@ARTICLE{Mehdinezhad, author = {Aye, Effat and Mehdinezhad, Vali and Jenaabadi, Hosein and }, title = {The Effectiveness of Schema Therapy on Academic Buoyancy and Academic Burnout of Medical Students}, volume = {14}, number = {2}, abstract ={زمینه و اهداف: دانشجویان پزشکی به دلیل دشواری درس‌ها و حساسیت شغلی آینده نیازمند پایستگی تحصیلی هستند و گاهی دچار فرسودگی تحصیلی می‌شوند. در نتیجه هدف این پژوهش تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی بود. روش بررسی: این پژوهش نیمه-تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 40 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای با روش طرحواره درمانی آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-19 با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در متغیرهای پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر طرحواره درمانی باعث افزایش پایستگی تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان پزشکی شد (001/0P<). نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اثربخشی طرحواره درمانی در بهبود پایستگی تحصیلی و فرسودگی تحصیلی بود. بنابراین به مشاوران و متخصصان تعلیم و تربیت توصیه می‌شود که برای افزایش پایستگی تحصیلی و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان به‌ویژه دانشجویان پزشکی از روش طرحواره درمانی استفاده کنند. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-2076-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-2076-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {}, year = {2021} }