Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
10
1
gregorian
2019
1
1
11
5
online
1
fulltext
fa
طراحی برنامه آموزش فلسفه برای والدین و اثربخشی آن با برنامه آموزش فلسفه برای کودکان در تحول اخلاقی و خود مهارگری دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی
Designing a Philosophy Education Program for Parents and its Effectiveness with the Philosophy Education Program for children in Ethical evolution and Self-governing of the sixth grades female elementary school students.
سایر موضوعات
Other Fields
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">چکیده</span></span></strong><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> پژوهش حاضر با هدف آموزش فلسفه برای والدین و تعیین اثربخشی آن با برنامه آموزش فلسفه برای کودکان در تحول اخلاقی و خودمهارگری دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مدارس دوره ششم ابتدایی و مادران آنان در شهر ایلام بود. تعداد 100 نفر از دانش آموزان به همراه مادران آنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامه تحول اخلاقی (لیند، 200</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">۴</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> و 2005) و مقیاس خودمهارگری (200</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">۴) </span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده های جمع آوری شده به کمک شاخص های آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) با نرمافزار </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS.22</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> تحلیل شدند.</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> یافته ها نشان داد که گروه به طور معناداری روی نمره خودمهارگری (54/0 = <sup>2</sup></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">partial <em>ƞ</em></span></span></span> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">و 0001/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">،</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> 31/36 = (90 و 3)</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) و تحول اخلاقی (45/0 = <sup>2</sup></span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">partial ƞ</span></span></span> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">و 0001/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">، </span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">25/25 = (90 و 3)</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">F</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) تأثیر دارد. میانگین نمرات تحول اخلاقی و خودمهارگری مادران گروه آزمایش در مقایسه با مادران گروه کنترل در پایان آموزش بیشتر بود (01/0</span> > </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">). همچنین، میانگین نمرات دانش آموزان گروه آزمایش در تمامی مقیاسها بالاتر از دانش آموزان گروه کنترل بود (01/0</span> > </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">). در هیچ یک از مقیاسها در مادران و دختران گروه کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 < </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">). با این حال، در دو مقیاس خودمهارگری و تحول اخلاقی، نمرات مادران گروه آزمایش از دختران گروه آزمایش به طور معناداری بالاتر بود (01/0</span> > </span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">).</span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری:</span></span></span></strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> نتیجه این که برنامه آموزش فلسفه بر تحول اخلاقی و خودمهارگری والدین و دختران دانش آموز تأثیر داشت. بنابراین، میتوان از این برنامه برای بهبود تحول اخلاقی و خودمهارگری دانشآموزان و والدینشان استفاده کرد.</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Abstract</strong><br>
<strong>Introduction:</strong> The present study was conducted with the aim of teaching philosophy for parents and determining its effectiveness with the philosophy education program for children in the ethical evolution and self-governing of the sixth grades female elementary school students.<br>
<strong>Methods:</strong> The research method is semi-experimental (pre-test, post-test with control group). The statistical society of the study included all the sixth grade female students and their mothers in Ilam city. 100 students and their mothers were selected as a statistical sample. The ethical evolution questionnaire (Linde, 2004 and 2005) and self-governing scale (2004) were used for gathering data. The collected data were analyzed by using statistical descriptive and inferential indicators (multivariate covariance analysis) with SPSS.22 software.<br>
<strong>Results:</strong> The findings revealed that the group significantly affects the self-governing (F(3,90) = 36.31, P < 0.0001 and partial ƞ<sup>2</sup> = 0.54) and ethical evolution scores (F(3,90) = 25.25, P < 0.0001 and partial ƞ<sup>2</sup> = 0.45) score. At the end of the study, the mean scores of ethical evolution and self-governing of the mothers in the experimental groups were higher than that of the control group (P < 0.01). The mean scores of the students in the experimental group were also higher than those in the control group in all scales (P < 0.01). There were no significant differences in any of the scales of the mothers and daughters in the control group (P > 0.05). However, in two scales of self-governing and ethical evolution, the scores of the experimental group mothers were significantly higher than the experimental group daughters (P < 0.01).<br>
<strong>Conclusions:</strong> It was concluded that, the philosophy education program affected the ethical evolution and self-governing of the students and their parents. Therefore, this program can be used to improve the ethical evolution and self-governing of the students and their parents.</div>
آموزش, فلسفه, والدین, کودکان, دانش آموزان دختر, ششم ابتدایی.
Education, philosophy, parents, children, girl students, elementary sixth.
14
24
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1852-1&slc_lang=fa&sid=1
Fariborz
Aslmarz
فریبرز
اصل مرز
fariborzaslmarz@yahoo.com
100319475328460023272
100319475328460023272
No
School of Psychology and Educational Science, Allameh Tabatabai University of Tehran, Iran
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
Hassan
Asadzadeh
حسن
اسدزاده
asadzaseh@atu.ac.ir
100319475328460023273
100319475328460023273
Yes
Educational Psychology Department, School of Psychology and Educational Science, Allameh Tabatabai University of Tehran, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
Fariborz
Dortaj
فریبرز
درتاج
dortag@atu.ac.ir
100319475328460023274
100319475328460023274
No
Educational Psychology Department, School of Psychology and Educational Science, Allameh Tabatabai University of Tehran, Iran
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
Saeed
Beheshtie
سعید
بهشتی
beheshtie@atu.ac.ir
100319475328460023275
100319475328460023275
No
Educational Philosophy Department, School of Psychology and Educational Science, Allameh Tabatabai University of Tehran, Iran
گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
Abdollah
Motamedi
عبدالله
معتمدی
100319475328460023276
100319475328460023276
No
Associate Professor of Psychology, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه روان شناسی عمومی و بالینی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، ایران