Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1396
8
1
gregorian
2017
11
1
10
6
online
1
fulltext
fa
عوامل مؤثر بر پذیرش یادگیری از طریق موبایل در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز
Effective Factors on The Acceptance of Mobile Learning Among Students of Tabriz University and Tabriz University of Medical Sciences
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
Theories of Learning and Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:iransans;"><strong>زمینه و هدف: </strong>هدف پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش یادگیری از طریق موبایل در بین دانشجویان دانشگاه تبریز و دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ بود.<br>
<strong>روش ­بررسی : </strong>روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. ۲۸۶ نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز و علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ با روش نمونه ­گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامه محققساخته استفاده شده است که پایایی آن بر اساس آلفای کرونباخ ۰/۷۹ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ­ها از آمار استنباطی (رگرسیون خطی چند متغیره) <span style="color:black;">با استفاده از نرم</span><span style="color:black;">­</span><span style="color:black;">افزار </span><span dir="LTR"><span style="color:black;"> Spss- ۱۹</span></span><span style="color:black;">استفاده شده است.</span><br>
<strong>یافته ها: </strong>یافته ­ها نشان می­دهد متغیر سودمندی درک شده، سهولت درک شده و کاربرد سیستم بر نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری از طریق موبایل موثر بودند. اما متغیر­های پشتیبانی، خودکارآمدی و اعتماد در نگرش نسبت به یادگیری از طریق موبایل تاثیری نداشته­ اند. همچنین متغیرهای اعتماد، سهولت درک شده و پشتیبانی بر تصمیم به استفاده از موبایل در یادگیری موثر بودند؛ اما در مقابل کاربرد سیستم و سودمندی درک شده بر تصمیم به استفاده از موبایل جهت یادگیری بی تاثیر بوده اند.<br>
<strong>نتیجه­ گیری: </strong><span style="color:black;">با توجه به یافته ­ها متغیر سودمندی بیشترین تاثیر را بر نگرش نسبت به یادگیری از طریق موبایل داشته است.</span> بنابراین، قبل از به­ کارگیری موبایل در آموزش ، با تدوین راهکارهایی جهت انطباق کارایی این نوع نظام آموزشی با زمینه­ های اقتصادی، اجتماعی و ... میزان سودمندی <span style="color:black;">نسبت به یادگیری از طریق موبایل </span>را افزایش دهند<span style="color:black;">. از طرف دیگر اعتماد نیز از عوامل موثر در پذیرش یادگیری از طریق موبایل می­باشد. دانشگاه می­تواند به صورت سازماندهی شده، مطالب سنجیده شده را از طریق موبایل </span><span style="color:black;">ارایه</span><span style="color:black;"> نماید. </span></span></span></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background and Aim: </strong>The aim of this study was to investigate the factors influencing the acceptance of mobile learning among students of Tabriz University and Tabriz University of Medical Sciences in the academic year 2015-2016.<br>
<strong>Methods:</strong> The research is descriptive. 286 students of Tabriz University and Tabriz University of Medical Sciences were selected based on simple random sampling method. The researcher made questionnaires was used for collecting data. The reliability of questionnaires was obtained (0.79) based on Cronbach's alpha. For data analysis, inferential statistics (multivariate linear regression) were used by using SPSS 19 software<span dir="RTL">.</span><br>
<strong>Results: </strong>The Results showed that the perceived efficacy, perceived ease of use and attitude towards learning through mobile applications are effective factors in Learning. However, variables of support, self-efficacy and trust in attitudes towards learning via mobile phones have not been affected the acceptance of mobile learning. Also variables of trust, perceived ease of use and support are effective for the decision to use mobile; but in contrast the application of the system and the perceived usefulness were ineffective on the decision to use the mobile for learning.<br>
<strong>Conclusion:</strong> According to the results, usefulness has the biggest influence on attitudes towards learning through mobile. So, before applying mobile in education, usefulness of mobile learning was increased by developing strategies to adapt the efficiency of this type of educational system with the areas of economic, social and… .On the other hand, confidence is one the effective factors on the acceptance of mobile learning. Based on this result the university can present organized content based on Mobile learning formats.</p>
یادگیری از طریق موبایل, الگوی پذیرش فناوری, نگرش, تصمیم به استفاده
mobile based learning, Technology Acceptance Model, Attitude, intention to use
438
446
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1329-3&slc_lang=fa&sid=1
Firooz
Mahmoodi
فیروز
محمودی
firoozmahmoodi@tabrizu.ac.ir
100319475328460020271
100319475328460020271
Yes
Department of Education, Faculty of Education & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Elaheh
Habibi Ramiani
الهه
حبیبی رامیانی
habibi_elaheh70@yahoo.com
100319475328460020272
100319475328460020272
No
Department of Education, Faculty of Education & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
Rana
Babazadeh
رعنا
بابازاده
babazadeh.rana@yahoo.com
100319475328460020273
100319475328460020273
No
Department of Education, Faculty of Education & Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران