TY - JOUR T1 - Curriculum Design of Iran's Virtual Education System Based on Klein's Nine Model at Shahid Beheshti University in the 2013-2014 Academic Year; Obstacles and challenges TT - طراحی برنامه درسی نظام آموزش مجازی ایران براساس الگوی نه گانه کلاین در دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 1392-1393؛ موانع و چالش‌ها JF - Edu-Str-Med-Sci JO - Edu-Str-Med-Sci VL - 15 IS - 4 UR - http://edcbmj.ir/article-1-2778-fa.html Y1 - 2022 SP - 309 EP - 318 KW - curriculum KW - curriculum design KW - virtual education KW - Shahid Beheshti University N2 - مقدمه: یادگیری الکترونیکی پدیده‌ای است، که توجه دست‌اندرکاران آموزش عالی و محققان این حیطه را به خود جلب کرده است. هدف این پژوهش، شناسایی ­چالش‌ها و عوامل بازدارنده طراحی برنامه درسی دوره آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی در جارچوب عناصر نه گانه کلاین از نظر اعضای هیأت علمی است. روش ها: در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده­است. جامعه آماری پژوهش شامل 48 نفر اعضای هیأت علمی آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی است که 42 نفر با توجه به جدول مورگان و با روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­های پژوهش از پرسشنامه محقق­ ساخته استفاده گردید. جهت تعیین روایی پرسشنامه از نظرات اساتید و کارشناسان حوزه استفاده شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرانباخ 89/0 محاسبه گردید. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی(فراوانی، درصد، میانگین، انحراف‌استاندارد) و آمار استنباطی(آزمون تی تک ‌نمونه‌ای و تی برای دو گروه مستقل، تحلیل واریانس یکراهه، آزمون تعقیبی توکی) استفاده شده است. یافته­ ها: یافته‌ها نشان داد از نظر اعضای هیأت علمی طراحی برنامه درسی آموزش مجازی با چالش اهداف(p=0/003)، محتوا (p=0/017)، فعالیت­های یادگیری(p<0/001)، راهبردهای یاددهی(p<0/001)،گروهبندی(p<0/001) و ارزشیابی(p<0/001) مواجه است. این نتایج با توجه به مقدار سطح معنی­داری آنها که از 05/0 p< کمتر است با اطمینان 95 درصد معنی­دار است. نتیجه ­گیری: طراحی برنامه درسی آموزش مجازی دانشگاه شهید بهشتی با چالش­هایی روبروست. بنابراین بایستی با تدوین برنامه درسی جدید منطبق با اصول طراحی برنامه درسی چالش­های موجود را از بین برد. M3 ER -