[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) ::
جلد 8 شماره 5 صفحات 274-269 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مهارت‌های تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان فوریت پزشکی
معصومه اطاقی
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران ، otaghi-m@medilam.ac.ir
واژه‌های کلیدی: مهارت‌های تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، یادگیری خودتنظیم
متن کامل [PDF 417 kb]   (2430 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (7400 مشاهده)
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1394/9/15 | پذیرش: 1394/10/13 | انتشار: 1394/10/28
متن کامل:   (4484 مشاهده)

مقدمه

از دهه 1980 به بعد، یادگیری خودتنظیم به‌عنوان راهبردی نو برای کمک به فراگیران به‌منظور تسلط بر فرآیندهای یادگیری و به‌طور کلی بهبود کیفیت یادگیری، مورد توجه روان‌شناسان، مشاوران و متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفت [1]. فراگیران خودتنظیم فعالانه در جستجوی این هستند که چه چیزی بیاموزند و چگونه با انواعی از راهبردهای یادگیری به اهدافشان به‌خوبی دست یابند [2]. خودتنظیمی جنبه مهم یادگیری دانشجو در عملکرد دانشگاهی است. فراگیران خودتنظیم، فراگیرانی خودکار، بازخوردی و کارآمد هستند. این افراد توانایی‌های شناختی و فراشناختی و نیز عقاید و نگرش‌های انگیزشی مورد نیاز برای درک، پایش و هدایت یادگیری خود را داشته و در فرآیند یادگیری فعال هستند [3]. فراگیر باید در یادگیری خود نقشی فعال داشته باشد و یاد بگیرد که یادگیری خود را ارزیابی نماید و اگر راهبردهای یادگیری‌اش موفق نبود، از راهبردهای جدید استفاده نماید [4]. زمانی که دانشجویان فقدان اراده یا مهارت‌ها را برای پیشرفت تحصیلی نشان می‌دهند، نیاز به رویکردهای آموزشی دارند که جهت را نشان داده و بصیرت لازم را به سمت فرآیندهای یادگیری خودتنظیم فراهم آورد [5]. در رشته‌های پزشکی، توانایی هدایت و تنظیم تجارب یادگیری فردی، مساله‌ای بسیار مهم برای موفقیت بوده و مهارت‌های یادگیری خودراهبر که با یادگیری مادام‌العمر در ارتباطند، بسیار مهم هستند. همچنین این مهارت‌ها به دانشجویان در کسب دانش و مهارت‌ها و نگرش‌های منحصربه‌فرد در رشد شخصی و حرفه‌ای‌شان کمک شایانی خواهد کرد. بنابراین توانمندسازی دانشجویان برای کسب مهارت‌های لازم برای یادگیری خودراهبر باید یکی از اهداف نهایی کوریکولوم‌های آموزشی باشد [6].

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند بین راهبردهای یادگیری و مطالعه فراگیران با عملکرد و موفقیت تحصیلی آنان رابطه وجود دارد [16-7]. یک مطالعه متاآنالیز با بررسی 58 مقاله نشان داد که راهبردهای مطالعه و یادگیری موثرترین عامل پیشرفت تحصیلی دانشجویان محسوب می‌شود [17]. متاآنالیز دیگری با بررسی 109 مطالعه نشان داد که عوامل روان‌شناختی و مهارت‌های مطالعه برآیندهای تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند [18]. در مطالعه‌ای که روی 952 دانشجوی سال اول روان‌شناسی انجام گرفت، یک مدل اثربخشی یادگیری خودتنظیم توسعه و آزمون شد. این مدل شامل اهداف موفقیت، فراشناخت، راهبردهای مطالعه و موفقیت تحصیلی بود [19]. مطالعات انجام‌شده در ایران در خصوص عادات، مهارت‌ها، شیوه‌ها و منابع مطالعه دانشجویان نشان می‌دهند مهارت‌ها و عادات مطالعه اکثر دانشجویان مطلوب نیست [15، 20، 21]، شیوه مطالعه و منابع مطالعه آنان از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست [22]، تحصیل در دانشگاه باعث بهبود مهارت‌های مطالعه آنان نشده است [20]، راهبردهای مطالعه و یادگیری نقش زیادی در پیشگویی پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارند [16] و دانشجویان با معدل تحصیلی بالاتر از مهارت‌های مطالعه بالاتری برخوردار بوده‌اند [14]. مطالعات در خصوص پیشرفت تحصیلی دانشجویان نشان می‌دهند در متغیر راهبردهای خودتنظیمی، مولفه‌های راهبردهای شناختی و فراشناختی، مدیریت تلاش، همیاری در یادگیری و جستجوی کمک یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان موثر هستند [23]. با تقویت انگیزش پیشرفت در دانشجویان می‌توان میزان موفقیت تحصیلی را افزایش داد [24] و یکی از عواملی که بر پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی دانشجویان اثر قابل توجهی دارد، روش مطالعه است [12]. همچنین مطالعات و پژوهش‌های دهه اخیر به اثربخشی راهنمایی و مشاوره دانشجویی و تاکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص مهارت‌های تحصیلی در قالب آموزش کارگاهی یا به‌شکل ارایه واحد درسی در ابتدای ورود به دانشگاه اشاره داشته‌اند [11، 14، 22-20]. بنابراین ضرورت دارد مشاوران در مشاوره‌ها و برنامه‌ریزی‌های تحصیلی، راهبردهای یادگیری را به مراجعان خود آموزش داده و نحوه به‌کارگیری آن را تبیین نمایند [1].

پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت‌های تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان مقطع کاردانی فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام گرفت.

مواد و روش‌ها

این مطالعه بخشی از یک مطالعه اقدام‌پژوهی برای هدایت و اجرای یک فرآیند آموزشی بود که روی 23 دانشجوی مقطع کاردانی فوریت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ورودی بهمن 1392 به‌منظور توسعه مهارت‌های یادگیری آنان از طریق آموزش راهبردهای خودتنظیمی در 3 دوره 4ماهه (3 ترم تحصیلی) انجام گرفت. طرح کلی مطالعه بدین صورت شکل گرفت که در پایان ترم اول (تیر 1393) و هنگام بررسی پرونده‌های آموزشی این دانشجویان توسط استاد مشاور، مشکلات تحصیلی به‌صورت پایین‌بودن معدل ترم، ردشدن برخی دانشجویان در واحد درسی و فقدان انگیزه کافی برای پیشرفت تحصیلی شناسایی شدند. با مطالعه کتب و مجلات و مشاوره با سایر همکاران، راهبردهایی برای حل این مشکلات در نظر گرفته شد. نهایتاً راه حل "آموزش گروهی مهارت‌های خودتنظیمی به‌منظور توسعه مهارت‌های یادگیری دانشجویان" با توجه به سهولت اجرا، احتمال بازدهی بیشتر با صرف وقت کمتر، مقرون‌به‌صرفه بودن برای دانشجو و سیستم آموزشی، تکیه بر تاثیرات مثبت و مطلوب گروه، نیاز کمتر به هماهنگی‌های بین‌بخشی و فرابخشی در سیستم آموزشی و نیز استفاده از تجارب فردی پژوهشگر به‌عنوان مشاور و مدرس انتخاب شد. مداخله آموزشی به‌صورت اجرای یک یا دو کارگاه آموزشی طی هر ترم تحصیلی (بسته به شرایط زمانی، برنامه هفتگی دانشجویان و استاد مشاور و امکانات دانشکده) در زمینه آموزش مهارت‌های خودتنظیمی در حیطه‌های شناختی، عاطفی و رفتاری یادگیری با برگزاری پیش‌آزمون و پس‌آزمون مربوطه در نظر گرفته شد.

