TY - JOUR T1 - Comparison of the Educational System and the Newest Nursing Graduate Curriculum in Iran and Toronto: A Comparative Study TT - مقایسه نظام آموزشی و جدیدترین برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتوکانادا: یک مطالعه تطبیقی JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 11 IS - 6 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1449-fa.html Y1 - 2019 SP - 82 EP - 89 KW - Comparative Study KW - Educational System KW - Curriculum KW - Nursing Baccalaureate KW - Toronto KW - Canada N2 - مقدمه: آموزش پرستاری در دهه‌های اخیر با سرعت زیادی درحال گسترش بوده است. در کنار گسترش کمی آموزش، نادیده انگاشتن کیفیت مطالب و کارایی دانش‌آموختگان، نگرانی عمده محسوب می‌شود. باتوجه به اینکه مطالعات اندکی درخصوص مقایسه ساختار آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با سایر کشورها انجام شده، این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه برنامه آموزش کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو کانادا انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی – تطبیقی، سال 1396 انجام گردید. بهمنظور مقایسه عناصر تشکیلدهنده برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران و کانادا، با جستجوی اینترنتی، اطلاعات لازم جمع‌آوری و با استفاده از الگوی چهار مرحله‌ای بردی تطبیق برنامه‌ها انجام شد. یافته‌ها: دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو به‌صورت تمام‌وقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است. از نظر ساختار تفاوت‌های فراوانی دارند، اما به‌طور کل شباهت‌هایی در زمینه اهداف، نقش‌ها و توانمندی‌ها وجود دارد. در دانشکده تورنتو برخی از دروس بصورت آنلاین ارائه می‌گردد ضمن اینکه ارزشیابی دروس عملی به‌روش قبول/رد می‌باشد. تقویت تفکر انتقادی نیز در تورنتو تأکید می‌شود. نتیجه‌گیری: نقطه عطف برنامه تورنتو، مدت زمان دو ساله (سه ترم) می‌باشد. البته با گذراندن دوره‌هایی (علوم انسانی) دانشجو به درک مناسبی از ماهیت انسان و نوعدوستی رسیده، با علاقه و انگیزه به تحصیل می‌پردازد. در ایران با توجه به نیازهای درحال گسترش این رشته و انتظارات فارغ التحصیلان نیاز به تغییرات اساسی در ساختار، محتوا و تکنیک آموزشی می‌باشد. لذا توصیه می‌شود در کنار تمامی پیشنهادات داده شده از متون مختلف، برنامه کارشناسی پرستاری ایران تحت بازنگری قرار گیرد. M3 10.29252/edcbmj.11.06.12 ER -