RT - Journal Article T1 - The Effectiveness of Acceptance and Commitment Based Education on Psychological Components (Stress, Anxiety, Depression) and Problem Solving Styles in First Secondary School Students in Sanandaj JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2021 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 14 IS - 1 UR - http://edcbmj.ir/article-1-1914-fa.html SP - 12 EP - 22 K1 - acceptance therapy K1 - psychological components K1 - problem-solving styles K1 - student. AB - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه ­های روانشناختی (استرس، اضطراب، افسردگی) و سبک­ های حل مسئله در دانش ­آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سنندج انجام گرفت. روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با استفاده از طرح پیش ­آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش ­آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر سنندج در سال تحصیلی 97-96 بود. براساس جامعه آماری و هدف پژوهش با توجه به مقایسه­ ای بودن آن، تعداد 40 نفر از دانش ­آموز دختر مقطع متوسطه اول، پس از انجام مرحله غربالگری انتخاب گردید. برای انتخاب نمونه از روش نمونه ­گیری خوشه ­ای چندمرحله ­ای استفاده شد. در پژوهش حاضر برای اجرای پژوهش از روش میدانی(انجام درمان بر روی گروه ­های درمانی) و برای جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامه ­های سیاهه افسردگی بک، سیاهه اضطراب بک، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و پرسشنامه سبک­های حل مسئله ابزارهای خودگزارشی استفاده شد. داده­ های بدست آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: یافته­ های حاصل از این پژوهش نشان داد آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مؤلفه ­های روانشناختی (استرس، اضطراب، افسردگی) و سبک ­های حل مسئله تاثیر معنی­ داری داشته است (001/>p). نتیجه گیری: مشاهدات حاضر مؤید اثربخشی آموزش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش در تغییر سطح مؤلفه ­های روانشناختی (استرس، اضطراب، افسردگی) و سبک ­های حل مسئله در دانش ­آموزان دوره متوسطه اول شهرستان سنندج بود. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-1914-fa.html M3 ER -