مطالعه با طرح مداخله‌ای پیش‌آزمون- پس‌آزمون بدون گروه کنترل طراحی شد. از اوایل ترم دوم تحصیلی این دانشجویان (مهر 1393) دو کارگاه 3ساعته به‌فاصله زمانی یک ماه تحت عنوان "مهارت‌های تحصیلی" توسط استاد مشاور و برای دانشجویان این مقطع با محتوای آموزشی مهارت‌های تحصیلی ده‌گانه شامل برنامه‌ریزی، مدیریت زمان، تمرکز، روش‌های تقویت حافظه، تکنیک‌های مطالعه صحیح، یادداشت‌برداری، خلاصه‌نویسی، تندخوانی، تست‌زنی و کنترل اضطراب امتحان برگزار شد. پیش‌آزمون و پس‌آزمون کارگاه، از طریق یک پرسش‌نامه شامل 10 عبارت در مقیاس لیکرت در زمینه استفاده از مهارت‌های تحصیلی فوق‌الذکر انجام گرفت. پیش‌آزمون قبل از برگزاری کارگاه و پس‌آزمون همزمان با امتحانات پایان ترم گرفته شد. اعتبار صوری و محتوای این پرسش‌نامه با نظر 10 نفر از اعضای هیات علمی تایید شد. پایایی پرسش‌نامه نیز با استفاده از روش آزمون مجدد و با ضریب همبستگی 90/0 تایید شد. تنظیم مقیاس لیکرت این پرسش‌نامه به‌صورت هرگز، به‌ندرت، گاه‌گاهی، اغلب و همیشه است که نمرات یک تا 5 به ترتیب به آنها تعلق می‌گیرد. حداکثر و حداقل نمره برای هر سئوال به ترتیب 5 و یک هستند. حداکثر نمره کل مهارت‌های تحصیلی 50 است که استفاده بهینه دانشجو از مهارت‌های تحصیلی را نشان می‌دهد. بدیهی است نمرات بالاتر استفاده بیشتر و بهتر دانشجو را از مهارت‌های تحصیلی منعکس می‌کنند.

تجزیه و تحلیل آماری داده‌های حاصله به‌صورت توصیفی (جداول فراوانی، میانگین و انحراف‌معیار) و استنباطی با استفاده از آزمون T زوجی در نرم‌افزار SPSS 21 انجام شد. پیشرفت تحصیلی دانشجویان با معدل ترم آنان سنجیده شد.

یافته‌ها

تمام شرکت‌کنندگان مرد و مجرد، در سنین بین 18 تا 27 سال با میانگین سنی 31/2±43/20 سال بودند. 4 نفر ساکن ایلام، 16 نفر ساکن شهرستان‌های استان ایلام و 3 نفر ساکن سایر استان‌های کشور بودند.

تفاوت میانگین نمره کل مهارت‌های تحصیلی دانشجویان، قبل و بعد از مداخله معنی‌دار بود. قبل از مداخله بیشترین و کمترین میانگین نمره مربوط به مهارت کنترل اضطراب امتحان و مهارت استفاده از روش‌های تقویت حافظه بود. بعد از مداخله بیشترین و کمترین میانگین نمره باز هم مربوط به این دو مهارت بود که افزایش نمره مهارت استفاده از روش‌های تقویت حافظه بعد از مداخله معنی‌دار بود. همچنین بعد از اجرای مداخله آموزشی، افزایش نمره مهارت‌های برنامه‌ریزی تحصیلی و تکنیک‌های صحیح مطالعه معنی‌دار بود، ولی در سایر مهارت‌های تحصیلی معنی‌دار نبود (جدول 1).

AWT IMAGE

در بررسی تاثیر مداخله آموزشی مهارت‌های تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی (معدل) دانشجویان، اختلاف میانگین معدل ترم اول (23/1±05/15) و معدل ترم دوم (29/1±75/15) معنی‌دار بود (001/0=p). همچنین بالاترین و پایین‌ترین معدل در ترم اول به ترتیب 42/17 و 43/12 بود که در ترم دوم به 91/17 و 49/13 رسید.

