RT - Journal Article T1 - Investigating the relationship between intelligence believe and academic procrastination with mediating role of social cognition. JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2022 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 15 IS - 2 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1788-fa.html SP - 100 EP - 110 K1 - social cognition K1 - academic procrastination K1 - intelligence believe K1 - Students. AB - مقدمه: اهمال­کاری تحصیلی یکی از بحث­های مهمی است که در سال­های اخیر مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته و از آن به عنوان یک عادت بد و یک مشکل رفتاری و نوع خاصی از اهمال­کاری رفتاری یاد شده است که بسیاری از بزرگسالان در کار­های منظم روزانه تجربه می­کنند، از این­رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ باور­های هوشی و اهمال­کاری تحصیلی با واسطه­گری شناخت اجتماعی بود. روش­ ها: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی و طرح همبستگی و تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه­های شهر شیراز در سال تحصیلی 95-96 تشکیل می­دادند که از این میان تعداد 300 نفر (174 دختر و 126 پسر) به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از پرسشنامه­های شناخت اجتماعی نجاتی (2016)، باور­های هوشی دوئک (2006) و اهمال­کاری تحصیلی سولومون و روت­بلوم (1984) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم­افزار ایموس استفاده شد. یافته­ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که باور افزایشی هوش تاثیر مثبت بر ابعاد شناخت اجتماعی (01.p=) دارد ولی باور ذاتی هوش تاثیر معناداری بر این ابعاد نداشت. همچنین، ابعاد شناخت اجتماعی تاثیر منفی بر اهمال­کاری تحصیلی (01.p=) داشتند. در نهایت، ابعاد شناخت اجتماعی واسط باور افزایشی هوش و اهمال­کاری تحصیلی (01.p=) بودند اما در بین باور افزایشی هوش و اهمال­کاری تحصیلی نقش واسطه­ای نداشتند. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-1788-fa.html M3 ER -