Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1396
4
1
gregorian
2017
7
1
10
2
online
1
fulltext
fa
سنجش میزان خود ارزشیابی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده پرستاری و مامایی
The Assesment of Nursery and Midwifery Graduate Student Self Evaluation
آموزش مجازی علوم پزشکی
Virtual Medical Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: 11.15pt; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">زمینه و اهداف:</span></strong> خود ارزشیابی حلقه مفقوده اغلب نظامهای آموزشی و مهمترین ابزار بهبود مستمر است. هدف این پژوهش سنجش میزان خود ارزشیابی دانشجویان رشتههای مختلف مقطع کارشناسی ارشد است.</span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: 11.15pt; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">روش بررسی:</span></strong> روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی همدان در سالهای تحصیلی 1395- 1394و 1396- 1395 است که تعداد آنها 89 نفر بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و جدول برآورد حجم نمونه کرجسی و مورگان، تعداد 73 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته سنجش خود ارزشیابی دانشجویان بود که روایی آنها با استفاده از روش روایی محتوایی از منظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ 83/. به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون <span dir="LTR">t</span> تک گروهی و آزمون رتبهبندی فریدمن استفاده شد.</span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-indent: 11.15pt; text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="font-size:12.0pt;">یافتهها:</span></strong><span b="">یافتهها نشان داد که خود ارزشیابی شامل مؤلفههای خود آغازی، مسئولیتپذیری، خود استقلالی، خود نظارتی و خود گزارش دهی است و میانگین نمرات خود ارزشیابی دانشجویان به تفکیک مؤلفهها، خود آغازی (3/12)، مسئولیتپذیری (3/55)، خود استقلالی (3/87)، خود نظارتی (3/02) و خود گزارش دهی (4/12) است. میانگین کل خود ارزشیابی آنها (3/53) است و بین میزان خود ارزشیابی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنیدار وجود ندارد.</span></span></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="margin-bottom: 0.0001pt; text-align: justify;"></p>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span dir="RTL"><span style="font-size:12.0pt;">نتیجهگیری</span></span>: </strong><span dir="RTL"><span style="font-size:10.0pt;">برای بهبود و درونی ساختن خود ارزشیابی دانشجویان پیشنهاد میگردد، سازوکارهای مناسب جهت ترغیب مدرسان برای استفاده از سبکهای آموزش تعاملی و غیر مداخلهای در فرایند یاددهی- یادگیری فراهم شود</span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and Aims: </strong>Self-assessment is the lost ring of all educational system and the most important tool of continuous improvement.this study aimed to evaluate the self assessment of different master degree students.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods: </strong>The study is a descriptive survey. The statistical pupulation (N=89) were included all graduate student of midwifery and nursury college student of hamedan medical university in 2015-2016 and 2016-2017 academic year. Using ratio stratifed sampling method 73 students were selected as study sample. The data gathering instrument were student self-assessment researcher made questionnaire that its validity reported as acceptable by experts and its reliability using alpha cronbach coefficient computed equal to./83. To analyze the data, descriptive statistics and t-test and Friedman rank test was used.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results</strong>: Research findings showed that the self-assessment components are self initiation,self independent, responsibility, self monitoring and self reporting <span dir="RTL">.</span>The students self-assessment components average were as following: Self-initiated (3<span dir="RTL">/</span>12), responsibility (3<span dir="RTL">/</span>55), independence (3<span dir="RTL">/</span>87), self-monitoring (3<span dir="RTL">/</span>02) and self report (4<span dir="RTL">/</span>12) and the Total average of Self-assessment were(3<span dir="RTL">/</span>53) and there was no significant difference between girl and boys student amount of self evaluation.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion</strong><strong>:</strong> In order to internalize and improve student self assessment, it is recommended to provide appropriate mechanisms to encourage teachers to use interactive and non-interventional teaching styles in the process of teaching and learning.</p>
<p></p>
خود ارزشیابی, مؤلفهها, دانشجویان ارشد پرستاری
Self-Assessment,Components, Nursery Graduate Students
133
140
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1441-1&slc_lang=fa&sid=1
MohammadReza
Yousefzadeh Chosary
محمدرضا
یوسف زاده چوسری
fuman47@gmail.com
100319475328460018193
100319475328460018193
Yes
Department of Education, Faculity of Humanities, Buali Sina University, Hamedan, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران