[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 162-156 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سرمایه روان‌شناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان
زیبا سلطانی1 ، سمانه صادق محبوب 2، رضا قاسمی جوبنه3 ، نجف یوسفی4
1- گروه مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، samane_mahboob@yahoo.com
3- گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، تنکابن، ایران
واژه‌های کلیدی: سرمایه روانشناختی، فرسودگی تحصیلی، دانشجو
متن کامل [PDF 676 kb]   (4621 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (12957 مشاهده)
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1395/2/28 | پذیرش: 1395/3/5 | انتشار: 1395/6/16
متن کامل:   (1416 مشاهده)

مقدمه

فرسودگی تحصیلی یکی از مشکلاتی رایج در محیط‌های آموزشی است که درصد قابل‌توجهی از دانشجویان از آن رنج می‌برند]1[. این مشکل حالتی از خستگی هیجانی، بدبینی نسبت به تکالیف درسی، عدم احساس شایستگی و کارآمدی می‌باشد]2[ دانشجویان در مقابل استرس مزمن ناشی از فقدان منابع لازم برای انجام دادن وظایف و تکالیف محوله از خود نشان می‌دهند]1[.  بر اساس نتایج مطالعات، فرسودگی تحصیلی علاوه بر تأثیر منفی که بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد]3[. در افزایش مشکلات روان‌شناختی آن‌ها نیز تأثیرگذار است. به‌طور مثال بین فرسودگی تحصیلی باعزت نفس شکننده و اختلال در سلامت روان ارتباط مثبت و معنادار به‌دست‌آمده است ]5، 4[.

دانشجویانی که دچار فرسودگی تحصیلی می‌شوند به دلیل حجم زیاد تکالیف درسی احساس خستگی هیجانی می‌کنند ]2[. همچنین یکی دیگر از ویژگی افرادی که درگیر فرسودگی تحصیلی می‌شوند این است که نسبت به تکالیف درسی، بدبین هستند و اشتیاقی از خود برای بهبود عملکرد تحصیلی نشان نمی‌دهند ]1[ و به همین دلیل نیز از احساس شایستگی و خودکارآمدی پایین رنج می‌برند، به‌طوری‌که ممکن است این مشکل به سایر حوزه‌های زندگی آن‌ها نیز تعمیم پیدا کند ]2[. به‌طور مثال دانشجویی که در زمینه تحصیلی موفق عمل نکند از جانب اعضای خانواده و دوستان نزدیک نیز بازخوردهای مثبتی دریافت نمی‌کند و ممکن است پیامدهای منفی دیگری همچون کاهش عزت‌نفس مواجه شود و مشکلاتی در ارتباطات بین فردی پیدا کند]6، 4[. فرسودگی تحصیلی می‌تواند به علت‌های مختلف رخ دهد که شناخت این عوامل نقش مهمی در کنترل آن دارد.

یکی از عوامل مهم و اثرگذار در بهبود عملکرد روانی و افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان، سرمایه روان‌شناختی است ]7[. سرمایه روان‌شناختی جزو مؤلفه‌های مهم روانشناسی مثبت نگر محسوب می‌شود. در روانشناسی مثبت نگر بر نقاط قوت افراد و بهبود عملکرد آن‌ها در جنبه‌های مختلف زندگی تأکید می‌شود ]9، 8[. سرمایه روان‌شناختی از چهار مؤلفه خودکارآمدی (باور به توانایی‌های فردی برای انجام کارهای چالش‌انگیز)، تاب‌آوری (توانایی تحمل مشکلات پیش‌آمده و ادامه کار برای رسیدن به اهداف)، مثبت اندیشی (اسناد اتفاقات مثبت به عوامل دائمی و شخصی) و امیدواری (داشتن انگیزه و هدف در زندگی و پافشاری درراه رسیدن به آن‌ها) تشکیل‌شده است ]10[. هرکدام از این مؤلفه‌ها نقش مهمی می‌توانند در افزایش توانمندی دانشجویان در زمینه تحصیلی داشته باشند. درواقع سرمایه‌های روان‌شناختی را می‌توان جزو ویژگی‌ها و مهارت‌های مهم و اساسی در نظر گرفت که در صورت برخورداری دانشجویان در محیط آموزشی، آسیب‌پذیری کمتری در برابر رویدادهای استرس‌آور تحصیلی از خود نشان می‌دهند و درنتیجه به‌احتمال کمتری به فرسودگی تحصیلی دچار می‌شوند ]12، 11[. نتایج بررسی‌های انجام‌شده نیز نشانگر آن است، دانشجویانی که از سرمایه روان‌شناختی بالاتری برخوردار باشند، رضایت، نشاط و بهزیستی بیشتری را تجربه می‌کنند ]13[. نمرات و معدل کل بهتری در محیط آموزشی کسب می‌کنند]7[ و بهتر می‌توانند از منابع موجود و مهارت‌های خود برای حل مشکلات و دستیابی به موفقیت استفاده کنند ]14[.

با توجه به اینکه میزانی از فرسودگی تحصیلی در دانشجویان متداول است و دانشجویان ممکن است که در دوره‌های مختلف تحصیلی به دلایل مختلف دچار فرسودگی تحصیلی شوند، مطالعه عوامل تأثیرگذار و پیشگیری‌کننده از فرسودگی در دانشجویان، ضرورت دارد. همچنین تحقیقات نشان داده‌اند که سرمایه روان‌شناختی در بهبود عملکرد روانی، هیجانی، تحصیلی و اجتماعی افراد نقش سازنده‌ای دارد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه روان‌شناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان است.

روش‌ها

نوع مطالعه از نوع همبستگی است. در پژوهش حاضر سرمایه‌های روان‌شناختی به‌عنوان متغیر پیش‌بین و فرسودگی تحصیلی به‌عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته‌شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور شهرکرد در سال تحصیلی 1394-1393 می‌باشد. تعداد کل دانشجویان حدوداً 7500 نفر می‌باشد از این میان تعداد 396 نفر به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. ملاک انتخاب حجم نمونه، فرمول نمونه Krejcie و  Morgan ]15 [بود که باید تعداد 367 نفر انتخاب می‌شدند، اما به‌منظور بالا بردن روایی تحقیق و از بین بردن اثر ریزش نمونه‌گیری میزان حجم نمونه به 420 نفر افزایش داده شد. درنهایت تعداد 396 پرسشنامه به‌صورت کامل و بدون نقص وارد تحلیل آماری شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی و مقیاس فرسودگی تحصیلی استفاده شد.

در پژوهش حاضر از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی Breso و همکاران (1997) استفاده‌شده است که شامل سه مؤلفه به نام‌های خستگی تحصیلی، بی‌علاقگی تحصیلی و ناکارآمدی تحصیلی است. با جمع این سه مؤلفه، نمره کل فرسودگی تحصیلی به دست می‌آید. آزمودنی‌ها به عبارات این مقیاس در مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت (از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم) پاسخ می‌دهند. در پژوهشی که در ایران در جامعه آماری دانشجویی صورت گرفت، پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82/0 گزارش‌شده است ]16[

همچنین در پژوهش حاضر به‌منظور اندازه‌گیری سرمایه روان‌شناختی از پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی Luthans استفاده شد. این پرسشنامه شامل 24 سؤال و چهار خرده مقیاس به نام‌های خودکارآمدی، تاب‌آوری، خوش‌بینی و امید است. آزمودنی به هر سؤال در مقیاس 6 درجه‌ای لیکرت (از کاملاً مخالفم تا کاملاً موافقم) پاسخ می‌دهد. نمره بالاتر در این پرسشنامه نمایانگر سرمایه روان‌شناختی بیشتر است. در پژوهشی در ایران که در جامعه آماری دانشجویان صورت گرفت، پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ این 85/0 به دست آمد ]17[.

