AU - Jahangard, Fatemeh AU - Javidi kalatehJafarabadi, Tahereh TI - Analysis of Perceptions of Teachers and Students in Girls' High Schools of the Student-Teacher Training Process in Experimental Science Classrooms: A Phenomenological Study PT - JOURNAL ARTICLE TA - Edu-Str-Med-Sci JN - Edu-Str-Med-Sci VO - 15 VI - 5 IP - 5 4099 - http://edcbmj.ir/article-1-2617-fa.html 4100 - http://edcbmj.ir/article-1-2617-fa.pdf SO - Edu-Str-Med-Sci 5 AB  - چکیده مقدمه: هدف این پژوهش بررسی ادراک معلمان علوم تجربی و دانش آموزان در مورد ارتباط این درس با تربیت دانش آموز پژوهنده و عوامل و موانع آن می باشد. روش ها: روش پژوهش از نوع کیفی و رویکرد پدیدار شناسی می باشد. میدان پژوهش، ناحیه یک آموزش و پرورش شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بود. مطلعان کلیدی بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و حجم نمونه مطابق با رویکرد اشباع نظری با ده معلم علوم تجربی و ده دانش آموز مقطع متوسطه اول به اشباع رسید. سپس جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق و تحلیل آن به روش فرو کاهش استعلایی در پدیدارشناسی صورت گرفت. یافته ها: یافته های نهایی پژوهش شامل7 مفهوم می باشد که مفهوم «ماهیت پژوهش محور درس علوم تجربی» ادراک پژوهیده ها را نسبت به این درس نشان می دهد. مفهوم های «تعاملات مؤثر معلم و دانش آموزان، شیوه های جذاب و متنوع معلم و روحیه پژوهشی بالای برخی دانش آموزان» جزء عوامل مؤثر در تربیت دانش آموز پژوهنده و مفاهیم « شرایط آموزشی نامناسب، ضعف های آموزشی معلم و ناسازگاری برخی دانش آموزان با فضای پژوهش» از موانع تربیت دانش آموز پژوهنده در کلاس های درس علوم تجربی به شمار آمده است. نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش می تواند در تربیت دانش آموزانی پژوهشگر در سیستم آموزش و پرورش مؤثر واقع شود. CP - IRAN IN - Faculty of Educational Sciences LG - eng PB - Edu-Str-Med-Sci PG - 447 PT - Qualitative Research YR - 2022