Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1395
7
1
gregorian
2016
10
1
9
4
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با یادگیری خود راهبر در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم
The relationship between metacognitive strategies with self-directed learning among students of Qom University of Medical Sciences
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL"><strong>زمینه و اهداف:</strong> با توجه به تحولات روزافزون دانش در دنیای دانشمدار کنونی، نیاز به یادگیری خود راهبر و راهبردهای فراشناختی در دانشجویان علوم پزشکی، امری ضروری میباشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با یادگیری خود راهبر در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>روش بررسی: </strong>این پژوهش به روش توصیفی همبستگی در سال 1394 انجام شد. نمونهای با حجم303 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه حالت فراشناختی اونیل و عابدی و پرسشنامه یادگیری خود راهبر فیشر و همکاران جمعآوری شد. سپس اطلاعات با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون <span dir="LTR">t</span> مستقل و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت<strong><span dir="LTR">.</span></strong></p>
<p dir="RTL"><strong>یافتهها: </strong>نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین راهبردهای فراشناختی با کل مقیاس یادگیری خود راهبر و زیرمقیاسهای آن رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (0/01><em><span dir="LTR">P</span></em>). نتایج آزمون <em><span dir="LTR">t</span></em> مستقل نیز نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در یادگیری خود راهبر کل (0/04=<em><span dir="LTR">P</span></em>) و دو بعد مهارت خودکنترلی (0<strong>/02=</strong><em><span dir="LTR">P</span></em>) و رغبت به یادگیری (0/01=<em><span dir="LTR">P</span></em>) تفاوت معناداری وجود داشت. اما تفاوت میانگین مهارت خود مدیریتی به لحاظ آماری معنادار نبود (0/586=<em><span dir="LTR">P</span></em>). همچنین بین راهبردهای فراشناختی دانشجویان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود نداشت (0/388=<em><span dir="LTR">P</span></em>). درنهایت، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که رغبت به یادگیری و مهارت خودکنترلی به شکل مثبت و معناداری پیشبینی کننده راهبردهای فراشناختی هستند.</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجهگیری</strong>: با توجه به نتایج پژوهش، متصدیان دانشگاه علوم پزشکی و اساتید باید در جهت بهبود و ارتقای این مهارتها به دانشجویان بکوشند تا از این طریق آنان را به یادگیرندگان اندیشهورز، مستقل، خودارزشیاب، فعال و مادامالعمر مبدل سازند.</p>
<p dir="RTL"><strong><span dir="RTL"> </span></strong></p>
<p dir="RTL"></p>
<p><strong>Background and Aims:</strong> Due to the increasing development of knowledge in today’s knowledge-based world, the need for self-directed learning and Meta cognitive strategies is a necessity in medical students. The aim of the present research is to investigate the relationship between Meta cognitive strategies with self-directed learning among students in Qom University of Medical Sciences in 2015.</p>
<p><strong>Methods: </strong>In this descriptive- correlation study, 303 students were selected from Qom University of Medical Sciences through stratified random sampling method with considering gender. Data were collected through two questionnaires on Meta cognitive inventory of­ O’neill, and Abedi and self-directed learning questionnaire of Fisher’s. Data were analyzed using descriptive statistics methods, Pearson correlation, independent t-test and multiple regression.</p>
<p><strong>Results: </strong>The results of Pearson correlation test showed that there was significant positive relationship between Meta cognitive strategies with total of self-directed learning scale and the components named. According to independent t-test results, there was significant difference between female and male students’ in total of self-directed learning scores (<em>p</em> =0/04) and two components self-control (<em>p</em>=0/02) and desire to learning (<em>P</em>=0/01). But there was no significant difference in self-management (<em>P</em>=0/586). Also there was no significant difference female and male students’ in Meta cognitive strategies (<em>P</em>=0/388). Finally, the results of regression analysis showed that the willingness to learn and self-control skills are positively and significantly predicted metacognitive strategies.</p>
<p><strong>Conclusions: </strong>According to the results, Practitioners University of Medical Sciences and Professors must try improvement and promotion these skills to student in order to turn them into Thinker, Independent, self-assessment and Lifelong learners.</p>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
<p></p>
راهبردهای فراشناختی, یادگیری خود راهبر, دانشجو, آموزش پزشکی
Meta Cognitive Strategies, self-directed learning, student, medical education
248
259
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1227-2&slc_lang=fa&sid=1
Mahin
Ghomi
مهین
قمی
ghomi_b@yahoo.com
100319475328460016561
100319475328460016561
No
Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences & Psychology, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
1. گروه علومتربیتی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران، ایران
Zahra
Moslemi
زهرا
مسلمی
zmoslemi75@yahoo.com
100319475328460016562
100319475328460016562
No
2. Department of Educational Sciences & Psychology, Faculty Human Sciences, Arak University, Arak, Iran
2. گروه علومتربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک. اراک، ایران
Seyed Davood
Mohammadi
سید داود
محمدی
mohammadi.sd@gmail.com
100319475328460016563
100319475328460016563
Yes
Qom University of Medical Sciences
3. گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، قم، ایران