students with Medical Indexes and Abstracts. Res Med Sci J. 1998;3(2):98-103. [Persian]
10. Hannigan GG, Bartold SP, Browne BA, Fulton S, Henry BJ, Malcom P, et al. Computers and medical information: An elective for fourth-year medical students. Med Ref Serv Q. 1996;15(4):81-8. [PubMed]
11. Zuckerman IH, Weiss SR, McNally D, Layne B, Mullins CD, Wang J. Impact of an educational intervention for secondary prevention of myocardial infarction on Medicaid drug use and cost. Am J Manag Care. 2004;10(7 Pt 2):493-500. [PubMed]
12. Devor M, Renvall M. An educational intervention to support caregivers of elders with dementia. Am J Alzheimers Dis Other Demen. 2008;23(3):233-41. [PubMed]
13. Aslani M, Bateni MR, Hoseini M. Comparison of effects face to face and indirect education on Awareness of medical students about the medical reference sources (pathophysiology section). Res Med Sci J. 1998;3(1):8-11. [Persian]
14. Pourmomeny A, Aslani Malayeri M. A comparative study of students information about libraries in three Schools of Nursing, Rehabilitation and Health in 1998. Iran J Med Educ. 2001;1(3):16-20. [Persian] [Homepage]
15. Tirgar A, Yaminfirooz M. Effect of education on informational literacy of university newcomers. Educ Strateg Med Sci. 2013;6(3):171-5. [Persian] [Homepage]
16. Tafreshi Sh, Derogar Kalkhoran S. A survey on acquaintance of students about libraries of Islamic Azad University of Karaj. Epistemol. 2009;2(5):33-44.[Persian] [Homepage]
17. Soria KM, Fransen J, Nackerud Sh. Library use and undergraduate student outcomes: New evidence for students\\\' retention and academic success. Libr Acad. 2013;13(2):147-64. [Homepage]
18. Kot FCh, Jones J. The impact of library resource utilization on undergraduate students\\\' academic performance: A propensity score matching design. Univ Libr Fac. 2014;112:1-45. [Homepage]
19. Rebekah Wong ShH, Webb TD. Uncovering meaningful correlation between student academic performance and library material Usage. Coll Res Libr. 2011;72(4):361-70. [Homepage]
20. Robinson AM, Schlegl K. Student bibliographies improve when professors provide enforceable guidelines for citations. Libr Acad. 2004;4(2):275-90. [Homepage]
21. Sodbakhsh L, Nikkar M. The impact of information literacy skills on students\\\' information seeking behavior. N Stud Libr Inf Org. 2005;63(3):53-8. [Persian]
22. Hasanzadeh R, Asadi MH. The impact of information literacy training on students\\\' academic performance. Educ Res J. 2007;3(11):1-18. [Persian]
23. Ashrafi-rizi H, Sadat Sajad M, Rahmani S, Bahrami S, Papi A. The effective factors on library anxiety of students in Isfahan University of Medical Sciences and Shiraz University of Medical Sciences. J Educ Health Promot. 2014; 3: 92. [PubMed]
24. Abusin KA, Zainab AN. Exploring library anxiety among Sudanese university students. Mal J Libr Inf Sci. 2010;15(1):55-81. [Homepage]
25. Ghasemi Y, Ghaisarian E. Social capital between boys and girls with emphasis on girls social capital. Ilam Culture. 2013;14(2):1-21. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tirgar A, Yaminfirooz M. Effect of Educational Intervention on Resource Usage in University Newcomers . Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (5) :329-334
URL: http://edcbmj.ir/article-1-880-fa.html

تیرگر آرام، یمین‌فیروز موسی. تاثیر مداخله آموزشی بر استفاده از منابع کتابخانه‌ای در دانشجویان تازه وارد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (5) :329-334

URL: http://edcbmj.ir/article-1-880-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645