Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
11
4
online
1
fulltext
fa
بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی
The Effect of Educating Cognitive Self-compassion on Academic Well-being
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش خوددلسوزی شناختی بر بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرکرد بود.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهرکرد در سال تحصیلی 97-1396 بود. حجم نمونه به تعداد 40 نفر با جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش(20 نفر) و گواه(20 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش خوددلسوزی شناختی به صورت گروهی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه بهزیستی تحصیلی تومینن-سوینی و همکاران (2012) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار استنباطی تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده گردید.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که آموزش خوددلسوزی شناختی بر کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی تأثیر معناداری دارد (01/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">).</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> بنابراین با توجه به نتایج پژوهش، توجه به خوددلسوزی شناختی در مدارس از اهمیت بالایی برخوردار است و عامل مهمی در کاهش فرسودگی و افزایش درگیری در تکالیف مدرسه، ارزش مدرسه و رضایت تحصیلی دانشآموزان میباشد</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> The purpose of the present study is to the effect of educating cognitive self-compassion on academic wellbeing of secondary school students in Shahrekord.<br>
<strong>Methods:</strong> The research methodology was semi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the current study included all female high school sophomores in ShahreKord during the academic year of 2017-18. The sample size was 40 with random substitution in two groups of experimental (20) and control (20) people. The experimental group was trained under the cognitive self-compassion strategy. The tools for collecting data were Stress Questionnaire due to the Of Academic wellbeing Tuominen-Soini et al (2012). Inferential statistics of multivariate covariance analysis was used to analyze the data<br>
<strong>Results:</strong> The results of data analysis showed that cognitive self-censorship education has a significant effect on reducing academic burnout and increasing involvement in school homework, school value and academic satisfaction (P < 0.01).<br>
<strong>Conclusions:</strong> As a consequence, according to the results of the present study, paying attention to cognitive self-compassion in schools is considered highly significant and is known as an important factor in reducing student academic burnout and increasing involvement in school homework, school value and academic satisfaction.</div>
<div id="_com_1" style="text-align: justify;" uage="JavaScript"></div>
خوددلسوزی شناختی, بهزیستی تحصیلی, دانشآموزان.
cognitive self-compassion, academic wellbeng, students
17
22
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1755-1&slc_lang=fa&sid=1
razagh
karami
رزاق
کرمی
razaghkarami2020@gmail.com
100319475328460022725
100319475328460022725
No
Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
tayebe
sharifi
طیبه
شریفی
sharifi_ta@yahoo.com
100319475328460022726
100319475328460022726
Yes
Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
mohammad
nikkhah
محمد
نیکخواه
m.nikkhah@gmail.com
100319475328460022727
100319475328460022727
No
Department of Educational Sciences, Farhangian University, Bahrololoum Campus, Shahrekord, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس بحرالعلوم, شهرکرد، ایران
ahmad
ghazanfari
احمد
غضنفری
ghazanfari@yahoo.com
100319475328460022728
100319475328460022728
No
Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران