%0 Journal Article %A Fahimi Manzari Sh., %A Askarramaki Sh., %A Sam Sh., %A Pourghasem M., %T Effective methods on teaching and learning of Anatomy course %J Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences %V 6 %N 2 %U http://edcbmj.ir/article-1-336-fa.html %R %D 2013 %K Anatomy, Teaching Method, Learning, Evaluation, %X اهداف: آناتومی از پایه‌های اساسی دانش پزشکی و آموزش آن برای دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی، ضروری است. ارتقای کیفیت این درس جز با شناخت دقیق ارکان آن میسر نخواهد بود. این مطالعه با هدف یافتن بهترین شیوه آموزشی و مهم‌ترین عوامل موثر بر یادگیری آناتومی از دیدگاه دانشجویان انجام شد. روش‌ها: این مطالعه توصیفی در دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته رشته‌های پیراپزشکی ورودی سال‌های 88-1387 دانشگاه علوم پزشکی بابل به روش سرشماری انجام گرفت. 167 دانشجو به پرسش‌نامه‌ها پاسخ داده و وارد مطالعه شدند. پرسش‌نامه مورد استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها خودایفا و دارای 15 سئوال در زمینه روش تدریس نظری و عملی، روند ارزشیابی اساتید و فاکتورهای موثر برای ارتقای کیفیت یادگیری دانشجویان مانند فضای فیزیکی کلاس، ساعت تدریس و نحوه چیدمان صندلی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون و نرم‌افزار SPSS 18 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: از نظر دانشجویان، مرور مباحث نظری در کلاس عملی، نحوه چیدمان صندلی U شکل در کلاس، برگزاری کلاس‌های عملی، ارزشیابی پایان دوره به‌صورت تلفیقی، برگزاری کوئیزهای کلاسی و افزایش ساعت‌های کلاس عملی، ارتقای روش‌های تدریس اساتید، برگزاری کلاس‌های آناتومی در ساعت 8 تا 10 صبح و ارایه جمع‌بندی مطالب تدریس‌شده در پایان هر جلسه توسط استاد بر یادگیری درس آناتومی تاثیر مثبت داشت. نتیجه‌گیری: با به‌کارگیری مناسب ابزارهای کمک آموزشی و ارتقای مهارت‌های تدریس اساتید، می‌توان گامی موثر در پیشبرد یادگیری دانشجویان در درس آناتومی برداشت. %> http://edcbmj.ir/article-1-336-fa.pdf %P 95-99 %& 95 %! %9 Original Research %L A-10-499-1 %+ Department of Radiology, Faculty of Para-medicine, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran %G eng %@ 2345-5284 %[ 2013