بحث

نتایج این مطالعه نشان داد که بعد از مداخله آموزشی به‌صورت اجرای کارگاه مهارت‌های تحصیلی طی ترم، میزان استفاده دانشجویان از این مهارت‌ها به‌صورت معنی‌داری افزایش یافت. معمولاً افزایش آگاهی در مورد مهارت‌های تحصیلی با کاربرد بیشتر آنها مرتبط است. مطالعه‌ای روی دانشجویان دندان‌پزشکی مشهد نشان داد که دانشجویان آگاهی کافی از مهارت‌های مطالعه ندارند که باعث می‌شود احساس بازدهی کافی نداشته باشند [22]. از طرف دیگر، دیدگاه عموم دانشجویان در خصوص رابطه مهارت‌های تحصیلی با پیشرفت تحصیلی مثبت است و آنها را به استفاده از این مهارت‌ها ترغیب می‌نماید. در مطالعه‌ای روی دانشجویان علوم پزشکی اراک یکی از عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی از دیدگاه دانشجویان، روش‌های مطالعه بوده است [12]. همچنین اجرای کارگاه آموزشی مهارت‌های تحصیلی در افزایش خودآگاهی دانشجویان و جهت‌دهی آنان به‌سوی یادگیری خودتنظیم موثر است. پژوهشگران در بسیاری از مطالعات، آموزش مهارت‌های تحصیلی را در قالب دوره‌های آموزشی نظیر کارگاه آموزشی یا واحد درسی پیشنهاد کرده‌اند [11، 14، 22-20].

هر چند اجرای کارگاه آموزشی به‌صورت کلی میزان استفاده دانشجویان از مهارت‌های تحصیلی را افزایش داد، اما این افزایش فقط در سه مهارت از ده مهارت تحصیلی معنی‌دار بود. عوامل متعددی در این زمینه اثرگذارند؛ یک جنبه آن به نوع مداخله آموزشی برمی‌گردد که در این مطالعه به‌صورت برگزاری کارگاه آموزشی بود. روش کارگاهی با توجه به سهولت اجرا، احتمال بازدهی بیشتر با صرف وقت کمتر، مقرون‌به‌صرفه بودن برای دانشجو و سیستم آموزشی، تکیه بر تاثیرات مثبت و مطلوب گروه، نیاز کمتر به هماهنگی‌های بین‌بخشی و فرابخشی در سیستم آموزشی و نیز استفاده از تجارب فردی پژوهشگر به‌عنوان مشاور و مدرس انتخاب شد. به‌نظر می‌رسد آموزش مهارت‌های تحصیلی در قالب ارایه واحد درسی موثرتر از اجرای یک یا دو کارگاه آموزشی طی ترم تحصیلی باشد. جنبه دیگر به نوع مهارت‌های تحصیلی برمی‌گردد. در این مطالعه استفاده از مهارت‌های تحصیلی برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های تحصیلی، استفاده از روش‌های تقویت حافظه و استفاده از تکنیک‌های صحیح مطالعه بهبود معنی‌داری پیدا کرد. این مهارت‌ها بیشتر جنبه شناختی را درگیر نموده، سریع‌تر آموخته شده و به اجرا در می‌آیند، در حالی که در سایر مهارت‌های تحصیلی شامل مدیریت زمان در انجام کارها و مطالعات، تمرکز حواس در مطالعه، استفاده از یادداشت‌برداری هنگام مطالعه، استفاده از تکنیک‌های تندخوانی، استفاده از مهارت‌های تست‌زنی و کنترل اضطراب امتحان علاوه بر جنبه شناختی، جنبه‌های عاطفی و روانی- حرکتی نیز درگیر می‌شوند. همچنین این مهارت‌ها نیاز به تکرار، تمرین روزانه و استفاده مداوم دارند تا درونی شده و به‌صورت عادت درآیند. نتایج این مطالعه نشان داد که بیشترین و کمترین میانگین نمره به ترتیب مربوط به مهارت کنترل اضطراب امتحان و مهارت استفاده از روش‌های تقویت حافظه بود. بررسی مهارت‌های مطالعه دانشجویان دندان‌پزشکی نشان داد بیشترین مشکل آنان در زمینه به‌خاطرسپاری و یادآوری مطالب، تمرکز حواس و مدیریت زمان است. همچنین دانشجویان بر مرور و دوره مطالب خوانده‌شده اصرار نداشتند [22]. در مطالعه‌ای که ارتباط مهارت‌های مطالعه را با شیوه آمادگی برای امتحان بررسی نمودند، بیشترین میانگین مربوط به مهارت یادداشت‌برداری و کمترین میانگین مربوط به مهارت مدیریت وقت بود [15].

نتایج این مطالعه تاثیر مداخله آموزشی مهارت‌های تحصیلی را بر پیشرفت تحصیلی (معدل) دانشجویان به‌صورت معنی‌داری نشان داد. این نتیجه با نتایج مطالعات چندی همسو است [11، 14، 15، 21]. از آنجا که بهبود مهارت‌های تحصیلی بخشی از یادگیری خودتنظیم در دانشجویان است، نتایج این پژوهش نشان داد یادگیری خودتنظیم از طریق بهبود مهارت‌های تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان موثر است. در مطالعه دیگری روی دانشجویان پرستاری و مامایی نیز یکی از دلایل شکست یا اُفت تحصیلی دانشجویان را عدم توجه به مولفه‌های اثرگذار در یادگیری ذکر کرده و در مطالعه خود ارتباط ویژگی‌های یادگیری نظیر شیوه مطالعه، منبع خودکنترل و مولفه‌های یادگیری خودتنظیم را با پیشرفت تحصیلی دانشجویان نشان می‌دهند [11].

از جمله محدودیت‌های این پژوهش، اجرای مداخله توسط یک نفر بود که به‌علت کمبود وقت، کمبود نیروهای آموزشی و درگیری مداوم پژوهشگر و سایر همکاران در فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و اجرایی خود بود. در صورت افزایش تعداد پژوهشگران، امکان اجرای تعداد کارگاه‌های بیشتر یا ارایه مطالب در قالب یک واحد درسی طی ترم تحصیلی وجود داشته و درگیری ذهنی دانشجویان با یادگیری مهارت‌های تحصیلی بیشتر می‌شد. این مداخله در جهت ارتقای مهارت‌های شناختی یادگیری خودتنظیم در دانشجویان انجام گرفت. پیشنهاد می‌شود طراحی و اجرای این مداخله یا مداخلات مشابه که در جهت ارتقای مهارت‌های یادگیری خودتنظیم در حیطه‌های شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی هستند، در قالب یک واحد درسی طی ترم تحصیلی صورت گیرد. بنابراین جا دارد این مهارت‌ها توسط اساتید مشاور آموزش داده شده و توسط اساتید دروس تخصصی و غیرتخصصی در جنبه‌های نظری و عملی به‌صورت مستمر تقویت شوند.

نتیجه‌گیری

اجرای کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های تحصیلی بر کاربرد این مهارت‌ها توسط دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنان موثر است.

تشکر و قدردانی: از همکاری دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام و نیز دانشجویان عزیز فوریت پزشکی مقطع کاردانی ورودی بهمن 92 در اجرای این پژوهش تشکر و قدردانی می‌شود.

تاییدیه اخلاقی: مقاله حاضر برگرفته از طرح تحقیقاتی مصوب مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با کد 910530 است.

تعارض منافع: هیچ تعارض منافعی وجود ندارد.

منابع مالی: مقاله حاضر برگرفته از طرح تحقیقاتی آموزش در پژوهش مصوب دانشگاه علوم پزشکی ایلام بوده و منبع تامین و حمایت مالی آن از طریق معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایلام بوده است.

