@ARTICLE{Dehghani GH.A., author = {Dehghani GH.A., and Soltanalgharaei Kh., and }, title = {Relationship of Study Skills and Exam Preparation Method in Master Students}, volume = {7}, number = {1}, abstract ={  اهداف: مهارت‌های مطالعه از عوامل تاثیرگذار بر موفقیت تحصیلی دانشجویان است. هدف این مطالعه بررسی وضعیت مهارت‌های مطالعه در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد علوم پزشکی و ارتباط آن با نحوه آمادگی برای امتحان بود. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 122 نفر از دانشجویان سال دوم کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی تبریز به روش سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه مهارت‌های مطالعه شامل مشخصات جمعیت‌شناختی و 15 سئوال در طیف سه‌درجه‌ای لیکرت در خرده‌مهارت‌های "مدیریت وقت"، "تمرکز"، "یادداشت‌برداری کلاسی"، "توانایی خواندن" و "امتحان‌دادن" بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 18 و آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون ، T مستقل، تحلیل واریانس یک‌طرفه و تعقیبی توکی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره کلی مهارت مطالعه دانشجویان 60/4±25/20 بود. بیشترین میانگین مربوط به حیطه یادداشت‌برداری (36/1±89/4) و کمترین آن مربوط به حیطه مدیریت وقت (48/1±66/2) بود. برتری نمرات دختران در خرده‌مهارت‌های یادداشت‌برداری (009/0=p) و توانایی خواندن (003/0=p) نسبت به پسران معنی‌دار بود. بین نمره کلی مهارت مطالعه و معدل کل دانشجویان در خرده مهارت‌های یادداشت‌برداری (006/0=P) و تمرکز (018/0=P) رابطه وجود داشت. بین نمره کلی مهارت مطالعه با وضعیت تاهل و همچنین سن دانشجویان، رابطه معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: 59% دانشجویان دانشگاه‌ علوم پزشکی تبریز دارای مهارت‌های مطالعه ضعیف و متوسط هستند. بیشترین ضعف در مدیریت زمان و بیشتریت توانایی در یادداشت‌برداری وجود دارد. }, URL = {http://edcbmj.ir/article-1-529-fa.html}, eprint = {http://edcbmj.ir/article-1-529-fa.pdf}, journal = {Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences}, doi = {}, year = {2014} }