TY - JOUR T1 - Identifying the effective factors on entrepreneurship education and progress with emphasis on the educational theory of the five minds and using the perspective of academic elites TT - شناسایی عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی و پیشرفت با تاکید بر تئوری آموزشی پنج ذهن و با استفاده ازدیدگاه نخبگان دانشگاهی JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 15 IS - 5 UR - http://edcbmj.ir/article-1-2687-fa.html Y1 - 2022 SP - 489 EP - 497 KW - educational design KW - entrepreneurship KW - educational theory of five minds KW - academic elite N2 - مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر آموزش کارآفرینی و پیشرفت با تاکید بر تئوری آموزشی پنج ذهن و با استفاده ازدیدگاه نخبگان دانشگاهی بود. روش­ها: روش پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش دلفی بود. براساس بررسی مقالات، متون و منابع مرتبط با الگوهای آموزشی و نظر خبرگان از طریق تکنیک دلفی عناصر الگوی آموزش کارآفرینی بر مبنای تئوری پنج ذهن از میان 24 شاخص الگوهای آموزشی 6 شاخص مرتبط شناسایی شد. خبرگان مشارکت کننده در این پژوهش 32 نفر از اساتید و آگاهان به آموزش کارآفرینی دانشگاهی و مسلط به تئوری آموزشی پنج ذهن بودند[m1] . یافته­ها با استفاده از روش PLS و تکنینک ISM تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: تحلیل مدل ساختاری نشان داد که در الگوی آموزش کارآفرینی مبتنی بر تئوری پنج ذهن تدوین هدف‌های آموزشی به عنوان سنگ بنای الگوی آموزشی عمل می‌کند و همچنین عوامل تحلیل ویژگی‌های یادگیرنده و طراحی محیط یادگیری به عنوان عوامل پایه‌ای و اساسی در طراحی الگوی آموزش کارآفرینی مبتنی بر تئوری پنج ذهن مطرح می‌شود، از طرفی تدوین هدف­های آموزشی در طراحی الگوی آموزش از قدرت نفوذ بالا با حداقل وابستگی برخوردار است و هر نوع تغییر در آن می‌تواند سایر عوامل را تحت تاثیر قرار دهد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر پیشنهاد می­شود که در مطالعات آینده به طور حتمی و اساسی بر متغیرهایی مانند تدوین هدف‌های آموزشی، ازشیابی مرحله ای، تحلیل تکالیف یادگیری، تعیین مواد و وسایل آموزشی، طراحی محیط یادگیری و تحلیل ویژگی‌های یادگیرنده تاکید شود و از این متغیرها با هدف توسعه و پیشرفت کارآفرینی آموزشی استفاده شود. M3 ER -