Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
2
1
gregorian
2018
5
1
11
1
online
1
fulltext
fa
بررسی مقایسهای میزان کاربست مؤلفههای تدریس اثربخش توسط اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان بر اساس نتایج "ارزشیابی دانشجویان" و "خودارزیابی استادان
A comparative study of application measure of effective teaching components by faculty members of Isfahan University based on the results of " Students’ evaluation" and " professors’ Self-evaluation"
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه:</strong> بررسی عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی از طریق ارزشیابی دانشجویان و خودارزیابی استادان، از موثرترین روشها برای شناخت بهتر نقاط قوت و ضعف عملکرد آموزشی است که میتواند بستری را برای رشد کیفیـت تدریس استادان فراهم نماید. در همین راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی مقایسهای میزان کاربست مؤلفههای تدریس اثربخش توسط اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان بر اساس دو رویکردِ"ارزشیابی دانشجویان" و "خودارزیابی استادان" انجام گردید.<br>
<strong>روش کار:</strong> پژوهش حاضر در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 با استفاده از روش توصیفی- مقطعی انجام شد. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر اعضای هیئت علمی گروههای علوم انسانی دانشگاه اصفهان بود که 60 نفر از آنها با روش نمونه گیری در دسترس در مطالعه مشارکت داده شدند. هر عضو هیات علمی توسط خودش و تعدادی از دانشجویان کلاسهای درسش مورد ارزیابی قرار گرفت. انتخاب نمونـه از بین دانشجویان، بر اساس فهرست کل دروس و کلاسهای درس استادان مشارکت کننده در مطالعه بود که سه کلاس درس از هر استاد بـه روش تصـادفی ساده انتخاب شدند و در مجموع 2210 نفر از دانشجویان در پژوهش مشارکت داده شدند. ابزار مطالعه، پرسشنامه محقق ساخته تدریس اثربخش بود و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS 22 و شاخصهای آماری فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و آزمون T مستقل انجام شد.<br>
<strong>یافتهها:</strong> نتایج آزمون T مستقل نشان داد که میانگین نمرات ارزیابی دانشجویان از میانگین نمرات خودارزیابی استادان در هر 6 مؤلفه تدریس اثربخش پایینتر بود و اختلاف میانگینها نیز در همه مؤلفهها معنادار بود (05/0 ≤ P). همچنین عملکرد کلی تدریس اثربخش اساتید بر مبنای ارزشیابی دانشجویان، در سطح نسبتاً مطلوب و بر اساس نتایج خودارزیابی استادان، در سطح مطلوب بود.<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> با نظر به نتایج متفاوت حاصله از دو رویکرد ارزشیابی دانشجویان و خودارزیابی استادان در بررسی عملکرد تدریس اثربخش اعضای هیات علمی، ضروری است جهت ارزشیابی جامع عملکرد تدریس استادان، ضمن تقویت توانایی خودارزیابی اساتید و نزدیکتر کردن ملاکهای ارزشیابی اساتید و دانشجویان، از تلفیق دو رویکرد مذکور برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارتقای عملکرد تدریس اساتید استفاده شود.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> The evaluation of faculty members' effective teaching performance through student evaluation and teacher self-assessment is one of the most effective methods to better understand the strengths and weaknesses of educational performance, which can provide a platform for improving the quality of teaching professors. In this regard, the present study was conducted with the aim of comparing the level of application of effective teaching components by faculty members of Isfahan University based on two approaches: "student evaluation" and "self-assessment of professors".<br>
<strong>Methods:</strong> The present study was conducted in the first semester of the academic year of 2011-2013 using descriptive cross-sectional method. The statistical population of the study consisted of faculty members of Isfahan University of Humanities. 60 of them were participated in the study using available sampling method. Each faculty member was evaluated by herself and some of her classmates. Sample selection among the students was based on the total list of courses and classrooms of the participating instructors in the study. Three classrooms were selected randomly from each teacher and a total of 2,210 students participated in the study. A researcher-made questionnaire was used for teaching effective and data analysis was performed using SPSS 22 software and frequency, percentage, mean, standard deviation and independent T-test.<br>
<strong>Results:</strong> Independent T-test showed that the mean of students' evaluation scores was lower than the average of self- evaluation scores of faculty members in all 6 effective teaching components and the difference in meanings was also significant in all components (P ≤ 0.05). Also, the overall performance of teaching professors on basis of student's evaluation was at relatively desirable level, based on professors' self- evaluation results, at desired level.<br>
<strong>Conclusions:</strong> Considering the different results obtained from the two approaches of evaluation of students and the self-assessment of professors in evaluating the effectiveness of teaching faculty members, it is necessary to evaluate the professors' teaching function in general, while strengthening the ability of faculty self-assessment and closer assessment of faculty members and students, The combination of the two approaches should be used to identify the strengths and weaknesses and improve the teaching performance of the professors.</div>
تدریس اثربخش, اعضای هیات علمی, ارزیابی دانشجویان, خودارزیابی
Effective Teaching, Faculty Members, Students’ evaluation, Self-evaluation
40
48
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1604-1&slc_lang=fa&sid=1
Hassan
Eslamian
حسن
اسلامیان
eslamian.1362@yahoo.com
100319475328460021090
100319475328460021090
No
University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Seyyed Ebrahim
Mirshah Jafari
سیدابراهیم
میرشاه جعفری
Jafari@edu.ui.ac.ir
100319475328460021091
100319475328460021091
Yes
University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Mohammadreza
Neyestani
محمدرضا
نیستانی
M.neyestani@edu.ui.ac.ir
100319475328460021092
100319475328460021092
No
University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران