@ARTICLE{HASHEMI, author = {PAPI, SOMAYYEH and HASHEMI, sayyed jalal and VALAVI, PARVANEH and safaei moghaddam, masoud and }, title = {The position of the desired internal change in the upstream documents of the educational system of Iran}, volume = {15}, number = {5}, abstract ={مقدمه: از مسائل مهم در امر آموزش و پرورش اصلاح باورها، احساسات و خواسته های افراد است؛ زیرا برای نیل به رشد، توسعه و پیشرفت جامعه و فرد بیش و پیش از ساختارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، باید به درون انسان ها بازگشت و تغییرات درونی را در آن ها رقم زد. هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تغییر درونی مطلوب (تغییر در باورها، احساسات و خواست ها) در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران است. روش‌ها: این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش «آنتروپی شانون» است. جامعه‌ی تحلیلی شامل کلیه ‌اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش و نمونه‌ی آماری آن شامل سندهای تحول بنیادین و سند برنامه درسی ملی است. ابزار انجام پژوهش، چک لیست محقق ساخته متشکل از 37 مؤلفه­ی فرعی که در ذیل سه مؤلفه اصلی به عنوان ابعاد سه گانه‌ی عمل تغییر درونی مطلوب قرار گرفته‌اند، می‌باشد و روایی محتوایی آن به تأیید تعدادی از متخصصان علوم تربیتی و روان شناسی رسید. نتایج: در اسناد بالادستی در مجموع 1168 مرتبه به ابعاد سه گانه ی تغییر درونی مطلوب در انسان توجه شده، که بیشترین ضریب اهمیت (Wj) به بُعد گرایشی تغییر درونی مطلوب با ضریب 341/0 تعلق داشته و پس از آن بُعد معرفتی با ضریب اهمیت 334/0 و بُعد ارادی با ضریب اهمیت 325/0 قرار دارد. هم چنین، میزان بار اطلاعاتی (Ej) در ابعاد سه گانه به ترتیب مربوط به بُعد گرایشی با (257/1)، بُعد معرفتی (230/1) و بُعد ارادی (149/1) است. نتیجه‌گیری: نگارندگان اسناد آموزش و پرورش در تنظیم محتوای اسناد مذکور، برای بُعد گرایشی اهمیت بیشتر نسبت به بُعد معرفتی و بُعد ارادی قائل شده­اند؛ زیرا تا فرد از نظر عاطفی برانگیخته نشود تغییر انجام نمی­شود و تحقق دیگر ابعاد با دشواری روبروست. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-2828-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-2828-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {}, year = {2022} }