در پژوهش حاضر محقق با مراجعه به کلاس‌ها و ارائه توضیحاتی به دانشجویان در ارتباط باهدف از اجرای پرسشنامه، از آن‌ها خواسته شد که به همه سؤالات پرسشنامه صادقانه پاسخ دهند و اگر سؤالی داشتند از محقق بپرسند. همچنین به‌صورت شفاهی به آن‌ها اطمینان داده شد که پاسخ‌هایشان کاملاً محرمانه خواهد ماند، بدین ترتیب افراد شرکت‌کننده با رضایت آگاهانه در پژوهش شرکت کردند. شرایط لازم برای ورود به پژوهش عبارت بود از رضایت و علاقه به شرکت در پژوهش، دانشجوی مقطع کارشناسی بودن، مجرد بودن و عدم ابتلا به اختلالات روان‌شناختی.

داده‌های گردآوری‌شده به‌وسیله نرم‌افزار SPSS-18 و با استفاده از آمار توصیفی یعنی میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی یعنی ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در سطح معناداری 001/0 تجزیه‌وتحلیل شدند.

یافته‌ها

در پژوهش حاضر 396 دانشجو با میانگین سنی 15/2 ± 53/22، شرکت کردند. میانگین متغیرهای فرسودگی تحصیلی 28/4 ± 92/29، سرمایه روان‌شناختی 22/10 ± 69/93، خودکارآمدی 31/3 ± 02/23، تاب‌آوری 23/3 ± 30/22، خوش‌بینی 64/3 ± 70/23 و امیدواری 61/3 ± 67/24 بود. جدول شماره 1 نتایج ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای پژوهش را نشان می‌دهد.

جدول 1) ضرایب همبستگی بین متغیرهای تحقیق

متغیرها

1

2

3

4

5

1. فرسودگی تحصیلی

1

2. سرمایه روان‌شناختی

**50/0-

1

3. خودکارآمدی

**42/0-

**76/0

1

4. تاب‌آوری

**28/0-

**67/0

**43/0

1

5. خوش‌بینی

**44/0-

**79/0

**48/0

**37/0

1

6. امید

**32/0-

**71/0

**36/0

**23/0

**42/0

ماتریس همبستگی پیرسون بین متغیرهای تحقیق در جدول شماره 1 ارائه‌شده است. نتایج این جدول نشان می‌دهد که بین سرمایه روان‌شناختی و فرسودگی تحصیلی با ضریب همبستگی 50/0-، ارتباط معنادار وجود دارد. همچنین بین مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی یعنی خودکارآمدی، تاب‌آوری، خوش‌بینی و امید با فرسودگی تحصیلی به ترتیب با ضریب همبستگی 42/0-، 28/0-، 44/0- و 32/0- ارتباط معنادار به‌دست‌آمده است. این نتایج بدین معنی است که با افزایش سرمایه روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن در دانشجویان، میزان فرسودگی تحصیلی نیز کاهش پیدا می‌کند. شایان‌ذکر است که همگی این ضرایب در سطح 01/0 P<معنادار هستند. به‌منظور پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی بر اساس سرمایه روان‌شناختی از تحلیل رگرسیون استفاده شد و نتایج نشان داد که سرمایه روان‌شناختی (50/0-) β= می‌تواند 25 درصد (25/0 R2=) از واریانس متغیر ملاک یعنی فرسودگی تحصیلی در دانشجویان را به‌صورت منفی و در سطح معناداری 001/0 پیش‌بینی نماید.

بحث

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش سرمایه روان‌شناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین سرمایه روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن یعنی خودکارآمدی، تاب‌آوری، خوش‌بینی و امیدواری با فرسودگی تحصیلی ارتباط منفی و معنادار وجود دارد. همچنین سرمایه روان‌شناختی می‌تواند 25 درصد از واریانس متغیر ملاک یعنی فرسودگی تحصیلی در دانشجویان را به‌صورت منفی و معنادار پیش‌بینی نماید.

