Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1395
11
1
gregorian
2017
2
1
9
6
online
1
fulltext
fa
آموزش پزشکی مبتنی بر شایستگی و فراتوانایی های پزشکی عمومی
Competency-based medical education and meta-competencies in general physician
سلامت
Health
نامه به سردبير
Letter to Editor
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>چکیده:</strong> آموزش مبتنی بر شایستگی یک روش جدید آموزشی برای تربیت نسل متفاوتی از پزشکان است. در این رویکرد آموزشی دو مساله مد نظر قرار دارد، تعریف پیامد معتبر و طراحی ابزار سنجش جهت ارزیابی. اولین موضوع مهم تعیین شایستگیهاست. با وجود تشابه زیاد، کشورهای مختلف تلاش کرده اند بر حسب نیازهای جامعه خود و نظام ارائه خدمات سلامت، شایستگیهای مناسب آموزش پزشکی را تعریف کنند. در ایران یک مطالعه در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1391 چهارچوب شایستگی ها را طراحی کرد. آموزشی مبتنی بر شایستگی فراتوانایی های خاصی را نیز ضروری می سازد. فراتوانایی ها پزشک را قادر می سازند فراتر از یک درمانگر، قادر به ایفای نقش کلیدی خود در شرایط مختلف باشد. دومین مسئله مهم نحوه سنجش و ارزیابی آموزش مبتنی بر شایستگی است. طراحی ابزار سنجش برای فراتوانایی ها سخت و پیچیده است، با این حال دستیابی به هدف نهایی رویکرد آموزشی شایستگی محور در نظام آموزش پزشکی تنها با طراحی ابزار سنجش استاندارد برآورده خواهد شد.</p>
<p style="text-align: justify;">Competency-based medical education is proposed as a new educational method for training different generation of physicians. It is considered two issues: defining credible outcomes and designing standard tools for evaluation. The first issue is to determine competencies. Despite many similarities, different countries have tried to define appropriate competencies based on the need of their community and health care system. In Iran, the study from Tehran University of Medical Sciences in 1391 defined the framework of competencies of medical education. Competency-based medical education necessitates meta-competencies learning in addition to the core competencies. Meta competencies enable physicians to work with multiple tasks in different conditions. The second important issue is how to evaluate competency-based training. The designing of valid assessment tool for meta-competencies is difficult and complex. However achievement of ultimate goal of competency-based education approach in medical education will be met only with the standard measurement tool designing.</p>
آموزش پزشکی,شایستگی, پزشکی
Competency-based, Medical Education, Physician
471
474
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1135-2&slc_lang=fa&sid=1
Esmat
Davoudi Monfared
عصمت
داودی منفرد
davoudimonfared@gmail.com
100319475328460017048
100319475328460017048
Yes
Department of Community medicine, faculty of medicine, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران
Fateme
Sajjadi
فاطمه
سجادی
sajjadi_fs@yahoo.com
100319475328460017049
100319475328460017049
No
Department of Community medicine, faculty of medicine, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران