TY - JOUR T1 - TT - نگاهی جدید به برنامه درسی بر اساس انسان شناسی اسلامی JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 1 IS - 2 UR - http://edcbmj.ir/article-1-12-fa.html Y1 - 2009 SP - 49 EP - 63 N2 - برنامه درسی به عنوان مهمترین عامل رشد و پویایی جوامع بشری همواره با رویکردهای متفاوتی مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران علوم تربیتی بوده است . اکنون به دنبال این سؤال که دیدگاه اسلام درباره برنامه درسی چیست ؟ و مبانی آن کدام است ؟ پژوهشی هرچند مختصر باتوجه به محدودیت های موجود انجام شده است که امیدواریم نقطه آغازینی باشد برای تدوین و ارائه برنامه درسی اسلامیکهبه واقع می توان گفت جای آن در مجامع علمی و آکادامیک خالی است. در این تحقیق با روش تحلیل محتوا و با استفاده از منابع اسلامی (قرآن و روایات) برآن شدیم با رویکرد جدیدی در برنامه درسی مطالبیپیرامون انسان شناسی اسلامی و برنامه درسی تهیه و ارائه نماییم. به همین دلیل در پاسخ به این سؤال پژوهش که: مبانی نظری و انسان شناسی برنامه ی درسی اسلامی چیست؟ پس از طرح رویکردهای مختلف برنامه درسی ، مفاهیم اساسی تحقیق را مانند : اسلام ، منابع معتبر اسلام (قرآن ، حدیث وسنّت) به طور مختصر تعریف کرده سپس نگاه اسلام را نسبت به انسان به عنوان مبانی نظری برنامه درسی مطرح کرده‌ایم . ودرپایان ویژگی های انسان از دیدگاه قرآن نیز تحت عنوان ویژگیهای فطری وبعد ملکوتی و ویژگیهای اساسی طبیعی وبعد مادی او ارائه شده است. M3 ER -