%0 Journal Article %A Ebrahimzadeh, Gholamreza %A Jadidi, Houshang %A Yarahmadi, Yahya %A Moradi, Omid %T Developing a Causal Model of Academic Satisfaction Based on Academic Self-Confidence and Academic Optimism Mediated by Metacognitive Strategies of Male Students %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 14 %N 2 %U http://edcbmj.ir/article-1-2077-fa.html %R %D 2021 %K _Academic Self-Confidence, Academic Optimism, Metacognitive Strategies, Academic Satisfaction, %X چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی رضایت تحصیلی براساس خودباوری تحصیلی و خوش­بینی تحصیلی با میانجی­گری راهبردهای فراشناختی دانش­آموزان پسر بود. روش‌ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش­آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر همدان در سال تحصیلی 99-98 بود. نمونه پژوهش تعداد 338 نفر بود که به شیوه نمونه­گیری خوشه­ای دو مرحله­ای و با روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازه­گیری پرسشنامه­های رضایت از تحصیل لنت و همکاران، خودباوری تحصیلی آزادی، خوش­بینی تحصیلی اسچنموران و همکاران و راهبردهای فراشناختی کرمی بود. برای تحلیل داده­ها از رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها: یافته­ها نشان داد خودباوری تحصیلی و خوش­بینی تحصیلی با راهبردهای فراشناختی و رضایت تحصیلی ارتباط علی معناداری دارند. همچنین مشخص گردید که ارتباط علی بین راهبردهای فراشناختی و رضایت تحصیلی معنادار است. سرانجام نتایج تأیید کننده نقش میانجی راهبردهای فراشناختی در ارتباط بین متغیرهای مذکور بود. نتیجه‌گیری: براساس یافته­های حاصل شده پیشنهاد می­گردد برای افزایش سطح رضایت تحصیلی دانش‌آموزان از آموزش راهبردهای فراشناختی، خودباوری تحصیلی و خوش­بینی تحصیلی استفاده شود. %> http://edcbmj.ir/article-1-2077-fa.pdf %P 10-19 %& 10 %! %9 Original Research %L A-10-2160-5 %+ Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran %G eng %@ 2345-5284 %[ 2021