نتایج پژوهش حاضر را می‌توان همسو با نتایج سایر مطالعاتی در نظر گرفت که نشان داده‌اند افرادی که از سرمایه روان‌شناختی بالا ]19، 18، 7[ و خودکارآمدی ]21، 20، 1 [، تاب‌آوری ]22، 19 [، خوش‌بینی ] 24، 23، 19[ و امیدواری ]25، 19[  بیشتری برخوردار هستند، عملکرد بهتر تحصیلی بهتر و مشکلات تحصیلی کمتری همچون فرسودگی تحصیلی را گزارش می‌کنند.

در تبیین می‌توان چنین استدلال کرد که در محیط آموزشی ممکن است عوامل مختلف همچون زیاد بودن تکالیف درسی، عدم علاقه دانشجو به درس، استفاده استاد از شیوه‌های تدریس نامناسب، ضعف عملکرد مسئولین دانشگاه و سایر موارد باعث ایجاد استرس در دانشجو گردد و درصورتی‌که دانشجو از مهارت‌ها و ویژگی‌های لازم برای مقابله با این رویدادهای استرس‌آور برخوردار نباشد، وضعیت حاد می‌شود و فرد دچار فرسودگی تحصیلی می‌گردد ]26[. از سوی دیگر ازنظر Bandura، افراد با خودکارآمدی ادراک شده بالا به توانایی‌های خود برای غلبه بر مشکلات و دستیابی به اهدافشان اعتماد دارند. در این میان دانشجویانی که به توانایی‌های خودباور دارند، بهتر می‌توانند با چالش‌های پیش‌آمده در محیط آموزشگاهی برخورد کنند]21، 20[.همچنین افراد با ویژگی خودکارآمدی ادراک شده بالا از بهزیستی روان‌شناختی و سرزندگی بیشتری برخوردار هستند ]13[، از مهارت‌های رفتاری بیشتری برای مقابله کارآمد با مشکلات بهره‌مند هستند ]20[، درنتیجه با رویدادهای استرس‌آور محیط دانشگاه به‌صورت موفق عمل می‌کنند]21[، درواقع افراد با خودکارآمدی ادراک شده بالا به دلیل برخورداری از برخی خصوصیات شخصیتی و مهارت‌های رفتاری لازم، توانمندی بیشتری در مقابله سازنده و کارآمد با مسائل زندگی تحصیلی از خود نشان می‌دهند، درنتیجه رضایت بیشتری و فرسودگی کمتر را گزارش می‌کنند.

علاوه بر خودکارآمدی، تاب‌آوری نیز جزو ویژگی‌ها و مهارت‌های مهم در زندگی محسوب می‌شود که با پیامدهای مثبتی همچون فرسودگی کمتر تحصیلی همراه است. تاب‌آوری یعنی توانایی مقابله با چالش‌ها، عقب‌نشینی احتمالی و هدفمند و ازسرگیری دوباره تلاش برای مقابله سازنده با مشکلات می‌باشد ]22[،  بنابراین در زمینه تحصیلی نیز دانشجویانی که از تاب‌آوری بیشتری برخوردار هستند در مواجه با رویدادهای استرس‌آور و تهدیدکننده بهزیستی روان‌شناختی، سریع تسلیم نمی‌شوند و توانایی مواجه با این رویدادها و عبور از آن‌ها علی‌رغم همه مشکلاتی که برای آن‌ها به همراه دارد، رادارند.

همچنین افراد امیدوار، احساس و تصورات بهتر نسبت به آینده دارند و همین احساسات و تصورات به آن‌ها توان لازم برای تحمل برخی شرایط نامطلوب در زمان حال را می‌دهد. درواقع امید به آینده‌ای درخشان، سختی‌های زمان حال را قابل‌تحمل و حتی جذاب می‌کند و دانشجویان کمتر تحت تأثیر منفی شرایط استرس‌آور مؤثر در فرسودگی تحصیلی قرار می‌گیرند ]25[. علاوه بر این، افراد خوش‌بین، رویدادهای استرس‌آور در زندگی تحصیلی را پایدار نمی‌دانند و ناکامی‌ها و شرایط نامطلوب را به عوامل بیرونی نسبت می‌دهند. درنتیجه حتی در هنگام شرایط استرس‌آور نیز، احساس کنترل خود را از دست نمی‌دهند و با تلاش و پیگیری به تغییرات مثبت و سازنده دست پیدا می‌کنند]23[.

به‌طور خلاصه نتایج پژوهش حاضر نشانگر اهمیت سرمایه روان‌شناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود. پژوهش حاضر بر روی دانشجویان دانشگاه پیام نور شهرکرد در سال تحصیلی 1394-1393 انجام‌شده است و باید در تعمیم نتایج به سایر جوامع آماری احتیاط کرد. ازآنجایی‌که سرمایه‌های روان‌شناختی (خودکارآمدی، امید، خوش‌بینی و تاب‌آوری) منجر به کاهش فرسودگی تحصیلی در دانشجویان می‌شود لزوم تدارک برنامه‌های مشاوره‌ای مبتنی بر ارتقای سرمایه‌های روان‌شناختی در محیط‌های آموزشی همچون دانشگاه‌ها می‌تواند منجر به کاهش فرسودگی و متعاقباً عملکرد تحصیلی بهتر و بهزیستی ذهنی بیشتر در جامعه آماری دانشجویان شود.

نتیجه‌گیری

نتایج پژوهش حاضر نشانگر اهمیت سرمایه روان‌شناختی و مؤلفه‌های آن یعنی خودکارآمدی، تاب‌آوری، خوش‌بینی و امیدواری در فرسودگی تحصیلی دانشجویان است. درواقع سرمایه روان‌شناختی، دانشجویان را مجهز به افکار، باورها و رفتارهای سازنده‌ای می‌کند که در مواجه با شرایط استرس‌آور دوران تحصیل، با توانمندی بیشتر و آسیب‌پذیری کمتری مقابله کنند. درنتیجه، وجود سرمایه روان‌شناختی در دانشجویان با پیامدهای مثبتی همراه خواهد بود که یکی از آن‌ها فرسودگی تحصیلی کمتر است.

تقدیر و تشکر

از دانشجویان محترم شرکت‌کننده در پژوهش حاضر تشکر و قدردانی می‌گردد.

تأییدیه اخلاقی

مجوزهای لازم از دانشگاه پیام نور اخذشده است.

تعارض منافع:

موردی توسط نویسندگان گزارش نشده است.

منابع مالی

موردی توسط نویسندگان گزارش نشده است.

فهرست منابع
1. Sharififard F, Nourozi K, Hosseini MA, Asayesh H, Nourozi M. Related factors with academic burnout in nursing and paramedics students of Qom University of Medical Sciences in 2014. Journal of nursing education 2014; 3(3): 59- 68. [Persian] [Homepage]
2. Ishak W, Nikravesh R, Lederer S, Perry R, Ogunyemi D, Bernstein C. Burnout in medical students: a systematic review. Clin Teach. 2013; 10(4): 242-5. [PubMed]
3. Mohammadmoosa P, Taghi Z. relationship of academic burnout and self-regulated learning with academic performance of high school students. Curriculum planning knowledge & research educational science. 2013; 10(11): 11- 128. [Persian]
4. Dahlin M, Joneborg N, Runeson B. Performance-based self-esteem and burnout in a cross-sectional study of medical students. Med Teach. 2007; 29(1): 43-48. [PubMed]
5. Gomez H, Perez V, Parra P, Ortiz M, Matus B, McColl C, Torres A, Meyer K. Academic achievement, engagement and burnout among first year medical students. Rev Med Chil. 2015; 143(7): 930- 937.
6. Lin S, Huang Y. Life stress and academic burnout. Active Learning in Higher Education March. 2014; 15(1): 77-90. [Homepage]
7. Vanno V, Kaemkate W, Wongwanich S. Relationships between Academic Performances, Perceived Group Psychological Capital, and Positive Psychological Capital of Thai Undergraduate StudentS. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014; 116: 3226–3230. [Science Direct]
8. Luthans F, Youssef CM. Emerging positive organizational behavior. J Manage. 2007; 3(3): 21 -39.
9. Luthans F, Jensen SM. Hope: A new positive strength for human resource development. Hum Resour Dev Rev. 2002; (3): 304-302.
10. Luthans F, Youssef CM, Avolio BJ. Psychological capital: Developing the Human Competitive edge. Oxford, UK: Sage, 2007.
11. Shi-chang D. The Relationship between Self-Efficacy, Academic Motivation and Procrastination among College Students of Engineering. Journal of Guizhou Normal College. 2012; 8(1): 1-8. [Homepage]
12. Ling-ping ZW, Kai F. Interaction among Middle School Students' Academic Self-Efficacy: Procrastination and Burnout. Journal of Xihua University. 2013; 2: 1-5.
13. Culbertson SS, Fullagar CJ, Mills MJ. Feeling good and doing great: the relationship between psychological capital and well-being. J Occup Health Psychol. 2010; 15(4):421-33. [PubMed]
14. Liao RX, Liu YH. The impact of structural empowerment and psychological capital on competence among Chinese baccalaureate nursing. Nurse Educ Today. 2016; 36:31-6. [PubMed]
15. Krejcie R, Morgan D. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement. 1970; 30: 607-610. [Homepage]
16. Fatemeh Mousavi S, Shokri F. The Study of Stress & Academic Burnout in Predicting Academic Achievement in Students of Public Universities of Tehran City. 2015; 4(10): 59- 66. Rooyesh-e-Ravanshenasi. [Persian]
17. Khosroshahi J, Hashemi Nosratabad T, Babapour Kheirodin J. the relationship of psychological capital with social capital among students of Tabriz University. JRH. 2012; 2(1): 63- 71. [Persian]
18. Luthans B, Luthans K, Jensen S. The Impact of Business School Students’ Psychological Capital on Academic Performance. Journal of Education for Business. 2012; 87(5): 253- 259. [Homepage]
19. Noorodinvand M, shayyany M, sharifi H. the relationship of psychological capital (hope, optimism, rsileinct and self- efficacy) with the achievement goals and academic performance of the first year students. Curriculum planning knowledge & research educational science. 2014; 13(40): 61- 79. [Persian]
20. Lee SH, Jeon WT. The relationship between academic self-efficacy and academic burnout in medical students. Korean J Med Educ. 2015; 27(1):27-35 [PubMed]
21. Charkhabi M, Abarghuei M, Hayati D. The association of academic burnout with self-efficacy and quality of learning experience among Iranian students. Springerplus. 2013; 18(2): 677-85. [PubMed]
22. Garcia-Izquierdo M, RIos-Risquez I, Carrillo-García C Angeles Sabuco-Tebar E. The moderating role of resilience in the relationship between academic burnout and the perception of psychological health in nursing students. J. Educ. Psychol. 2015; 1: 1- 15. [Homepage]
23. Gurol M, Kerimgil S. Academic optimism. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2010; 9: 929–932/ [Homepage]
24. Singh I, Jha A. Anxiety, Optimism and Academic Achievement among Students of Private Medical and Engineering Colleges: A Comparative Study. J Educ Develop Psychol. 2013; 3(1): 1- 10. [Homepage]
25. Rand K, Martin A, Shea A. Hope, but not optimism, predicts academic performance of law students beyond previous academic achievement. J Res Pers. 2011; 45(6): 683–686.
26. Pour Jafari M, Khazaei K. The Structural Model of Academic Burnout Based on the Components Philosophical Mindedness in Female High School Students of Chalous City. Intl. Res. J. Appl. Basic. Sci. 2014; 3(3): 165-172. [File]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soltani Z, Sadegh mahboob S, Ghsemi jobaneh R, Yoosefi N. Role of psychological capital in academic burnout of Students. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (2) :156-162
URL: http://edcbmj.ir/article-1-989-fa.html

سلطانی زیبا، صادق محبوب سمانه، قاسمی جوبنه رضا، یوسفی نجف. نقش سرمایه روان‌شناختی در فرسودگی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (2) :156-162

URL: http://edcbmj.ir/article-1-989-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645