Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
10
2
online
1
fulltext
fa
برنامه درسی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت کل کتب دوره ششم ابتدایی بر اساس
مفروضههای نظام سلامت
Health Education and Health Promotion Curriculum of Grade six is Based on the
Assumption of Health System
رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
New Approaches to Curriculum Design
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: 11.15pt; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>زمینه و اهداف:</strong> برنامه درسی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در ارتقای آگاهی و توسعه فرهنگ بهداشتی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد برای توجه به اهمیت مسائل بهداشتی درروند سلامت دانش آموزان لازم است یک برنامه آموزشی که بتواند کلیه نیازهای ضروری آموزش بهداشت را در خود جای دهد بایستی تدوین شود. </span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: 11.15pt; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>روش بررسی:</strong> در این تحقیق از روش تحلیل محتوا "آنتروپی شانون" میباشد که پردازش دادهها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و بهصورت کمی و کیفی مطرح میکند. آنتروپی در تئوری اطلاعات ، شاخصی است برای اندازهگیری عدم اطمینان که بهوسیله، یک توزیع احتمال بیان میشود. محتوای طرح ازنظر پاسخگو ( متن کلیه کتب دوره ششم ابتدایی) و دوازده مؤلفه اصلی و 58 مؤلفه فرعی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت موردبررسی قرار گرفت.</span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: 11.15pt; text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>یافتهها: </strong>نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که بررسی کل 8 کتاب پایه ششم ابتدایی مؤلفه مربوط بهسلامت روانی با 732 و حرک بدنی 735 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده، و کمترین مقدار مربوط به کنترل و پیشگیری از بیماریها با 6 فراوانی است.</span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: 11.15pt; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>نتیجهگیری</strong>: در محتوای کتابهای درسی رسمی به برخی مؤلفههای آموزش سلامت کمتر و یا اصلاً توجهی نشده است، درحالیکه سلامت مهمترین عامل پیشرفت و ضامن بقای جامعه است. بهطوریکه طراحی، اجرا و اداره برنامههای توسعه در بعد بهداشت، بیش از هر عامل دیگری زیربنای مفاهیم پایهای چون سلامت است</span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and Aims: </strong>Health education and health promotion curriculum is very important subject in order to raise awareness and develop a health culture of student. For the importance of health issues in the process of students’ health, it is necessary to establish an educational curriculum that can be able to hold all essential needs of health education.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods: </strong>In this article, "Shannon Entropy" content analysis method is used, which discusses data processing in the content analysis using a new vison, both quantitatively and qualitatively. In Information theory, entropy is an index to measure uncertainty expressed by a probability distribution. The content of all text books the Grade sixlong with 12 main components and 58 sub-components of Health education and promotion was examined.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results</strong>: After discussing the entire six grade 8 books, the component related to mental health with 73 and physical activity with 735 cases allocate the highestfrequency, and control and prevention of diseases was the least frequent with 6 frequency.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong> Conclusion</strong><strong>:</strong> In the content of textbooks, some components of health education not even noticed or is less significant, while health is the most important factor in development and guarantee the progress of society. So that the design, implementation and management of development programs in the healthcare, underlie basic concepts such as health more than any other factor.</p>
<p style="text-align: justify;"> <strong> KeyWords:</strong> Health Education, Health Promotion , content Analysis, Text books the Grade six, Assumptions of Health System<span dir="RTL">.</span></p>
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت, تحلیل محتوا, کتب دوره ششم ابتدایی, مفروضههای نظام سلامت
Health Education and Health Promotion, All the Books of the Sixth, Assumptions Health System, Education
91
102
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1349-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Azimi
محمد
عظیمی
mohammadazimi1986@yahoo.com
100319475328460018183
100319475328460018183
Yes
Departement Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Farhangian University, Tabriz, Iran
گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
Yosef
Adib
یوسف
ادیب
yousef_adib@yahoo.com
100319475328460018184
100319475328460018184
No
Departement Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Farhangian University, Tabriz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Hossein
Matlabi
حسین
مطلبی
100319475328460018185
100319475328460018185
No
Department of Health Education and Promotion, Faculty of Health Sciences,Tabriz University of Medical Sciences,Tabriz, Iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران