RT - Journal Article T1 - Relationship between the degree of Students' Mobile-phone Usage and Domains of their Academic Procrastination JF - Edu-Str-Med-Sci YR - 2022 JO - Edu-Str-Med-Sci VO - 15 IS - 3 UR - http://edcbmj.ir/article-1-2096-fa.html SP - 242 EP - 251 K1 - Mobile-phone K1 - Dimensions of Academic Procrastination K1 - Students. AB - چکیده مقدمه: اهمال ­کاری تحصیلی یکی از مهمترین چالش­ هایی است که استادان و دانشجویان دانشگاه­ها با آن روبرو هستند. با توسعه روزافزون فناوریهای سیار، اهمیت این مسئله برای یافتن راه­ حل های ممکن بیشتر می­شود. هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین میزان استفاده از تلفن همراه بر ابعاد اهمال­ کاری تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه های دولتی اصفهان برحسب رشته تحصیلی دانشجویان بوده است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 98- 1397 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 375 نفر از آنها به روش نمونه­ گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ­ها از پرسشنامه اهمال ­کاری سواری(1391) و پرسشنامه محقق ساخته کاربرد تلفن همراه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ ها از نرم افزار SPSS و آزمون­ های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان ­داد که بین استفاده مفرط از تلفن همراه و اهمال­ کاری تحصیلی به طورکلی و ابعاد آن رابطه مثبت وجود دارد. این رابطه بر اساس رشته تحصیلی دانشجویان متفاوت است. نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان دهنده وجود رابطه مثبت بین میزان استفاده از تلفن همراه و ابعاد اهمال­ کاری تحصیلی در بین دانشجویان می­باشد و لازم است برای پیشگیری و کاهش اهمال ­­کاری ناشی از استفاده مفرط از تلفن همراه راهکارهای مناسب اتخاذ شود. LA eng UL http://edcbmj.ir/article-1-2096-fa.html M3 ER -