Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
10
2
online
1
fulltext
fa
رابطه حمایتهای اجتماعی ادراکشده از سوی خانواده و تابآوری روانشناختی با
خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان
The Relationship Between Perceived Social Support From family and Psychological
Resilience with Academic Self-Efficacy Among University Students
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
Curriculum Design in Medical Science
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: 11.15pt; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و اهداف:</span></strong> توجه به دیدگاه فراگیران در زمینه باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و شناخت عوامل پیش­بین آن از جمله زمینه­ های ضروری برای انجام پژوهش می ­باشد. هدف پژوهش حاضر این بود که در تبیین باورهای خودکارآمدی تحصیلی حمایت ­های ادراک شده از سوی خانواده و تاب آوری روانشناختی کدامیک قدرت بیشتری دارند.<span dir="LTR">.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: 11.15pt; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">روش بررسی:</span></strong> <span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونه­ای به حجم 234 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان به روش تصادفی خوشه ­ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند. به منظور جمع ­آوری داده­ها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اون و فرامن، مقیاس تاب</span></span><span style="font-size:10.0pt;">­</span><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">آوری کونور و دیویدسون و </span></span><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">پرسشنامه</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">حمایت</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">اجتماعی</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">مقیاس</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">خانواده استفاده شد. به منظود محاسبه داده ها از نرم­افزار</span></span><span style="font-size:10.0pt;">Spss v18</span><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;"> استفاده شد.</span></span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: 11.15pt; text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها: </span></strong>نتایج همبستگی نشان داد که متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و تاب­ آوری در سطح خطای (0/01> <em><span dir="LTR">P</span></em>) با خودکارآمدی همبستگی مثبت و معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون گام ­به ­گام نشان داد که فقط در یک گام متغیر تاب­ آوری روانشناختی همبستگی بالا و معناداری با خودکارآمدی تحصیلی داشت و نهایتا متغیر تاب­آوری روانشناختی 0/30از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان را به طور معنادار تبیین کرد.</span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: 11.15pt; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری</span></strong>: در پاسخ به­ سوال اصلی پژوهش می­توان اینگونه نتیجه گرفت، اگرچه متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و تاب­آوری با متغیر خودکارآمدی تحصیلی ارتباط مثبت دارند؛ اما قدرت پیش­بینی کنندگی متغیر تاب ­آوری برای متغیر خودکارآمدی تحصیلی بیشتر می­باشد.</span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and Aims: </strong>Considering a widespread view in the context of students' academic self-efficacy and identifying the predictive factors of such fields are essential for research. The aim of this study is to explain which one is more powerful in academic self-efficacy, perceived support from family or psychological resiliency.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods: </strong>This study is based on correlation. A sample group of 234 individual in University of Guilan students were selected using multi-stage random cluster sampling method. Students' academic self-efficacy questionnaire and the superego, Connor and David Sono Resilience Scale Family Social Support Scale questionnaire were used in order to collect the data. SPSS software is used in order to calculate the data.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results</strong>: Correlation results show family perceived social support and resilience have a positive and significant correlation with self-efficacy in the error level of [<em>P<0.01</em>]. Stepwise regression analysis shows that psychological resiliency has a significant correlation with academic self-efficacy only in one step and finally psychological resiliency significantly explains 0/30 of the variance in students' academic self-efficacy.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> In order to answer the main question of this research we can conclude that although family perceived social support and resiliency variables have a positive relationship with academic self-efficacy variable, the predictability power of psychological resiliency for academic self-efficacy is more.</p>
خودکارآمدی تحصیلی, حمایت اجتماعی ادراک شده, تابآوری روانشناختی, خانواده
Academic Self-Efficacy, Perceived Social Support, Psychological Resilience, Family
115
122
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-809-4&slc_lang=fa&sid=1
Hassan
Boland
حسن
بلند
Hassan.boland@yahoo.com
100319475328460018188
100319475328460018188
No
1. Department of Counseling, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
marjan
Entezari
مرجان
انتظاری
marjan.entezari.713@gmail.com
100319475328460018189
100319475328460018189
No
1. Department of Counseling, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
Sajjad
Saadat
سجاد
سعادت
sajjadsaadat@edu.ui.ac.ir
100319475328460018190
100319475328460018190
Yes
Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران