Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
11
5
online
1
fulltext
fa
تدوین مدل ساختاری بهزیستی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر اساس حس انسجام و خوددلسوزی با میانجیگری مسئولیتپذیری
Developing a Structural Model for Academic Well-being of Students of Tabriz Medical Sciences Based on the Sense of Coherence and Self-Compassion by Mediating Responsibility
سلامت
Health
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> بهزیستی تحصیلی از متغیرهای مهم در حوزه آموزش و یادگیری است که شناخت عوامل زمینهساز آن ضرورت دارد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری حس انسجام، خوددلسوزی و مسئولیتپذیری با بهزیستی تحصیلی بود.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> در این مطالعه توصیفی همبستگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز جامعه آماری را تشکیل دادند. تعداد 350 نفر (181 مرد و 169 زن) به روش نمونهگیری چندمرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای حس انسجام آنتونوسکی (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">Antonovsky</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">)، خوددلسوزی نف (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">Neff</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">)، مسئولیت پذیری گاف (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">Gough</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">)، فهرست مشغولیت تحصیلی سالملا-آرو و آپادیا (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">Salmela-Aro & Upadya</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) و سیاهه فرسودگی تحصیلی سالملا-آرو (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">Salmela-Aro</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) و همکاران پاسخ دادند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">Amos</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> نسخه 24 تحلیل شد..</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> مدل فرضی بهزیستی تحصیلی در جامعه پژوهش برازنده بود (06/0 = </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">RMSEA</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، 2/68 </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;"> X2/DF</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">). مسیر مستقیم حس انسجام، خوددلسوزی (001/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) و مسئولیت پذیری (01/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) به بهزیستی تحصیلی دانشجویان معنادار بود. همچنین مسیر مستقیم حس انسجام و خوددلسوزی به مسئولیت پذیری معنادار بود. مسیر غیرمستقیم حس انسجام با میانجیگری مسئولیت پذیری معنادار بود. ولی مسیر غیرمستقیم خوددلسوزی بر بهزیستی تحصیلی معنادار نبود. در مجموع 35 درصد از واریانس بهزیستی تحصیلی از طریق متغیرهای مدل تبیین شد..</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> با توجه به اثر مستقیم و غیرمستقیم حس انسجام، خودلسوزی و مسئولیت پذیری بر میزان بهزیستی تحصیلی، به نظر میرسد با تقویت مسئولیتپذیری، حس انسجام و خوددلسوزی میتوان بهزیستی تحصیلی دانشجویان را تقویت کرد.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Academic well-being is an important variable in the field of education and learning, whose underlying factors must be identified. Therefore, the aim of this study was to investigate the structural relationship between sense of coherence, self-compassion and responsibility with academic well-being.<br>
<strong>Methods:</strong> This descriptive correlational study was performed on students of Tabriz University of Medical Sciences. A number of 350 students (181 males and 169 females) who were selected through multi-stage sampling method completed the questionnaires of sense of coherence by Antonovsky, self-compassion by Neff, responsibility by gough, academic burnout inventory by Salmela-Aro et al, and schoolwork engagement inventory by Salmela-Aro & Upadya. The data were analyzed using structural equation modeling method.<br>
<strong>Results:</strong> The hypothetical model of academic well-being provided a good fit to the research population (X2/df = 2.68, RMSEA = 0.06). Direct path of sense of coherence, self-compassion and responsibility to academic well-being was significant. Also, direct path of sense of coherence and self-compassion to responsibility was significant. Indirect path of sense of coherence with mediating role of responsibility was significant. But indirect path of self-compassion to academic well-being wasn't significant. In total, 35% of the variance of academic well-being was explained by the variables of the proposed model.<br>
<strong>Conclusions:</strong> Given the direct and indirect effect of sense of coherence, self-compassion and responsibility on the academic well-being, it seems that reinforcement of responsibility, self-compassion and sense of coherence may enhance student’s academic well-being.</div>
واژههای کلیدی: بهزیستی تحصیلی, مسئولیتپذیری, حس انسجام, خوددلسوزی
Keywords: Academic well-being, responsibility, sense of coherence, self-compassion
160
168
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1651-1&slc_lang=fa&sid=1
fatemeh
mohammadi youzbashkandi
فاطمه
محمدی یوزباش کندی
f.mohammadi61@yahoo.com
100319475328460023445
100319475328460023445
Yes
Department of Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
sholeh
livarjani
شعله
لیوارجانی
livarjani.sh@gmail.com
100319475328460023446
100319475328460023446
No
Department of Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
davoud
hoseini nasab
داوود
حسینی نسب
instruction@iaut.ac.ir
100319475328460023447
100319475328460023447
No
Department of Educational Psychology, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران