TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 14 IS - 5 PY - 2021 Y1 - 2021/12/01 TI - The Relationship Between Circadian Rhythm with Academic Performance, Stress, Anxiety and Depression Among Students of Gonabad University of Medical Sciences TT - ارتباط تیپ های شبانه روزی با عملکرد تحصیلی، استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد N2 - مقدمه: نوع ریتم های شبانه روزی فرد در حفظ سلامتی و همچنین بهبودی از بیماری اهمیت زیادی دارد. در دانشجویان سلامت روانی عامل مهمی در پیشرفت تحصیلی می باشد لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط ریتم های شبانه روزی با عملکرد تحصیلی، استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان می باشد. روش کار: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ یﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ - مقطعی است که بر روی 322 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال1396 انجام شد. ابزارهای مورد استفاده فرم اﻃﻼﻋﺎت دﻣﻮﮔﺮاﻓﯿﮏ، پرسشنامه صبحگاهی-شامگاهی هورن و استنبرگ و پرسشنامه DASS-21 بود. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری تی مستقل و همبستگی پیرسون با بهره گیری از نرم افزارSPSS نسخه 16 انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد اکثریت دانشجویان(6/82 درصد) از نظر تیپ شبانه روزی ریتم متعادل داشتند. همچنین اکثر آنان سطح متوسطی از استرس، اضطراب و افسردگی را دارا بودند. نتیجه آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین ریتم­های شبانه روزی با استرس(004/0 P=) و افسردگی (007/0 P=) ارتباط آماری معناداری وجود دارد در حالی که بین ریتم­های شبانه روزی با عملکرد تحصیلی(61/0P=) و اضطراب( 19/0 P=) ارتباط آماری معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: با توجه به ارتباط بین ریتم­های شبانه روزی با نمره استرس و افسردگی دانشجویان، ضرورت برنامه­ریزی و توجه بیش­تر به برنامه­های آموزشی و فوق برنامه پیشنهاد می­گردد. SP - 268 EP - 275 AU - Shareinia, Habib AU - Ghavidel, Arezoo AU - Pasandi, Shamim AU - Farzam, Najmeh AU - Ramezani, Maryam AU - Erfanpoor, Saeed AU - Ebrahimi, Najmeh AD - Gonabad University of Medical science KW - Circadian rhythm KW - Academic Performance KW - Stress KW - Anxiety KW - Depression UR - http://edcbmj.ir/article-1-2138-fa.html ER -