:: دوره 8، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1394 ) ::
جلد 8 شماره 6 صفحات 41-35 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تاثیر تدریس به سه شیوه اکتشافی هدایت‌شده گروهی، پرسش و پاسخ و سخنرانی بر سطح یادگیری و ماندگاری اطلاعات دانشجویان
حسین مردان‌پرور ، فخری صبوحی 1، حجت‌اله یوسفی، عبداله رضایی دهاقانی2
1- ، sabohi@nm.mui.ac.ir
2- گروه بهداشت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (8460 مشاهده)

اهداف: از مدت‌ها پیش لزوم تجدید نظر در روش‌های سنتی تدریس و استفاده از روش‌های نوین و فعال یادگیری و دانشجومحور از سوی سیستم‌های آموزشی احساس شده و کاربرد این روش‌ها در علوم مختلف از جمله علوم پزشکی متداول شده است. هدف مطالعه حاضر، مقایسه تاثیر تدریس به سه شیوه اکتشافی هدایت‌شده گروهی، پرسش و پاسخ و سخنرانی بر سطح یادگیری و ماندگاری اطلاعات دانشجویان پرستاری بود.

ابزار و روش‌ها: در این مطالعه نیمه‌تجربی، 62 نفر از دانشجویان ترم 4 پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نیم‌سال اول سال 1394 که واحد درس عفونی را برای اولین بار اخذ کرده بودند، به‌روش سرشماری انتخاب و به‌طور تصادفی به سه گروه آموزشی اکتشافی هدایت‌شده گروهی، پرسش و پاسخ و سخنرانی تقسیم شدند. آزمون قبل، بلافاصله و یک ماه پس از اجرای برنامه آموزشی با استفاده از پرسش‌نامه محقق‌ساخته انجام شد. اطلاعات به‌کمک نرم‌افزار SPSS 19 و توسط آزمون‌های مجذور کای، آنالیز واریانس یک‌طرفه، آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری و آزمون تعقیبی LSD تحلیل شدند.

یافته‌ها: میانگین نمره آزمون بلافاصله بعد از اجرای برنامه آموزشی در گروه سخنرانی به‌طور معنی‌داری کمتر از دو گروه اکتشافی هدایت‌شده و پرسش و پاسخ بود (001/0p<). همچنین میانگین نمره آزمون یک ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی در گروه اکتشافی هدایت‌شده به‌طور معنی‌داری بیشتر از دو گروه پرسش و پاسخ (0/004=p) و سخنرانی (0/001=p) بود.

نتیجه‌گیری: به‌کارگیری روش‌های آموزشی فعال، سبب مشارکت بیشتر دانشجویان در موضوعات آموزشی شده و زمینه را برای افزایش یادگیری و ماندگاری بهتر اطلاعات فراهم می‌کند.

واژه‌های کلیدی: سخنرانی، اکتشافی هدایت‌شده گروهی، پرسش و پاسخ، یادگیری، ماندگاری
متن کامل [PDF 431 kb]   (3255 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (7425 مشاهده)  
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1394/11/19 | پذیرش: 1394/12/4 | انتشار: 1395/1/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها