Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1395
4
1
gregorian
2016
7
1
9
2
online
1
fulltext
fa
کیفیت آموزش بالینی (یک مطالعه موردی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان)
Quality of clinical education (A case study in the viewpoints of nursing and midwifery students in Islamic Azad University, Falavarjan Branch)
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>زمینه و اهداف:</strong> مشکلات آموزش بالینی اثرات نامطوبی در دستیابی به اهداف آموزشی پرستاری و مامایی و در نهایت بر سلامت جامعه دارد. بدون تردید ارزیابی کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان نقش مهمی در شناخت مشکلات و ارتقای سطح کیفی آموزش بالینی دارد. این پژوهش با هدف تعیین کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی انجام شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>روش بررسی: </strong>در این مطالعه توصیفی تحلیلی و مقطعی 361 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان در سال 1394 به روش تمام شماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه کیفیت آموزش بالینی در پنج حیطه جمع آوری شد. دادهها با آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس و ضریب هم بستگی پیرسون تحلیل شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>یافتهها: </strong>کیفیت کلی آموزش بالینی در سطح متوسط بود. در حیطههای؛ اهداف و برنامههای آموزشی، عملکرد مربیان، برخورد با دانشجو و نطارت و ارزشیابی در سطح متوسط و در حیطه محیط آموزشی ضعیف ارزیابی شد. 55/1% دانشجویان، محیط آموزشی را ضعیف ارزیابی نمودند. کیفیت آموزش بالینی در حیطههای اهداف و برنامههای آموزشی، محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی از دیدگاه دانشجویان مامایی بطور معناداری بالاتر بود (0/05> <em><span dir="LTR">P</span></em>). کیفیت آموزش بالینی در تمام حیطهها بر حسبترم تحصیلی اختلاف معناداری داشت (0/05> <em><span dir="LTR">P</span></em>).</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>نتیجهگیری</strong>: با ارزیابی مکرر وضعیت آموزش بالینی میتوان نقاط قوت وضعف موجود را شناخت. بنظر میرسد تأمین محیط آموزش بالینی مناسب، استفاده از مربیان باتجربه و برخورد مناسب با دانشجویان به منظور رفع مشکلات آموزش بالینی پرستاری و مامایی ضروری است.</p>
<p dir="RTL"></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Aims: </strong>The problems of clinical education have the undesirable effects on achieving the goals of nursing and midwifery education and ultimately the community health. No doubt the assessment of clinical education in the viewpoints of students plays an important role in finding the problems and promoting the quality of education. The aim of this study was to determine the quality of clinical education in the viewpoints of nursing and midwifery students.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods: </strong>In this descriptive cross- sectional study 361 nursing and midwifery students of Islamic Azad University, Falavarjan Branch was selected via census method. Data was collected, using a demographic characteristic form and clinical education quality questionnaire in five fields. Data was analyzed using Independent T, ANOVA and Pearson Correlation tests.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results: </strong>The total quality of clinical education was at intermediate level. In the field of goals and educational plans, supervision and evaluation, instructor's performance and dealing students at the intermediate level and in educational environment was weak. Educational environment was evaluated in weak level by 55/1% of students. In the viewpoints of midwifery students clinical education quality in the fields of goals and educational plans, educational environment, and supervision and evaluation was significantly higher (p<0.05). Quality of the all fields was significant difference in terms of semester (p<0.05).</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusions:</strong> It can identify current strengths and weaknesses of clinical education status with frequent evaluations. It seems that providing appropriate clinical education environment, dealing students and using expert clinical instructors is essential for solving clinical education problems of nursing and midwifery.</p>
آموزش بالینی, کیفیت, آموزش پرستاری, دانشجویان پرستاری, دانشجویان مامایی
Clinical Education, Quality, Nursing Education, Nursing Students, Midwifery students,
106
117
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1308-1&slc_lang=fa&sid=1
Behrooz
Rezaei
بهروز
رضایی
: beh.rezaei@gmail.com
100319475328460016241
100319475328460016241
Yes
Nursing & Midwifery Faculty, Falavarjan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی، واحد فلاورجان، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران