Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
Educ Strategy Med Sci
Medical Sciences
http://edcbmj.ir
1
admin
2345-5284
2345-5284
fa
jalali
1397
12
1
gregorian
2019
3
1
11
6
online
1
fulltext
fa
مقایسه عملکرد تحصیلی و شادکامی در دانشجویان دختر با سطح فعالیت بدنی کم، متوسط و شدید
Comparison of academic performance and happiness in female students with low, moderate and high levels of physical activity
نظریههای یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
Theories of Learning and Teaching in Medical Sciences
پژوهشی اصيل
Original Research
<div style="text-align: justify;"><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">مقدمه</span></span></span></strong><strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">هدف از پژوهش حاضر مقایسه عملکرد تحصیلی و شادکامی در دانشجویان با سطح فعالیت بدنی کم، متوسط و شدید میباشد.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش کار:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">روش پژوهش توصیفی، از نوع علی مقایسهای بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند و تعداد 100 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه سطح فعالیت بدنی بک بود و از معدل تحصیلیترم گذشته دانشجویان به عنوان نمره عملکرد تحصیلی استفاده شد و به منظور سنجش نمره شادکامی از پرسشنامه شادکامی آکسفورد (</span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">OHI</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از نرم افزار </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">SPSS-17</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"> و از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده گردید و همچنین به منظور مقایسه گروهها از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<strong><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">یافتهها:</span></span></span></strong> <span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">عملکرد تحصیلی و شادکامی دانشجویان دختر با سطح فعالیت بدنی کم، متوسط و شدید به صورت معنی داری متفاوت است (05/0 > </span></span></span><span dir="LTR" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:arno pro,serif;"><span style="font-size:9.0pt;">P</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">).</span></span></span><span style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;"></span></span></span><br>
<span dir="RTL" style="letter-spacing:.2pt;"><span style="font-family:b nazanin;"><span style="font-size:9.0pt;">نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش دانشجویانی که سطح فعالیت بدنی بالاتری داشتند نمره شادکامی و عملکرد تحصیلی بالاتری نشان دادند. لذا این پژوهش استفاده از برنامههای ورزشی را به منظور ارتقا شادکامی و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان پیشنهاد میکند.</span></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Introduction: </strong>The purpose of this study was to compare the academic performance and happiness of students with low, moderate and high levels of physical activity.<br>
<strong>Methods:</strong> The research method was descriptive and of causal type comparative. The research population was all female students of Islamic Azad University, Izeh Branch, who were studying in the academic year of 1996-96. 100 people were selected by simple random sampling. Physical activity level data were collected through Beck's physical activity questionnaire and the grade of academic achievement was used for the past semester. Students were evaluated using the Oxford Happiness Inventory (OHI) to measure their happiness score. To analyze the data Data were analyzed using one-way ANOVA using SPSS software. Turkey’s post hoc test was used to compare the groups.<br>
<strong>Results:</strong> Findings showed that physical activity level has a significant effect on academic performance and happiness of female students. (P < 0.05).<br>
<strong>Conclusions:</strong> Thus, students with higher physical activity levels showed higher happiness and higher academic performance.</div>
فعالیت بدنی کم,فعالیت بدنی متوسط,فعالیت بدنی زیاد,عملکرد تحصیلی, شادکامی
Low Physical Activity, Moderate Physical Activity, High Physical Activity, Academic Performance.
153
158
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1021-1&slc_lang=fa&sid=1
Cobra
Emamirizi
کبری
امامی ریزی
emami3053@gmail.com
100319475328460024885
100319475328460024885
Yes
Department of Education, Izeh Branch, Islamic Azad University, Izeh, Iran
گروه علوم تربیتی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران
Shahla
Dehghan
شهلا
دهقان قهفرخی
shahla.dehghan.2@gmail.com
100319475328460024886
100319475328460024886
No
Department of Physical Education, Izeh Branch, Islamic Azad University, Izeh, Iran
گروه تربیت بدنی،واحد ایذه،دانشگاه آزاد اسلامی،ایذه ایران