TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 14 IS - 3 PY - 2021 Y1 - 2021/7/01 TI - The Modeling of Academic Vitality Based on Metacognitive Beliefs with Mediating Role of Academic Engagement TT - مدل یابی سرزندگی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناختی با نقش واسطه‌ای درگیری تحصیلی N2 - مقدمه: متغیرهای زیادی در بهبود سرزندگی تحصیلی دانش آموزان نقش دارند . لذا این پژوهش با هدف مدل­یابی سرزندگی تحصیلی بر اساس باورهای فراشناخت با واسطه­گری درگیری تحصیلی در دانش­آموزان انجام گرفت. روش‌ها: طرح پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی مبتنی بر روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه دهم و یازدهم متوسطه شهر فریدونکنار در سال­تحصیلی 98-1397 به تعداد 601 نفر تشکیل می ­داد که تعداد 342 نفر با استفاده از روش نمونه­برداری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی زاده (1391) و باورهای فراشناختی ولز(1997) و پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ (1391) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آماره­های توصیفی و مدل­سازی معادلات ساختاری(SEM) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج یافته­ها نشان داد که مدل پژوهش دارای برازش است و 37 درصد سرزندگی تحصیلی توسط باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی قابل تبیین بود. همچنین بین باورهای فراشناختی با سرزندگی تحصیلی همبستگی منفی معنادار و بین درگیری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی همبستگی مثبت معناداری وجود داشت. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از اهمیت نقش باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی در پیش­بینی سرزندگی تحصیلی دانش­آموزان می باشد. با توجه به نتایج بدست آمده اجرای برنامه هایی به منظور بهبود باورهای فراشناختی و افزایش درگیری تحصیلی و رفتاری در دانش آموزان می تواند منجر به افزایش سرزندگی تحصیلی در آنان شود. SP - 151 EP - 160 AU - najafipor divkolaei, atefe AU - khanekashi, ali AU - homayoni, alireza AD - KW - Metacognitive Beliefs KW - Academic Vitality KW - Academic Engagement KW - Students of The Tenth and Eleventh Grade of High School UR - http://edcbmj.ir/article-1-1982-fa.html ER -