Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
11
6
online
1
fulltext
fa
آزمون مدل رابطه علّی حمایت اجتماعی ادراک شده و مولفههای بهزیستی تحصیلی با میانجیگری باورهای خودکارآمدی تحصیلی
The Testing of Model of the Relationship between Perceived Social Support and the of Academic Well-being Components by Mediating the Self-efficacy Beliefs
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
Theories of Learning and Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه علّی حمایت اجتماعی ادراک شده با مولفههای بهزیستی تحصیلی با توجه به نقش میانجیگری باورهای خودکارآمدی تحصیلی بود.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">341 دانشآموز پسر مقطع متوسطه دوم به شکل نمونهبرداری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمنت و همکاران، 1988)، باورهای خودکارآمدی تحصیلی (پاتریک و همکاران، 1997) و بهزیستی تحصیلی (تومینین-سوینی و همکاران، 2012) را تکمیل کردند. ارزیابی مدل پیشنهادی با روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها نشان داد که حمایت اجتماعی ادراکشده با مولغههای ارزش مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و مشارکت در امور مدرسه رابطه مثبت و با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی دارد. همچنین حمایت اجتماعی ادراکشده از طریق متغیرهای میانجیگر باورهای خودکارآمدی قادر به پیشبینی مولفههای بهزیستی تحصیلی است.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<span dir="RTL" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری: بر این اساس میتوان گفت حمایتهای اجتماعی از طریق ارتقای باورهای خودکارآمدی تحصیلی به بهبود مولفههای بهزیستی تحصیلی کمک میکنند. این یافتهها بر نقش حمایتهای اجتماعی در برانگیختن و توانمندسازی افراد جهت دستیابی به بهزیستی در محیط تحصیلی تاکید میکند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> This study aimed to examine the mediating role of academic self-efficacy belief between perceived social support and academic well-being components.<br>
<strong>Methods:</strong> The sample consisted of 341 high school students were selected using perceived social support multi-stage cluster sampling completed the scales of (psss; Zimet, Dahlem, Zimet & Farley, 1988), academic self-efficacy belief (ASEB; Patrick, Hicks, Ryan, 1997) and academic well-being (AWB; Tuominen-Soini, Salmela-Aro & Niemivirta, 2012). The proposed model was evaluated using structural equation modeling.<br>
<strong>Results:</strong> The results indicated social support had positive relationship with school value, satisfaction with educational choice and schoolwork engagement and negative relationship with School burnout. Also perceived social support through academic self-efficacy belief cause to forecast academic well-being components.<br>
<strong>Conclusions:</strong> According to, it can be said perceived social support through promoting academic self-efficacy belief cause to promote academic well-being components. These findings emphasized the role of social support in incite people in access to well-being in academic environment. <span dir="RTL"></span></div>
حمایت اجتماعی, باورهای خودکارآمدی تحصیلی, بهزیستی تحصیلی
perceived social support, academic self-efficacy belief, academic well-being
32
40
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1893-1&slc_lang=fa&sid=1
Morteza
Moradi
مرتضی
مرادی
m65_m80@yahoo.com
100319475328460024434
100319475328460024434
Yes
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Alireza
hajiyakhchali
علیرضا
حاجی یخچالی
hajiyakhchali@yahoo.com
100319475328460024435
100319475328460024435
No
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Naser
Behrozi
ناصر
بهروزی
behhroozyn@yahoo.com
100319475328460024436
100319475328460024436
No
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
Sirous
Alipour
سیروس
عالیپور
sirouss.birgani@gmail.com
100319475328460024437
100319475328460024437
No
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران