RT - Journal Article T1 - Comparing the Current and Desired State of Teaching Professional Ethics among Faculty Members; University of Sistan and Baluchestan JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2015 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 8 IS - 5 UR - http://edcbmj.ir/article-1-894-fa.html SP - 317 EP - 322 K1 - Professional Ethics K1 - Teaching K1 - Faculty K1 - Students K1 - Graduate AB - اهداف: یکی از مهم‌ترین ابعاد تضمین‌کننده سلامت در فرآیند یاددهی- یادگیری در نظام حرفه‌ای آموزش عالی، بحث اخلاق و مولفه‌های اخلاقی است. در این میان اساتید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نیازمند پرداختن به اصول اخلاقی در حوزه حرفه و رسالت خود هستند که رعایت اخلاق حرفه‌ای تدریس یکی از آن موارد است. هدف این مطالعه، مقایسه وضع موجود و مطلوب کیفیت اخلاق حرفه‌ای تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان از دیدگاه دانشجویان بود. ابزار و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی در اردیبهشت 1394، 318 نفر از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان که در نیمه دوم سال تحصیلی 94-1393 مشغول به تحصیل بودند، به‌شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه اخلاق حرفه‌ای تدریس بود. داده‌ها با استفاده از آزمون T گروه‌های هم‌بسته و با کمک نرم‌افزار آماری SPSS 21 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین نمرات وضعیت موجود کیفیت اخلاق حرفه‌ای تدریس و تمامی مولفه‌های آن با وضعیت مطلوب تفاوت معنی‌داری داشت (01/0p). نتیجه‌گیری: اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان کمی بالاتر از حد متوسط ارزیابی می‌شود، اما بین وضعیت موجود اخلاق حرفه‌ای تدریس اساتید با وضعیت مطلوب آن فاصله وجود دارد.  LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-894-fa.html M3 ER -