%0 Journal Article %A momeni, behzad %A ahmadi, gholamali %A pardakhtchi, mohammad hassan %T Designing of Knowledge Management Maturity Model in Healthcare organizations %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 15 %N 1 %U http://edcbmj.ir/article-1-2510-fa.html %R %D 2022 %K Knowledge management, Maturity management, Knowledge management maturity, Maturity model, Health care organization, %X مقدمه: بلوغ مدیریت­ دانش، تعیین ­کننده ظرفیت و مراحل رشد و میزان آمادگی سازمان و شناسایی مؤلفه‌های ضروری برای پیاده‌سازی موفق راهبردها، اهداف وبرنامه‌های ­مدیریت دانش است. لذا پژوهش حاضر باهدف طراحی الگوی بلوغ مدیریت دانش در سازمان‌های بهداشتی ­درمانی طراحی‌شده است. روش­ ها: این پژوهش از نوع کاربردی است که باروش آمیخته­ کیفی،کمی انجام شده است. روش نمونه­گ یری در مرحله کیفی،گلوله­ برفی و روش گردآوری داده‌ها، پرسشنامه ومصاحبه نیمه ­ساختار­یافته با 12نفرازخبرگان مدیریت دانش در علوم پزشکی درشهر تهران بود. برای تحلیل مصاحبه‌ها از روش تحلیل محتوای کیفی و برای بررسی پایایی مصاحبه‌ها ازروش باز­­بینی متون، توسط خبرگان و روش توافق درون موضوعی دوکدگذاراستفاده شد. به‌منظور تحلیل­ آماری، پرسشنامه بسته پاسخ تهیه وبا روش نمونه‌گیری هدفمند بین120 نفراز صاحب‌نظران سازمان‌های موردمطالعه توزیع شد و از آن‌ها خواسته شد تا گزینه‌ها را، بر اساس طیف لیکرت ارزش‌گذاری نمایند. برای تحلیل یافته‌های کمی پژوهش از تحلیل عاملی­اکتشافی و ازنرم‌افزار SPSS 22 استفاده شد. نتایج: در الگوی حاصل، پنج لایه اصلی شامل: راهبرد، فرایندها، تسهیل‌کننده‌ها، نتایج و عوامل بیرونی شناسایی شدند و سطوح بلوغ مدیریت دانش شامل: ابتدائی، آگاهی، تعریف‌شده، مدیریت‌شده کمی، بهینه، کارآفرین و فناور بود. بالاترین میزان بار عاملی مربوط به سطح مدیریت‌شده بود (0.964). هم­چنین هر سطح با سطح بعدی خود دارای همبستگی معنی‌داری بود(0.05>P). نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که در بلوغ مدیریت دانش بعد اجتماعی در سازمان بهداشتی­ درمانی، چون با سلامت جامعه و افراد سروکار دارند، نسبت به بعد فنی ازاهمیت بیشتری برخوردار و نقش رهبری و فرهنگ دانشی در بلوغ مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده پررنگ­تر از سایر عوامل بود. %> http://edcbmj.ir/article-1-2510-fa.pdf %P 46-57 %& 46 %! %9 Original Research %L A-10-2668-1 %+ Shahid rajaee university %G eng %@ 2345-5284 %[ 2022