Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
6
1
gregorian
2018
9
1
11
3
online
1
fulltext
fa
ارزشیابی برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد با استفاده از الگوی CIPP
Evaluation of Externship curriculum for public health Course in Yazd University of Medical Sciences using CIPP model
آموزش مجازی علوم پزشکی
Virtual Medical Education
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">مقدمه:</span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> هدف این مطالعه ارزشیابی برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزد با استفاده از الگوی </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">CIPP</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> بود.</span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">روش کار:</span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد افراد شرکت کننده شامل 40 دانشجوی رشته بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه شهید صدوقی یزد و 5 مربی بودند که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. دادهها بـا استفاده از پرسشنامه الگـوی </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">CIPP</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> برای دانشجویان و مربیان گردآوری شد. برنامه کارآموزی در چهار حیطه زمینه، درون داد، فرایند و محصول از دیدگاه دانشجویان و مربیان مورد ارزشیابی قرار گرفت. نمرات کسب شده هر حیطه محاسبه شد و برای آنالیز دادهها میانگین و انحراف معیار تعیین گردید. به علاوه برای مقایسه پاسخهای اساتید و دانشجویان از آزمون </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">t-test</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> استفاده شد.</span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">یافتهها:</span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> دیدگاه دانشجویان و مربیان در حیطههای ارزشیابی برنامه کارآموزی با استفاده از آزمون </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">t-test</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> نشان داد که در حیطه زمینه بین دانشجویان و مربیان تفاوت معناداری وجود داشت (04/0 = </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">P</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">) ولی در سه حیطه دیگر تفاوت معناداری مشاهده نشد(05/0 > </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">P</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">). در ماتریس همبستگی از دیدگاه دانشجویان بین حیطهها همبستگی متقابل مثبت و معناداری وجود داشت. بین زمینه و درون داد (001/0 > </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">P</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">، 842/0 = </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">r</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">)</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">.</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> بین زمینه و فرایند (001/0 > </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">P</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">، 744/0 = </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">r</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">)، بین زمینه و محصول (001/0 > </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">P</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">، 793/0 = </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">r</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">)</span></span> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">روابط معناداری مشاهده شد</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">.</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> در ماتریس همبستگی از دیدگاه مربیان بین حیطههای فرایند و محصول (001/0 > </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">P</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">، 981/0 = </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">r</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">) همبستگی متقابل مثبت و معناداری وجود داشت اما بین حیطههای دیگر روابط معناداری مشاهده نشد</span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">.</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;">نتیجهگیری:</span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> طراحی و اجرای برنامههای ارزشیابی بر اساس الگوی </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;">CIPP</span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"> میتواند به توسعه دانش مورد نیاز برای برنامه کارآموزی کمک نماید و در دستیابی دانشجویان به توانمندیهای حرفهای نقش موثری را ایفا نماید. لذا این مطالعه برای توسعه دانش در این زمینه پژوهشهایی را پیشنهاد میکند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>The purpose of this study was to evaluate the curriculum of externship for public health course in Yazd University of Medical Sciences using the CIPP model (context, input, process and product).<br>
<strong>Methods:</strong> In this descriptive cross sectional study, Participants included 40 public health students of Shaheed Sadoughi University of Yazd and 5 instructors who entered to the study by census method. Data was collected using CIPP model checklist questionnaire. Externship curriculum of public health course was assessed by students and trainers in four context, input, process and product aspects. Sum of scores in each aspect were calculated; mean and standard deviation were calculated separately. Moreover, T-test was used to compare the answers of students and professors.<br>
<strong>Results:</strong> Students attitude was significantly different from trainers attitude in context aspect (P-value = 0.04) but the difference was not significant in the other three aspects (P-value < 0.05). Correlation matrix of students’ attitude showed a positive significant correlation between context, input, process and product aspects. Significant associations were observed between context and input (r = 0.842, P < 0.001), context and process (r = 0.744, P < 0.001), and context and product (r = 0.793, P < 0.001). Correlation matrix of professors’ attitude showed a positive significant correlation between process and product (r = 0.981, P < 0.001) but no other significant relationships observed.<br>
<strong>Conclusions:</strong> Designing and Conduction assessments based on CIPP model can help science development in externship and effective performance of externship curriculum and help students achieve professional abilities. Consequently, this study suggests performing studies for science development in externship curriculum.</div>
ارزشیابی, کارآموزی, الگوی CIPP
Evaluation, Externship, CIPP model
28
36
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1548-1&slc_lang=fa&sid=1
Seyyed Saeid
Mazloomy Mahmoudabad
سید سعید
مظلومی محمودآباد
Mazloomy@ssu.ac.ir
100319475328460022493
100319475328460022493
No
Social Determinants of Health Research Center, School of Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
Leila
Moradi
لیلا
مرادی
lmoradi20072007@yahoo.com
100319475328460022494
100319475328460022494
Yes
Department of Health Education and Promotion, School of Health, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran
بخش آموزش بهداشت و ارتقا سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران