TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 15 IS - 1 PY - 2022 Y1 - 2022/3/01 TI - Investigating the relationship between intelligence believes and academic dishonesty: mediating role af academic challenge. TT - بررسی رابطه باورهای هوشی و بی‌صداقتی تحصیلی: نقش واسطه‌گری چالش‌پذیری تحصیلی N2 - مقدمه: بی­صداقتی تحصیلی در بین علم­آموزان کشورهای مختلف گسترش زیادی پیدا کرد که این امر سبب پیامدهای نامطلوبی در حوزه­ی آموزش­وپرورش جوامع مختلف گردید، لذا هدف این پژوهش بررسی رابطه باورهای هوشی و بی­صداقتی تحصیلی: نقش واسطه­گری چالش­پذیری تحصیلی بود. روش ­ها: پژوهش از نوع همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری تحقیق را همه­ی دانشجویان دانشگاه اهواز در سال تحصیلی 97-96 تشکیل می­دادند که تعداد 327 نفر از دانشجویان کارشناسی دختر و پسر این دانشگاه از راه نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از مقیاس باور­های ضمنی هوش دویک (2011)، مقیاس بی­صداقتی تحصیلی خامسان و امیری (2011) و مقیاس چالش­پذیری تحصیلی بنیشک و همکاران (2005) استفاده شد. جهت تجزیه­وتحلیل اطلاعات از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ­ها: یافته­ها نشان داد، بعد باور افزایشی هوش هم به صورت مستقیم (05.p=) و هم با واسطه گری اجتناب از چالش (02.p=) پیش بین معنی­دار بی­صداقتی تحصیلی بود. باور ذاتی هوش نیز هم به صورت مستقیم (05.p=) و هم با واسطه گری تمایل به چالش (02.p=) پیش بین معنی­دار بی صداقتی تحصیلی بود. نتیجه­گیری: به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که چالش­پذیری تحصیلی و باور­های هوشی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی بی­صداقتی تحصیلی می­باشد. SP - 58 EP - 67 AU - Alizadeh, Mohsen AU - Derakhshan, Meraj AU - Baranian, Sahar AD - KW - intelligence believes KW - academic challenge KW - academic dishonesty KW - Students. UR - http://edcbmj.ir/article-1-1638-fa.html ER -