AU - Ataee R.A., AU - Mehrabi Tavana A., AU - Esmaieli D., TI - Introducing an Applicable Method in Teaching the Seminar Course in Master of Science Curriculum PT - JOURNAL ARTICLE TA - Edu-Str-Med-Sci JN - Edu-Str-Med-Sci VO - 7 VI - 1 IP - 1 4099 - http://edcbmj.ir/article-1-450-fa.html 4100 - http://edcbmj.ir/article-1-450-fa.pdf SO - Edu-Str-Med-Sci 1 AB  - اهداف: واحد سمینار کارشناسی‌ارشد در بسیاری از رشته‌های علوم پایه پزشکی به‌صورت سلیقه‌ای برگزار می‌شود و به روش‌های معتبر بهره‌گیری از منابع و توانمندسازی دانشجو توجه نمی‌گردد. هدف این پژوهش ارایه روشی کاربردی برای برگزاری درس سمینار دانشجویان کارشناسی‌ارشد بود. روش‌ها: در یک مطالعه مقطعی توصیفی طی سالهای 1387 الی 1390، تمامی دانشجویان در دسترس رشته توکسین‌های میکروبی و میکروب‌شناسی وارد پژوهش شدند. برای واحد درس سمینار 5 جلسه 2ساعته در نظر گرفته شد. در جلسه اول ارزشیابی سطح علمی و پیش آزمون انجام شد. برای جلسات بعدی برنامه مدون در اختیار دانشجویان قرار داده شد. فاصله زمانی هر جلسه 20 تا 30 روز تعیین گردید. در پایان پس‌آزمون گرفته شد. داده‌ها در قالب نرم‌افزار SPSS 12 با مقایسه دوبه‌دو محورها توسط آزمون ویلکاکسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: جدول ارزشیابی کسب مهارت و سنجش فعالیت دانشجو در درس سمینار طراحی شد. پیمایش علمی، تعیین نوع علم تولیدشده، خودکفایی، رقابت، کاربردی‌بودن، نو‌آوری‌داشتن، اتکا به منابع داخلی، توسعه سرمایه و بومی‌نمودن دانش قابل ارزشیابی بود. تفاوت نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در همه حیطه‌ها معنی‌دار بود (05/0>p). نتیجه‌گیری: ارایه واحد سمینار با روش آموزش و ارزیابی مداوم می‌تواند اصول و معیارهای پژوهش را در دانشجویان تقویت نماید. CP - IRAN IN - Microbiology Department, Medicine Faculty, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Mollasadra St., Vanak Sq., Tehran, Iran LG - eng PB - Edu-Str-Med-Sci PG - 69 PT - Original Research YR - 2014