TY - JOUR JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Educ Strategy Med Sci VL - 7 IS - 3 PY - 2014 Y1 - 2014/8/01 TI - Effect of Visual Information Frequency Filtering on Attention Attraction Application of Cognitive Neuroscience Findings in e-Learning TT - تاثیر فیلتر فرکانسی اطلاعات دیداری بر جلب توجه؛ کاربست یافته‌های علوم اعصاب شناختی در آموزش الکترونیکی N2 - اهداف: وجوه متفاوت اطلاعات بینایی به‌وسلیه فرکانس­های متفاوتی به سیستم بینایی ارسال می ­ گردد. بدین نحو که جزئیات تصویر به وسیله فرکانس بالا و کلیات آن به وسیله فرکانس پایین انتقال می­یابد. هدف از این مطالعه بررسی تفاوت توجه به تصاویر فیلترشده و بدون فیلتر اطلاعات در دانش‌آموزان ابتدایی و راهنمایی بود. روش‌ها: این پژوهش مقطعی مقایسه‌ای در دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی 2 منطقه شهر تهران در سال 1391 انجام شد. نمونه‌ها به روش در دسترس انتخاب شدند و مجموعاً 132 دانش‌آموز از 3 مدرسه ابتدایی و راهنمایی در این مطالعه شرکت نمودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون اصلاح‌شده دات‌پروب تصویری استفاده شد. داده‌ها به نرم­افزار SPSS 18 وارد شدند و با توجه به اینکه یک گروه و 3 نوع فیلتر فرکانسی مختلف وجود داشت، برای بررسی تفاوت توجه به این 3 نوع فیلتر از آزمون آماری اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد. یافته‌ها: میانگین درستی پاسخ آزمودنی‌ها در حالت نمایش همخوان در فرکانس پایین (10/2±96/18) و در حالت ناهمخوان بدون فیلتر (81/1±04/17) بیشتر بود. میانگین زمان واکنش آزمودنی‌ها در حالت نمایش همخوان در فرکانس بالا (36/0±65/0) و در حالت ناهمخوان بدون فیلتر (33/0±59/0) بیشتر بود. بین آزمودنی‌ها در درستی پاسخ و زمان واکنش به انواع محرک‌های ارایه‌شده با توجه به همخوان یا ناهمخوان‌بودن نمایش تفاوت معنی‌دار وجود داشت. نتیجه‌گیری: تصاویر با فیلتر فرکانسی پایین به‌صورت دقیق‌تر و سریع‌تر از تصاویر با فیلتر فرکانسی بالا و بدون فیلتر در کودکان و نوجوانان عادی پردازش می‌شوند و مانند بزرگسالان گرایش به استفاده از فیلتر فرکانسی پایین بیشتر از بالاست. SP - 161 EP - 166 AU - Nejati V., AU - Shahidi Sh., AU - Barzegar B., AD - Psychology Department, Educational Sciences & Psychology Faculty, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran KW - Attention KW - Schools KW - Students KW - Data Display UR - http://edcbmj.ir/article-1-413-fa.html ER -