فهرست منابع
1. Derakhshan Horeh Kh. Self-regulated learning. Educ Tech. 2010;2(26):27-9. [Persian] [File]
2. Winne PH. Bootstrapping learner\\\'s self-regulated learning. Psychol Test Assess Model. 2010;52(4):472-90. [File]
3. Wolters CA. Regulation of motivation: Evaluating an underemphasized aspect of self-regulated learning. Educ Psychol. 2003;38(4):189-205. [Homepage]
4. Sadeghi Z, Mohtashami R. Role of meta-cognition in learning process. Iran Q Educ Strategy. 2011;3(4):143-8. [Persian] [File]
5. Zimmerman BJ. Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educ Psychol. 1990;25(1):3-17. [Homepage]
6. Soltani Arabshahi SK, Naeimi L. Assessment of the current situation of - self-directed learning skills in medical students. Razi J Med Sci. 2013;20(113):10-9. [Persian] [Homepage]
7. Loret De Mola Garay JE. [Estilos y estrategias de aprendizaje en el rendimiento académico de los estudiantes de la universidad peruana “los andes” de huancayo – perù]. Rev Learn Style. 2011;8(8):1-40. [Spanish] [File]
8. Broadbent J, Poon WL. Self-regulated learning strategies & academic achievement in online higher education learning environments: A systematic review. Internet High Educ. 2015;27:1-13. [Science Direct]
9. Tejedor-Tejedor FJ, Gonzalez Salvador G, Garcia Senoral MM. [Estrategias atencionales Y rendimiento academico en estudiantes de secundaria]. Rev Latinoamde Psicol. 2008;40(1):123-32. [Spanish] [Homepage]
10. Khadivzadeh T, Saif AA, Valae N. The relationship of students’ study strategies with their personal characteristics and academic background. Iran J Med Educ. 2004;4(2):53-61. [Persian] [Homepage]
11. Valizadeh L, Fathi Azar E, Zamanzadeh V. The relationship between learning characteristics and academic achievement in nursing and midwifery students. Iran J Med Educ. 2008;7(2):443-50. [Persian] [Homepage]
12. Changizi Ashtiyani S, Shamsi M. Assessment of influencing factors of educational decline and presenting suitable solutions from the students viewpoints of Arak University of Medical Sciences. Res Med Educ. 2010;12:24-34. [Persian] [File]
13. Karimi M, Farahbahksh K. Relationship between affective self-regulation and study skills with educational performance of students of Isfahan University of Medical Science. I Iran J Med Educ. 2012;11(9):1149-61. [Persian] [Homepage]
14. Badeleeh Shamooshaki MT, Hosseini SA, Charkazi A, Jafari SY, Bakhsha B. The relationship between students’ study skills and academic achievement. Iran J Med Educ. 2013;13(1):66-71. [Persian] [Homepage]
15. Dehghani GH, Soltanalgharaei Kh. Relationship of study skills and exam preparation method in master students. Educ Strategy Med Sci. 2014;7(1):51-6. [Persian] [Homepage]
16. Babaei Shirvani Z, Faramarzi M, Naderi H, Fakhri S. Relationship between studying and learning strategies and academic performances in medical sciences students. Educ Strategy Med Sci. 2015;8(3):165-70. [Persian] [Homepage]
17. Donker AS, de Boer H, Kostons D, Dignath van EwiJk CC, van der Werfa MPC. Effectiveness of learning strategy instruction on academic performance: A metaanalysis. Educ Res Rev. 2014;11:1-26. [Science Direct]
18. Robbins ST, Lauver K, Le H, Davis D, Longley R. Do psychosocial and study skill factors predict college outcomes? A meta-analysis. Psychol Bull. 2004;130(2):261-88. [NLM]
19. Vrugt A, Oort FJ. Metacognition, achievement goals, study strategies and academic achievement: pathways to achievement. Metacog Learn. 2008;30:123-46. [Homepage]
20. Badeleh MT, Hesam M, Charkazi A, Asghari SZ, Khorsha H. Study skills in nursing and midwifery students of Golesatn University of Medical Sciences. J Res Dev Nurs Midwifery. 2012;9(1):34-40. [Persian] [Homepage]
21. Torabi M, Haghani J, Mosavi E. Assessment of the habits and study skills in the dental students. Strides Dev Med Educ. 2014;11(2):244-50. [Persian] [File]
22. Rouhani A, Akbar M, Mamavi T. Evaluation of study skills among student of Mashhad Dental School in academic year 2008-2009. Teb Tazkieh. 2009;19(4):63-73.[Persian] [Homepage]
23. Abolghasemi M, Mirali Rostami O. Assessment of influencing factors of academic achievement of students in Tehran University of Engineering to present a model of predicting their academic achievement. Iran J Engin Educ. 2001;15(58):67-84. [Persian]
24. Noohi S, Hosseini M, Rokhsarizadeh H, Saburi A , Alishiri Gh. Progress motivation among Baqiyatallah University of Medical Sciences students and its relationship with academic achievement. J Mil Med. 2012;14(3):200-4. [Persian] [Homepage]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Otaghi M. Effect of Teaching Academic Skills on Academic Achievement in Medical Emergency Students . Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (5) :269-274
URL: http://edcbmj.ir/article-1-915-fa.html

اطاقی معصومه. تاثیر آموزش مهارت‌های تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان فوریت پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (5) :269-274

URL: http://edcbmj.ir/article-1-915-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 5 - ( آذر-دی 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645