AU - Aghamirzayi T., AU - Salehi Omran E., AU - Rahimpour Kami B., TI - Effective Factors on Student Evaluation of Faculty Members Performance PT - JOURNAL ARTICLE TA - Edu-Str-Med-Sci JN - Edu-Str-Med-Sci VO - 7 VI - 1 IP - 1 4099 - http://edcbmj.ir/article-1-374-fa.html 4100 - http://edcbmj.ir/article-1-374-fa.pdf SO - Edu-Str-Med-Sci 1 AB  - اهداف: اساتید یکی از ارکان اصلی دانشگاه محسوب می‌شوند و نحوه عملکرد آنها در بازدهی کل نظام آموزشی نقش اساسی ایفا می‌کند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل زمینه‌ای تاثیرگذار بر نحوه ارزشیابی اساتید دانشگاه توسط دانشجویان بود. روش‌ها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در 12339 دانشجوی دانشگاه علوم و فنون مازندران در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. معدل کل دانشجویان به‌عنوان شاخص تعیین وضعیت عملکرد تحصیلی دانشجو مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل نتایج پژوهش از نرم‌افزار SPSS 17 و آزمون‌های آنالیز واریانس یک‌طرفه، تعقیبی توکی، همبستگی پیرسون و T مستقل استفاده شد. یافته‌ها: میانگین نمره ارزشیابی اساتید با توجه به وضعیت عملکرد تحصیلی، جنسیت و مقطع تحصیلی دانشجویان، وضعیت تاهل، سابقه تدریس و رتبه استاد و همچنین نوع درس و زمان ارایه آن تفاوت معنی‌دار داشت. توان علمی- آموزشی و رفتار اجتماعی اساتید در کلاس درس در سطح اطمینان 100% دارای رابطه معنی‌دار و مثبت بود (0001/0=p). نتیجه‌گیری: مولفه­های عملکرد تحصیلی دانشجو، جنسیت استاد و دانشجو، دوره تحصیلی دانشجو، نوع درس، توان علمی- آموزشی استاد، مرتبه علمی، سابقه تدریس، زمان ارایه درس و وضعیت تاهل استاد بر ارزشیابی اساتید توسط دانشجو موثر است، ولی وضعیت استخدامی استاد رابطه‌ای با این ارزشیابی ندارد. CP - IRAN IN - Educational Sciences Department, Human & Social Sciences Faculty, Mazandaran University Paradise, Babolsar, Iran LG - eng PB - Edu-Str-Med-Sci PG - 57 PT - Original Research YR - 2014